بخشیده شدن یک سرباز پای چوبه اعدام /تأمین ۱۲۰ میلیون تومان دیه برای آزادی سربازی دیگر

 با تلاش سازمان قضایی استان آذربایجان غربی، یک سرباز پای چوبه اعدام بخشیده شد و از قصاص رهایی یافت و ۱۲۰ میلیون تومان دیه برای آزادی یک سرباز دیگر تامین شد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، در اولین روز از دهه مبارک فجر، با تلاش سازمان قضایی نیرو‌های مسلح استان آذربایجان غربی، یک سرباز محکوم به قصاص با کمک خیّرین، ستاد دیه و دستگاه‌های ذی‌ربط در نیرو‌های مسلح پای چوبه اعدام بخشیده شد و یک سرباز محکوم به دیه نیز با همکاری خیّرین از زندان آزاد شد.

گذشت پای چوبه اعدام


در خرداد ماه ۱۳۹۵ در جریان یک مشاجره لفظی، سربازی هم خدمتی‌اش را به قتل می‌رساند و نهایتاً در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ با حکم شعبه اول دادگاه نظامی یک استان آذربایجان غربی به جرم قتل عمد به قصاص نفس محکوم می‌شود.

پس از طی مراحل قانونی، رأی دادگاه بدوی در دیوان عالی کشور تأیید شد و درخواست‌های مکرر خانواده محکوم برای گذشت اولیاءدم نتیجه نداد.

رضا صمیمی رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح استان آذربایجان غربی در این ارتباط گفت: ظهور آثار و علائم ندامت و پشیمانی شدید در قاتل همچنین وقوع قتل بدون برنامه و انگیزه قبلی، مقامات سازمان قضایی نیرو‌های مسلح استان را بر آن داشت تا تمام تلاش و همت خود را برای گذشت خانواده مقتول بکار گیرند.

این مقام قضایی افزود: نهایتاً اولیاء دم رضایت خود را به پرداخت 2 میلیارد تومان مشروط کردند که با توجه به فقر مالی خانواده ضارب، در طول نزدیک به دو سال و نیم گذشته، امکان عملی شدن خواسته اولیاء دم فراهم نشد و خواستار اجرای قصاص شدند.

وی گفت: با این اوصاف، اجرای احکام دادسرای نظامی آذربایجان غربی اقداماتی را برای تأمین مبلغ دیه آغاز و با همکاری ستاد دیه استان و نهاد‌های ذی ربط در نیرو‌های مسلح همچنین جلب همکاری خیّرین، جمعاً مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان فراهم شد.

صمیمی گفت: در روز اجرای حکم قصاص، در حالی که همه مقدمات فراهم بود، با وساطت ۵۰ نفر از خیران اردبیلی، مسئولان سازمان قضایی نیرو‌های مسلح، اداره کل زندان استان، معاونت حقوقی یگان ذی ربط و ستاد دیه استان، اولیاءدم در اقدامی انسانی، رضایت خود را اعلام کردند و متهم پس از طی تشریفات قانونی از زندان آزاد شد.

رضا صمیمی رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح استان آذربایجان غربی در مراسم خانواده مقتول اقدام ارزنده اولیاءدم را الگوی مناسبی در عمل به سفارشات ائمه اطهار (ع) خواند و گفت: از دست دادن فرزند جوان، داغ بزرگی است و به این سادگی فراموش نمی‌شود، ولی گذشت در اوج اندوه برای کشته شدن فرزند و بخشش یک زندگی و جلوگیری از غم یک پدر و مادر دیگر، پاداش مضاعفی دارد.

وی با تقدیر مجدد از خانواده مقتول گفت: سازمان قضایی نیرو‌های مسلح به سفارش دین مبین اسلام وظیفه دارد، اصل گذشت و اصلاح ذات‌البین را جاری و تا جایی که امکان دارد بین طرفین آشتی و گذشت ایجاد کند.

رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح استان آذربایجان غربی از کلیه افرادی که در این پرونده برای رهایی یک جوان از اعدام تلاش کردند به خصوص خیرین استان اردبیل و شهرام پناهیان قاضی اجرای احکام دادسرای نظامی آذربایجان غربی تقدیر و تشکر کرد.


تأمین ۱۲۰ میلیون تومان دیه برای آزادی یک سرباز


همچنین با کمک انجمن خیریه امام زمان (عج) و حسینیه شهدای اسلامشهر دیه ۱۲۰ میلیون تومانی یک سرباز پرداخت و از زندان آزاد شد.

دادستان نظامی استان آذربایجان غربی در این ارتباط گفت: این سرباز در اردیبهشت ۱۳۹۴ در جریان یک درگیری، هم خدمتی‌هایش را از ناحیه شکم هدف گلوله قرار داده و مجروح می‌کند.

رسول صبحدل افزود: با وقوع این حادثه بلافاصله پرونده‌ای در دادسرای نظامی آذربایجان غربی تشکیل و نهایتاً متهم به جرم تیراندازی منجر به ضرب و جرح به پرداخت ۱۲۰ میلیون تومان دیه در حق شاکی و از جهت جنبه عمومی جرم نیز به یکسال حبس تعزیری و ۸ سال حبس تعلیقی محکوم شد.

وی افزود: ضارب پس از تحمل یکسال حبس تعزیری، به دلیل ناتوانی در پرداخت دیه از سال ۹۵ تاکنون در زندان بسر می‌برد.

صبحدل گفت: تا اینکه هفته قبل دو خیر با مراجعه به اجرای احکام دادسرای نظامی استان آذربایجان غربی این مبلغ را پرداخت و موجبات آزادی سرباز زندانی را فراهم آوردند.

دادستان نظامی استان آذربایجان غربی به تلاش‌های این دو خیر اشاره کرد و گفت: این دو خیّر اسلامشهری به نام‌های صغری محسنی گواری و زهرا حق شناس با اطلاع از وضعیت متهم که اهل این منطقه بود همچنین عدم توانایی خانواده وی در پرداخت دیه، تلاش‌هایی را به نمایندگی از انجمن خیریه امام زمان (عج) و حسینه شهدای اسلامشهر آغاز می‌کنند.

به گفته این مقام قضایی، این دو خیّر با حضور در مساجد و تکایا و کمک شورای شهر و بازاریان اسلامشهر بخشی از مبلغ دیه را تهیه می‌کنند سپس یکی از خانم‌ها طلا‌های خود را فروخته و با گرفتن ۱۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه، نهایتا کل مبلغ ۱۲۰ میلیون تومانی دیه را تأمین کردند.

میزان

انتهای پیام/

کد خبر: 1059748

وب گردی

وب گردی