شغل‌هایی که می‌تواند برای فارغ‌التحصیلان ادبیات فارسی ایجاد شود

استاد رشته زبان و ادبیات فارسی گفت: متأسفانه در کشور ما شاعری شغل دانسته نمی شود و حتی بسیاری از شاعران برتر از بیمه برخوردار نیستند بنابراین برای اولین قدم لازم است با یافتن شاعران برتر، مسائل مالی آنها را سازماندهی کنیم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ رشته‌های دانشگاهی بسیاری وجود دارد که فارغ‌التحصیلان آنها بیکار هستند. از نظر مردم نیز به غیر از برخی رشته‌ها مانند حقوق٬ پزشکی٬ برخی رشته‌های مهندسی و روانشناسی که شغل‌های از پیش تعیین شده و‌محسوس دارند؛ دیگر رشته‌ها بازار کار ندارند. به همین دلیل نیز رشته‌های پرمتقاضی هم از نظر فارغ‌التحصیل و هم به لحاظ جایگاه شغلی اشباع شده و از سوی دیگر رقابت بین آنها در کنکور بسیار بالا رفته و درصد قبولی را کاهش می‌دهد و‌نخبگانی که برای آن رشته‌ها تلاش کرده‌اند شاید به خاطر چند تست یا رتبه کمتر به مقصود خود نرسند و دچار سرخوردگی شوند.

حال آنکه حتی در بسیاری از رشته‌ها نه‌تنها بازار کار مناسبی وجود دارد بلکه شغل‌هایی برای برخی رشته‌ها می‌توان ایجاد کرد و صرفا نگاه به شغل‌های دولتی نداشت که تاکنون به آنها اندیشیده نشده است. به‌عنوان مثال فارغ‌التحصیلان رشته‌های ادبیات فارسی٬ عربی و دیگر زبان‌های خارجی می‌توانند با تشکیل گروه‌های مشترک و ایجاد دپارتمان‌های ترجمه؛ کتب مختلف را از زبان‌های گوناگون ترجمه و ویرایش کنند. اینگونه هم کار تخصصی رشته خود را انجام می‌دهند و اشتغال‌زایی داشته و به فکر صندلی دولتی نیستند کاری که در کشور اتفاق نیفتاده است.

حتی دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه علامه طباطبایی که دانشکده تخصصی ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دارد نیز می‌توانند در به‌وجود آوردن چنین بستر و فضایی برای دانشجویانش کمک کند.

باشگاه خبرنگاران دانشجویان ایران در نظر دارد شغل‌هایی که در رشته‌های کم متقاضی فراموش‌ شده‌اند را تا حد امکان معرفی کرده و از متخصصان و کارشناسان این حوزه نیز کمک گرفته است که در شماره اول به رشته ادبیات فارسی و یکی‌از سرشناس‌ترین کارشناسان و استادان این حوزه رفته است.

امیر اسماعیل آذر در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره علت تقاضای کم دانشجویان برای تحصیل در رشته زبان‌و ادبیات فارسی و عربی اظهار کرد: مهم ترین دلیلی که سبب تقاضای کم دانشجویان برای تحصیل در این دو رشته شده است، نبودن شغل کافی برای فارغ‌التحصیلان رشته زبان و ادبیات فارسی و عربی است.

وی افزود: این درحالی است که شخصاً معتقد هستم باید در هر وزارت‌خانه‌ای چندین ناظر و مشاور از فارغ‌التحصیلان برتر رشته زبان و ادبیات فارسی برای بررسی کردن مطالب و زبانی که برای نگارش در وزارت‌خانه‌ها استفاده می‌شود، وجود داشته باشد. به این معنا که اگر هر سازمان حداقل 5 مشاور زبان فارسی داشته باشد تمام امور به صورت نسبی تحت کنترل قرار خواهد گرفت اما در واقعیت به این صورت نیست.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه باید از فارغ‌التحصیلان رشته زبان و ادبیات فارسی به عنوان مشاور در سازمان‌ها استفاده شود، گفت: تمامی فیلم‌سازان و فیلمنامه‌نویسان باید از مهارت و دانش فارغ‌التحصیلان برتر و با سواد این رشته در فرایند کارشان استفاده کنند. همچنین هر شبکه‌ای از صدا‌و‌سیما هم باید نزدیک به دو مشاور در حوزه زبان و ادبیات فارسی داشته باشد.

باید بازار رشته زبان‌و ادبیات فارسی را رونق بخشید

آذر با بیان این موضوع که باید بازار زبان و ادبیات فارسی را رونق بخشید، تشریح کرد: برای حضور و تحصیل متقاضیان و داوطلبان در رشته زبان و ادبیات فارسی باید بازار شغل این رشته را رونق بخشید و در اصطلاح گرم کرد. در زمان های نه چندان دور مردان و زنان زیادی علاقه‌مند به زبان و ادبیات فارسی برای تحصیل در این رشته و افزایش مطالعات خود بوده‌اند؛ به همین دلیل به این رشته روی می‌آوردند.

وی ادامه داد: اما در حاضر که در شرایط تحریم قرار داریم و دانشجویان به سختی می‌توانند هزینه رفت‌و‌آمد، تهیه کتاب و شهریه خود را پرداخت کنند سبب شده است که تعداد دانشجویانی که این رشته را برای تحصیل انتخاب می‌کنند بسیار کم باشد. معتقد هستم هر دولتی و وزرایی که در وزارتخانه‌هایی مانند وزارت علوم، آموزش‌و پرورش و فرهنگ و ارشاد‌اسلامی فعالیت می‌کنند باید در کنار کارشناسان تمهیداتی در نظر گیرند تا شغل های مناسبی را برای فارغ‌التحصیلان رشته زبان و ادبیات فارسی ایجاد کنند.

این استاد دانشگاه درباره پیامد های تقاضای کم دانشجویان برای تحصیل در این رشته اظهار کرد: در گذشته‌های دور درس زبان و ادبیات فارسی کم‌اهمیت‌ترین درس در مدارس و دانشگاه‌ها بود. درحال حاضر با در نظر گرفتن برنامه‌هایی مانند مشاعره که در صدا‌و‌سیما رواج پیدا کرده سبب متمایل شدن نسل جوان به شعر و در نهایت رونق بازار رشته ادبیات‌‌و‌‌ زبان و ادبیات فارسی شده است.

وی ادامه داد: مهم ترین نکته‌ای که وجود دارد این است که دانشجویان و نسل جوان به این حوزه متمایل شده‌اند اما زمینه و سازو‌کارهای شغلی این رشته فراهم نیست. البته در دو و سه دهه اخیر چند بستر فراهم شده که می‌توان به محفل هایی که در محضر رهبر معظم انقلاب تشکیل می‌شود و دیگری مطالبه رهبر معظم انقلاب در تفسیر زبان فارسی اشاره کرد. بنابراین اگرچه بازار رشته زبان‌و ادبیات فارسی رونق پیدا کرده ولی هنوز بستر‌سازی‌های لازم به وجود نیامده است.

شغل مرتبط برای فارغ‌التحصیلان رشته زبان‌و ادبیات فارسی وجود ندارد

آذر تأکید کرد: نکته مهمی که وجود دارد این است که شغلی مرتبط با این رشته وجود ندارد یعنی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان باید تدریس کنند اما متأسفانه این شرایط برای همه فراهم نیست؛ یکی از راه های بهبود شرایط این است که آموزش‌و‌پرورش توجه لازم را به استخدام دبیران زبان و ادبیات فارسی به خصوص آنهایی که دارای مدرک دکتری هستند، داشته باشد. راهکار دیگر آن است که یک کمیته و شورای جدی برای ارزیابی دانش فارغ‌التحصیلان ایجاد شود.

وی درباره عوامل موثر در تشویق و ترغیب دانشجویان برای تحصیل در این رشته، تشریح کرد: اولین مسئله ای که در کشور ما وجود دارد این است که شاعری شغل دانسته نمی‌شود یعنی شاعرانی درحال فعالیت هستند که از بیمه برخوردار نیستند؛ بنابراین اولین گام این است که با یافتن شاعران برتر مسائل مالی آنها را سازماندهی کنیم. از دیگر اقداماتی که می‌توان برای بهبود شرایط انجام داد، امتیازاتی بوده که برای فارغ‌التحصیلان در نظر گرفته می‌شود؛ به طور مثال افرادی که دانشجویان بسیار ممتازی هستند هر سال به تعداد محدودی از سوی دانشگاه به دولت معرفی شوند تا از این افراد به عنوان مشاور در کارهایی که ضرورت دارد با نظارت کامل استفاده شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059734

وب گردی

وب گردی