هرکسی مردم را برای حضور در انتخابات دلسرد کند از راه امام(ره) فاصله دارد

رئیس جمهور گفت: هرکسی مردم را برای حضور در پای صندوق آرا دلسرد کند حتماً از مشی امام(ره) و راه امام(ره) فاصله دارد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور امروز در حاشیه تجدید میثاق اعضای هیئت دولت با آرمان‌های امام خمینی (ره)، با بیان اینکه بسیار خوشحال هستیم که خداوند به ما توفیق داد تا در این ایام مبارک به تربت پاک امام (ره) مشرف شویم و بار دیگر با آن امام بزرگوار عهد و پیمان ببندیم، گفت: ایام دهه فجر سال ۵۷ به عنوان روزهای تاریخ ساز برای کشور عزیزمان و همه مسلمانان بود.

وی افزود: نهضتی که تغییر به همراه دارد وقتی آرام می‌نشیند که به نظام منتهی شود. حرکت و انقلابی که پایانش استقرار یک نظام نباشد به آشوب بیشتر شباهت دارد. امام عزیز و بزرگوار ما توانست دو یادگار بزرگ را برای تاریخ و کشور ما به ارمغان بیاورد و آن جمهوریت و اسلامیت بود.

روحانی با بیان اینکه امام به خوبی احساس کرده بود که با وجود سلطنت، مردم سالاری امکان پذیر نیست، اظهار داشت: امام تجربه مشروطه را پیش رو داشت که بعد از آن همه فداکاری و تلاش و تشکیل عدالتخانه و تاسیس مجلس شورای ملی، قدم به قدم از حضور مردم کاسته شد و با وجود سلطنت، نظام مشروطه ای باقی نماند.

وی تاکید کرد: انتخاباتی که در روزهای اول مشروطه توسط آرا و رای مردم بود کم کم به جایی رسید که در میان جمعی، افراد منتخب می‌شدند و آن تشریفات انتخاباتی در کشور انجام می‌گرفت از این رو از قبل همه می‌دانستند چه کسانی به مجلس شورای ملی خواهند رفت و نمایندگان همه حوزه‌های انتخابیه روشن بود به همین جهت امام به این نتیجه رسید که با وجود سلطنت و دیکتاتوری، دموکراسی و مردم سالاری امکان پذیر نیست.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد بودند که به امام پیشنهاد می‌کردند نظام مشروطه ای با سلطانیِ ضعیف بماند یا نظام مشروطهای بماند بدون سلطان یا نظامی تاسیس شود بر مبنای خلافت اسلامی؛ امام هیچیک از آنها را نپذیرفت و در میان همه مشورتها، جمهوری اسلامی را برگزید.

روحانی با بیان اینکه امام نه تنها پدر اسلام خواهی در تاریخ سرزمین ما بود بلکه پدر جمهوری خواهی نیز در تاریخ ایران بود، اظهار داشت: جمهوریتی که با دیانت و اسلامیت پیوند نخورد آن جمهوری هم باقی نمی‌ماند و به استبداد تبدیل می‌شود.

وی بیان کرد: به همین دلیل بود که امام اصرار داشت «جمهوری اسلامی» نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد. آنچه هدف امام بود آن بود که حکومت در چارچوب اسلام به دست مردم باشد و امام می‌دانست که عدالت، اصلاح در جامعه و رشد و توسعه بدون حضور مردم امکان پذیر نیست.

رئیس جمهور تاکید کرد: اینکه امام فرمود میزان رای ملت است را به عنوان یک شعار نفرمود. امام می‌دانست که اگر مردم در هر صحنه‌ای حضور داشته باشند پیروزی نهایی همان جاست و اگر مردم غایب باشند بی تردید ما به موفقیتی دست نخواهیم یافت.

روحانی تاکید کرد: به همین دلیل تاکید امام بر این بود که مردم ولی نعمت ما هستند از این رو تاکید می‌کردند در همه انتخابات مردم ما شرکت کنند و تاکید امام بر این بود که انتخاب کردن حق مردم است و هر آن‌کس که مردم را از انتخاب کردن باز دارد و نگذارد در میان سلایق مختلف آنکه می‌خواهند برگزینند و هر آن کس که مردم را برای حضور پای صندوق آراء دلسرد کند، حتماً از مشی و راه امام فاصله دارد.

وی گفت: امام (ره) به ما یاد داد که در کنار مردم می‌توانیم مردم سالاری اسلامی را پابرجا سازیم و با تکیه بر مردم می‌توان با ابر قدرت‌ها مبارزه و ایستادگی کرد.

رئیس جمهور ادامه داد: مردم سالاری امام و اسلامیت مورد نظر ایشان فقط به یک صحنه، انتخابات، یک سال و یک روز ختم نمی‌شود بلکه ما همیشه باید مردم خواه باشیم و باید همواره به نظر مردم احترام بگذاریم.

روحانی تصریح کرد: در سیاست داخلی و خارجی و همچنین در سیاست‌های اقتصادی و فرهنگی نباید نظرات، اعتقادات و تفکرات مردم از یاد برود.

وی تاکید کرد: باید بدانیم اقامه دین و عدل به دست مردم امکان پذیر است و باید بدانیم که شرع از عرف فاصله ندارد و ما باید کاری کنیم که فرهنگ اجتماعی مان در چارچوب مقررات اسلام همان عرف متشرعه ما باشد.

رئیس جمهور اظهار داشت: اگر راه امام را ادامه دهیم، امروز هم که در سخت‌ترین شرایط تاریخ اقتصادی و سیاسی هستیم، از این مسیر به خوبی عبور خواهیم کرد.

روحانی تاکید کرد: اگر امروز بعد از دو سال در برابر تحریم‌های بی سابقه، ملت ما به خوبی ایستادگی و مقاومت کرده‌اند به این دلیل است که مردم باور کرده‌اند که ظلم و تجاوز از ناحیه ستمگران است و باور کرده‌اند که نظام اسلامی ما در مسیر صحیح و درست قرار دارد و باور دارند که سیاست ما نباید سیاست ذلت و تسلیم باشد، گرچه ما سیاست تنش و تقابل را هم قبول نداریم.

وی با بیان اینکه مردم ما می‌دانند امروز راهی جز استقامت و ایستادگی در مقابل متجاوزان وجود ندارد، افزود: متجاوزانی که نه تنها بر ملت ما ظلم کرده و می‌کنند بلکه بر همه مسلمانان جهان و به ویژه بر ملت مظلوم فلسطین ستم می‌کنند و در این روزها می‌بینیم ننگ بزرگی را که در تاریخ به عنوان معامله قرن مطرح کرده‌اند، تا چه حد برای همه مسلمانان و آزادی خواهان جهان تنفرانگیز است.

رئیس جمهور تاکید کرد: در برابر متجاوز راهی جز استقامت، ایستادگی و وحدت پیش روی ما نیست. امید، وحدت و نشاط را از مردم نگیریم که بی تردید پیروز نهایی این صحنه خواهیم بود.

روحانی تصریح کرد: امام (ره) هیچ‌گاه و در هیچ مقطعی نسبت به آینده روشن انقلاب ناامید نشد. آن روزهایی که در سوم و چهارم فروردین سال ۴۲ درب همه خانه‌ها بسته شده بود، درب خانه امام (ره) به روی مردم، طلاب و فضلا باز بود.

رئیس‌جمهور افزود: آن روزی که امام (ره) را مظلومانه به ترکیه و سپس عراق تبعید کردند، هرگز امید امام (ره) به پیروزی قطع نشد و در آن روزهای پرماجرا امام (ره) همواره امیدوار بود و گویی این ندا را می‌شنید: «موسی از فرعونیان نترس که تو پیروز صحنه نبرد در برابر فرعونیان هستی».

وی بیان کرد: همین امید امام (ره) بود که در جنگ تحمیلی و همه فراز و نشیب‌های انقلاب، ما را به پیروزی رساند و امروز هم نیاز به وحدت، اتحاد و امید برای موفقیت داریم و تردیدی نداریم تا روزی که جمهوریت و اسلامیت وجود دارد، ملت ما در برابر همه توطئه‌ها پیروز خواهد شد.

روحانی اظهار داشت: دولت جمهوری اسلامی ایران باز هم در کنار مرقد امام بزرگوار تعهد می‌کند که همه توان خود را برای اجرای فرامین امام (ره) و راه ایشان با هدایت‌های مقام معظم رهبری ادامه دهد.

وی افزود: مردم ما به خوبی در این روزها نشان داده‌اند که انقلاب و امام (ره) زنده هستند. آن روز که مردم در مراسم تشییع سردار سلیمانی حضور یافتند، این مسئله را به خوبی نشان دادند که راه امام (ره) زنده و مسیر ایشان پُر رهرو است و اسلامیت و جمهوریت در میان مردم حضور دارد.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: زمانی که مردم کسی را به عنوان نشانه امنیت و عزت کشور بدانند، همه در کنار او هستند و او را به عنوان سمبل ملی می‌دانند. مکتب و راه امام (ره) امروز هم برای ما راهگشاست.

روحانی گفت: بنده این ایام مبارک را به همه مردم ایران و خاندان بزرگ امام بزرگوار و یادگار برومندش آیت‌الله سید حسن خمینی تبریک عرض می‌کنم و از خداوند می‌خواهم که همواره ما را رهرو امام راحل قرار دهد.

کد خبر: 1059769

وب گردی

وب گردی