این سرطان قابل پیشگیری است/ نقش ۹۹درصدی ویروس hpv در ابتلا به سرطان زنان

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به نقش ۹۹ درصدی ویروس hpv در ابتلا به سرطان دهانه‌رحم اشاره کرد و گفت: این سرطان به طور نسبتا  کامل با آموزش و تزریق واکسن قابل پیشگیری است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، دکتر فرح فرزانه با اشاره به اینکه این کنگره به همت مرکز تحقیقات پیشگیری از بیماری های زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هر دو سال یکبار برگزار می شود گفت: در کنگره امسال اکثر موضوعات مرتبط با بیماری‌های زنان، زایمان و نازایی به به صورت چالشی مورد بحث قرار می‌گیرد.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: موضوعات مختلف از جمله موضوعات مورد بحث در بیماریهاو مراقبت‌های دوران بارداری شامل چاقی دیابت بیماریهای تیرویید بیماریهای قلبی عفونت‌هایی چون آبله مرغان و توکسوپلاسموزیس حین بارداری و غربالگری های جنین مورد بحث و تبادل نظر قرار میگیرد.


وی افزود: در زمینه نازایی سقط مکرر و شکست در روشهای کمک باروری ابتلا بهpco که در زبان ساده به تنبلی تخمدان معروف است بیماریهای ژنتیکی و فیبرومها همچنین درباره موضوعات دیگر همچون سلامت جنسی زنان، یائسگی، روش‌های جدید حفظ باروری بخصوص در زنان مبتلا به سرطان و روشهای نوین جلوگیری از بارداری همچنین لاپاراسکوپی، بیماریهای پستان، توده های تخمدان خونریزی های نا منظم و سرطان در خانم های جوان نیز مباحثی را خواهیم داشت.
این فلوشیپ انکولوژی زنان ادامه داد: پس از سرطان پستان، سرطان‌های تخمدان، رحم و دهانه رحم از جمله سرطان های شایع میان زنان به شمار می‌رود که هر ساله زنان زیادی را گرفتار می‌کنند البته سرطان تخمدان در میان این سرطان‌ها مرگ‌بارتر بوده و در بهترین جوامع دنیا هم قابل پیشگیری نیست ولی در مورد سرطان دهانه رحم وضعیت کاملاً متفاوت است و می‌توان به صورت نسبتاکامل با آموزش و تزریق واکسن نسبت به پیشگیری از این سرطان اقدام کرد.


دکتر فرزانه با اشاره به اینکه هر چند آمار مبتلایان به سرطان دهانه رحم کاملاً مشخص نیست و آمار دقیقی در این زمینه در سالهای اخیر درکشور وجود ندارد ولی آمار شیوع ابتلا به hpv در کشور حدودا مشابه کشورهای اروپایی است.
وی گفت: ۹۹ درصد ابتلا به سرطان دهانه رحم ازطریق ابتلا به ویروس hpv انجام می‌گیرد و بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع در سومین کنگره های بالینی در بیماریهای زنان زایمان و نازایی این مساله مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد.
وی در پایان گفت: سیگار و قلیان و ازدواج در سنین کمتر از ۱۸ سال و فرزند آوری زیاد از عوامل سرطان دهانه رحم هست که قابل پیشگیریست و لازمه آن آموزش در سطح رسانه ای است.

سومین کنگره چالش‌های بالینی در بیماری‌های زنان، زایمان و نازایی ۱۶ تا ۱۸ بهمن ماه سال جاری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با حضور اساتید و صاحبنظران برجسته داخل و خارج از کشور برگزار می‌شود و جدیدترین دستاوردهای علمی و درمانی در زمینه بیماریهای زنان زایمان و نازایی مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059783

وب گردی

وب گردی