آیا ماسک محافظ خوبی در برابر ویروس کرونا است؟

دانشمندان اعلام کردند که ماسک‌های معمول جراحی برای محافظت در مقابل ویروس کرونا کمکی به افراد نمی‌کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، آیا زدن ماسک می‌تواند از فرد در مقابل ویروس کرونای جدید محافظت کند؟ این سوالی است که بسیاری از افراد می‌پرسند.

« ویلیام شافنر» متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه وندربیلت اظهار کرد که اگر ماسک معمول جراحی باشد پاسخ خیر است.

یک ماسک تخصصی‌تر، که با عنوان N95 شناخته می‌شود توانایی محافظت انسان در برابر ویروس کرونا 2019-nCoV را دارد. ماسک‌های تنفسی ضخیم‌تر از ماسک جراحی است؛ اما شافنر این ماسک را برای استفاده عمومی توصیه نمی‌کند؛ زیرا استفاده از این ماسک‌ها برای مدت طولانی چالش برانگیز است.

متخصصان برای اطمینان از اینکه افراد از اطراف این ماسک‌ها نفس نمی‌کشند، سالانه آموزش‌هایی را در مورد نحوه قرار دادن مناسب ماسک‌ها در اطراف بینی، گونه و چانه ارائه می‌دهند.

شافنر اعلام کرد زمانی که قرارگیری ماسک به طور مناسب انجام شود، متوجه می‌شوید که تنفس از پشت یک جسم ضخیم چقدر سخت است. چالشی که مطرح شد اینست که افراد باید برای دم و بازدم از پشت ماسک‌ها تلاش کنند. محیط داخل ماسک نیز گرم و مرطوب می‌شود که فرد را کمی دچار تنگنا‌ هراسی می‌کند.

امکان خرید ماسک‌های N95 برای افراد وجود دارد؛ اما شافنر مخالف این کار است زیرا اگر هر فرد بدون مشکل یکی از آن‌ها را بخرد جامعه دچار کمبود ماسک می‌شود.

ماسک‌های جراحی

شافنر اعلام کرد که این ماسک جراحی نازک‌تر برای جراحان ساخته شده است؛ زیرا این محصولات عملکرد خوبی در نگه‌داشتن پاتوژن‌های بینی و دهان پزشک و جلوگیری از ورود آن به قسمت جراحی دارند.

در برخی از کشورهای آسیایی، مانند ژاپن و چین دیدن افرادی که از ماسک‌های جراحی برای محافظت در برابر عوامل بیماری‌زا و آلودگی استفاده می‌کنند غیر‌معمول نیست؛ اما این ماسک‌ها در زمینه ویروس کمک چندانی نمی‌کنند. این ماسک‌ها برای جلوگیری از ورود ذرات ویروسی طراحی نشده و محکم روی بینی و گونه‌ها قرار نمی‌گیرند.

شافنر در مورد اثر این ماسک‌ها اعلام کرد که تاثیر متوسطی را می‌توان از ماسک‌های جراحی انتظار داشت. برخی افراد به دلیل سرماخوردگی و آنفولانزا ماسک‌های جراحی استفاده می‌کنند؛ اما بهتر است که به مناطق عمومی نروند و در خانه‌های خود بمانند.

به گزارش روزنامه واشنگتن پست راه بهتر برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا، به تعویق انداختن سفر به چین؛ جایی که این ویروس از آنجا منشأ گرفته و بیش از 11000 نفر را آلوده کرده است. همچنین باید دستان خود را مرتب بشویید. از دست زدن به چشم، بینی، دهان و تماس نزدیک با افراد بیمار خودداری کنید. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها گزارش دادند که بهتر است اشیاء و سطحی که اغلب لمس می شوند، ضد عفونی کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059791

وب گردی

وب گردی