کشور را از واردات بذر هیبریدی بی‌نیاز می‌کنیم

رئیس مرکز تحقیقات اصلاح و تولید بذر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) گفت: اگر هر سال حدود 80‌میلیون بذر نیاز داشته باشیم و قیمت هر بذر را میانگین 900 تومان در نظر بگیرید، سالانه بیش از 5 میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌شود. در مرکز تحقیقات خوراسگان تلاش داریم کشور را از واردات بذر هیبریدی بی‌نیاز کنیم.

علی سلیمانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره فعالیت‌های مرکز تحقیقات بذر دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان) گفت: اقدامات تحقیقاتی این مرکز بالغ بر ده سال است که به صورت غیر‌رسمی آغاز شده و در سال 93 به صورت رسمی در لیست مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفت. ماموریت اصلی مرکز تحقیقات بذر خوراسگان فراهم کردن فناوری و بومی سازی بذر گیاهانی است که از خارج خریداری شده و ارز زیادی از کشور خارج می‌کند. در این مرکز تحقیقات بذر این دسته از گیاهان را بومی‌سازی کرده و در نهایت در داخل کشور تولید می‌کنیم.

او اضافه کرد: خوشبختانه با توجه به این که طی ده سال گذشته تحقیقات خود را آغاز کرده بودیم، توانستیم با جدیت بیشتر، حمایت دانشگاه و زیرساخت‌های موجود در واحد اصفهان در چند سال آتی یعنی سال 95 و 96 تکنولوژی تولید بذر خیار گلخانه‌ای را به دست آوریم.

رئیس مرکز تحقیقات اصلاح و تولید بذر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) با بیان این که انتخاب‌ و اقدامات اصلاح نباتی زیادی روی بذر گیاهان انجام دادیم، تصریح کرد: نسل‌های مختلفی نیز طی می‌کنیم. به طور مثال 6 و یا 7 نسل را برای کیفیت و مقاومت به بیماری‌ها و آفات انتخاب کردیم تا بتوانیم خیاری را تولید کنیم که گلخانه‌دار بتواند از آن بذر، تولید بالا با کیفیت خوب داشته باشد.

سلیمانی گفت: بعد از گذشت چند سال توانستیم 9 نوع خیار هیبریدی را ثبت تجاری کنیم؛ به عبارتی این 9 نوع در مرکز تحقیقات بذر کشور نیز ثبت شده و در بازار کشورهای همسایه مثل عراق نیز وجود دارد؛ همچنین قرار است با حمایت ویژه دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کارخانه تولید بذر را در واحد شهر مجلسی اصفهان راه‌اندازی کنیم.

او با بیان این که قیمت یک بذر گیاه گلخانه وارداتی بین 700 تا 1100 تومان متفاوت است، اظهار کرد: این ارقام قیمت‌هایی است که از کشورهای دیگر وارد می‌شود. این در حالی است که در مرکز تحقیقات اصفهان بذر همان گیاه را با قیمتی حدود 350 تا 400 تومان با کیفیت بسیار عالی و با توجه اقلیم گلخانه‌های کشور به فروش می‌رسانیم.

رئیس مرکز تحقیقات اصلاح و تولید بذر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) تاکید کرد: تولید بذر هیبریدی می‌تواند به شکل وسیعی از خروج ارز از کشور جلوگیری کند. به طور مثال اگر امسال حدود 80 میلیون بذر نیاز داشته باشیم و قیمت هر بذر را میانگین 900 تومان در نظر بگیرید سالانه بیش از 5 میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌شود. بنابراین در واحد اصفهان تلاش داریم قدم به قدم جلو رفته و سال اول 20 میلیون و سال دوم 40 میلیون را پوشش خواهیم داد تا به 80 میلیونی که کشور نیاز دارد رسیده و بتوانیم کشور را از خرید بذر بی‌نیاز کنیم.

او درباره درآمدزایی این مرکز تحقیقات نیز صحبت به میان آورد و گفت: تاکنون کارهای تحقیقاتی وسیعی انجام داده تا به درآمدزایی برسیم؛ این موضوع ملزم به این است که کارخانه تولید بذر در واحد شهر مجلسی به اتمام رسیده و کارها انجام شود و انشاالله بهار امسال به مرحله تولید انبوه خواهیم رسید.

سلیمانی با تاکید بر این که تولید بذر گیاهان در اصفهان با امکاناتی است که در واحدهای مختلف داریم، اظهار کرد: یعنی با سطح گلخانه‌هایی که در واحدهای دانشگاه داریم توانستیم ده میلیون بذر را تولید کرده و به محض راه‌اندازی کارخانه ظرف سه سال اینده به راحتی می‌توانیم بذر مورد نیاز کشور را در زمینه خیار تولید کنیم. ضمن این که در زمینه تولید گوجه فرنگی و فلفل نیز وارد شده ایم.

او توضیح داد: زمینه تحقیقاتی‌مان وسیع بوده و در حال حاضر 6 کارگروه در این مرکز تحقیقات وجود دارد. یک کارگروه مربوط به سبزی و صیفی‌جات است که به درآمدزایی رسیده و بخش دیگر مربوط به گیاهان دارویی است. همچنین کارگروه زیست فناوری نیز فعال است؛ در این کارگروه روشی به کار می‌بریم تا به جای آن که برای تولید یک محصول 7 سال وقت بگذاریم، بتوانیم در عرض دو تا سه سال آن محصول را با کیفیت خوب تولید کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات اصلاح و تولید بذر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) در پایان گفت: برای گیاهان صنعتی نیز کارگروه جداگانه‌ای داریم که روی گیاهان صنعتی فعالیت دارد؛ یکی از این گیاهان کنجد است. کنجد یک گیاه روغنی مهم است و با اقلیم ایرانی بسیار سازگاری دارد بنابراین تلاش داریم تا در سال‌های آینده کنجد را نیز به عنوان یک بذر با کیفیت خوب تولید کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059814

وب گردی

وب گردی