پرداخت‌نکردن حقوق دانشجومعلمان روش جدید صرفه‌جویی آموزش‌وپرورش

آموزش‌و‌پرورش با دانشگاه فرهنگیان رابطه خوبی ندارد؛ گویی مسئولان آموزش‌و‌پرورش بر این باورند که این دانشگاه نباید به فعالیت خود ادامه دهد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، برخی از معلمان پیمانی «ماده 28» که از مهر 98 به استخدام آموزش‌و‌پرورش درآمده‌ بودند، اعتراضاتی مبنی بر افزایش عادلانه حقوقشان را مطرح کرده‌اند. این معلمان در تماس با ایسکانیوز نسبت به افزایش پیدا نکردن حقوق خود معترض بوده و خواستار اجرای قانون افزایش حقوق مصوب مجلس و قانون بودجه کشور در صدور احکام‌شان شدند.

حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس در نامه‌ای به دیوان محاسبات خواستار بررسی این موضوع شد تا مشخص شود آیا افزایش 400 هزار تومانی حقوق شامل این افراد می‌شود یا خیر. دیوان محاسبات کشور نیز در پاسخ به این نماینده مجلس، تامین نیرو از طریق دانش‌آموختگان دانشگاه‌های دیگر را به شرط گذراندن دوره‌های مهارت آموزی بلامانع دانسته و اعلام کرد: در بررسی‌ها مواردی خارج از مفاد این ماده و مشابه دانشجو معلمان موضوع ماده «6» قانون متعهدان خدمت به وزارت آموزش و پرورش به جز افراد جذب شده در دانشگاه‌های شهید رجایی و فرهنگیان ملاحظه نشد.

همچنین دیوان محاسبات کشور بر حذف بورس دانشجویان توسط آموزش و پرورش در سایر دانشگاه‌های کشور یاد می‌کند و از مردم می‌خواهد اگر مدارکی مبنی بر ادامه فرایند بورس در دانشگاه‌ها دارند، برای پیگیری‌ به دیوان محاسبات ارسال کنند.

ایسکانیوز در نظر دارد در مصاحبه با کارشناسان و مسئولان چرایی کسر حقوق دانشجو معلمان را بررسی کند.

آموزش‌و‌پرورش دانشجو‌معلمان را کارمند وزارتخانه نمی‌داند

مهدی بهلولی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه آموزش و پرورش نمی‌خواهد بپذیرد که دانشجو معلمان کارمند این وزارتخانه تلقی می‌شوند، اظهار کرد: زمانی که مسئولان در اول سال اعلام می‌کنند تا درصد مشخصی باید به حقوق کارکنان دولت اضافه شود یا امتیاز خاصی را برای فرهنگیان در نظر می‌گیرند، آموزش و پرورش به نوعی دانشجو معلمان را از این موضوع مسثتنی می‌داند.

وی ادامه داد:‌ در سال گذشته قرار شد مبلغی به حقوق تمامی کارکنان دولتی افزوده شود، آموزش و پرورش دانشجو معلمان را از این حقوق مستثنی کرد. محمدرضا حاجی‌بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی این موضوع را پیگیری کرد به طوری که تا خرداد ماه به طول انجامید و در آخر آموزش و پرورش قبول کرد حقوق مصوب شده را برای دانشجو معلمان در نظر بگیرد.

این کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به مشکلاتی که دانشجو معلمان در زمینه حقوق دریافتی خود مطرح می‌کنند، گفت: آموزش و پرورش ترجیح می‌دهد دانشجو معلمان را از قاعده‌های کلی کنار بگذارد و درصد کمتری را به حقوق آن‌ها بیفزاید. گویا آموزش و پرورش نمی‌خواهد با دانشجو معلمان در زمینه افزایش حقوق به صورت یک معلم کامل برخورد کند، به همین منظور افزایش حقوق آن‌ها معمولا با مشکلاتی مواجه است.

وی افزود: آموزش و پرورش با دانشگاه فرهنگیان رابطه خوبی ندارد؛ گویی مسئولان آموزش و پرورش بر این باورند که این دانشگاه نباید به فعالیت خود ادامه دهد.

40‌هزار ظرفیت خالی در دانشگاه فرهنگیان

بهلولی بیان کرد: در حال حاضر دانشگاه فرهنگیان ظرفیت دارد که سالانه 50 هزار دانشجو معلم را جذب کند؛ این در حالی است که میزان جذب دانشجو در این دانشگاه از 10 هزار نفر فراتر نمی‌رود.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش کشورهای پیشرو در جهان برای تربیت معلم اهمیت ویژه‌ای قائل می‌شوند، خاطرنشان کرد: برخی از مسئولان بر این باورند که با تربیت دانشجو معلمان، باید حقوقی نیز برای آنان در نظر گرفته شود، در چنین شرایطی مسئولان با تکیه بر ماده 28 اساس‌نامه فرهنگیان بر این باورند که می‌توانند برای دانش‌آموختگان بیکار دانشگاه‌ها دوره‌های 6 ماهه برگزار و از پتانسیل آن استفاده کنند.

این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه حقوق دادن به دانشجو معلمان برای آموزش و پرورش دشوار به نظر می‌رسد، اظهار کرد: مسئولان آموزش و پرورش فکر می‌کنند با جذب نکردن دانشجو معلمان و حقوق ندادن به آنان می‌توانند در هزینه‌های آموزش و پرورش صرفه‌جویی داشته باشند.

وی بیان کرد: دانش‌آموختگان بیکار می‌توانند به صورت حق‌التدریس، قراردادی یا پیمانی در مدارس مشغول به کار شوند؛ حتی آموزش و پرورش به جای تربیت نیرو به مدت 4 سال و پرداخت حقوق به آنان می‌تواند نیروهای حق‌التدریس یا قراردادی را استخدام کند.

تنها یک پنجم نیروهای آموزش و پرورش توسط دانشگاه فرهنگیان تامین می‌شود

این کارشناس آموزش و پرورش یادآور شد: آموزش و پرورش با کمبود معلم مواجه است؛ اما به‌اندازه کافی دانشجو برای تحصیل در دانشگاه فرهنگیان جذب نمی‌کنند. در 8 سال گذشته، هر سال حدود 40 هزار نفر از فرهنگیان بازنشسته شده‌اند؛ در صورتی که ورودی معلمان از دانشگاه فرهنگیان حدود 5 تا 10 هزار نیرو است.

به گفته بهلولی، حدود یک پنجم نیروهای آموزش و پرورش از دانشگاه فرهنگیان تامین می‌شود و چهار پنجم باقی مانده از روش‌های دیگر جذب خواهند شد.

وی تاکید کرد: مسئولان آموزش و پرورش برای جبران کمبود نیرو مجبور می‌شوند طی فراخوان‌های مختلف نیرو را به صورت قراردادی یا پیمانی جذب کنند. در نهایت دوره 6 ماه تا یک ساله برای این افراد برگزار می‌کنند تا بتوانند کمبود معلم را جبران کنند.

گویا آموزش و پرورش با تکیه بر تربیت نیروی متخصص در دانشگاه فرهنگیان، ترجیح می‌دهد کمبود معلم خود را با تکیه بر ماده 28 اساس‌نامه فرهنگیان جبران کند، ماده‌ای که آموزش و پرورش بر اساس آن می‌تواند این کمبود نیرو را به شرط گذراندن دوره‌های مهارت‌آموزی از طریق فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها تامین کند.

به‌نظر می‌رسد ماده 28 اساس‌نامه فرهنگیان برای وزارت آموزش و پرورش یک تیر و دو نشان است؛ هم کمبود نیرو خود را جبران می‌کند و هم هزینه‌ها را کاهش می‌دهد؛ با تکیه بر پتانسیل دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها،‌ دیگر خبری از حقوق دانشجومعلمانی در طول دوران تحصیل و حواشی که این روزها شاهدش هستیم؛ نخواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059822

وب گردی

وب گردی