مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 14 بهمن

«سیل مهربانی، رقابت ایران با 15 کشور برتر دنیا در حوزه تولیدات علمی و اضافه شدن مدارک 3 رشته جدید به آزمون دکتری تخصصی پزشکی» از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 14 بهمن به شرح زیر است:

سیل مهربانی

این عنوان روزنامه فرهیختگان به اقدامات قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی 20 روز بعد از سیل پرداخته است. همان زمان که قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی برای کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده خوزستان، گلستان و لرستان تشکیل شد، احمد صالحی‌آرا نیز به‌عنوان مسئول این قرارگاه کار خود را آغاز کرد. او در گفت‌وگویی که هفته گذشته در «فرهیختگان» منتشر شد، آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده را بحرانی عنوان کرده و می‌گوید: «وضعیت در مناطق سیل‌زده همان حالت بحرانی خودش را کماکان دارد. با وجود اینکه امدادرسانی نسبت به روزهای اول افزایش پیدا کرده، با توجه به نوع محرومیتی که در این مناطق وجود دارد و مشکلاتی که گریبانگیر مردم است، همچنان وضعیت نامطلوب ادامه دارد. از طرفی نزولات آسمانی در روزهای پنجشنبه و جمعه مجددا در مناطق سیل‌زده شروع به بارش کردند که در نوع خود کم‌سابقه بوده و حدود 20 تا 40 میلی‌متر در برخی مناطق بارش باران را شاهد بودیم. این بارش‌ها بر مشکلات هفته گذشته که بر اثر سیلاب ایجاد شده بود، اضافه کرده است.»

سلطانعلی میر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان‌وبلوچستان نیز می‌گوید: بلافاصله از لحظات اولیه بحران، قرارگاه جهادی استان تشکیل شد و همه واحدهای استان به‌ویژه واحدهای درگیر با سیل در آماده‌باش کامل بودند. امتحانات پردیس‌های دانشگاه آزاد اسلامی نیز لغو شد تا خسارت جانی نداشته باشیم. پس از فروکش کردن آب، ستاد اسکان این قرارگاه اعلام آمادگی کرد تا سوله‌های ورزشی و اماکن اقامتی واحدها برای اسکان سیل‌زدگان در خدمت مردم قرار گیرد.

از زمان وقوع سیل حدود 20روزی می‌گذرد و همچنان دانشگاه آزاد اسلامی با تشکیل قرارگاه جهادی خود در این مناطق به مردم کمک‌رسانی می‌کند. روزنامه فرهیختگان در یک اینفوگرافی به برخی از اقداماتی که این قرارگاه اشاره کرده است.

دانشگاه آزاد اسلامی را باید به سازمان حل مسئله تبدیل کرد

بر اساس این عنوان روزنامه فرهیختگان، دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه مجریان برنامه علمی و روسای دبیرخانه پایش آزاد اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی از دانشگاه آموزشی به دانشگاه پژوهشی‌گذر کرده است، زیرا جمعیت تحصیلات تکمیلی آن بیش از جمعیت آموزشی است. این دانشگاه یک نظام حل مسئله و سازمان آموزشی است که می‌خواهد سازمان پژوهشی نیز باشد.

دکتر طهرانچی به بند 5 راهبرد پژوهش و فناوری در سند اسلامی شدن دانشگاه اشاره و تصریح کرد: براساس این راهبرد همه اختیارات ایجاد یک سازمان پژوهشی به دانشگاه‌ها واگذار شده و باید سازوکار ضابطه‌مند به‌منظور تصویب موضوعات پایان‌نامه‌ها در چارچوب نظام موضوعات پژوهشی کشور طراحی شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: پژوهش ایران ماحصل تحصیلات تکمیلی است. 57 هزار مقاله کشور نتیجه کار دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اساتید است. در دانشگاه آزاد اسلامی برای تحصیلات تکمیلی بستر آموزشی خلق کردیم.

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی اکنون صاحب دو برنامه آموزشی و پژوهشی است. در برنامه آموزشی دانشجویان با گذراندن واحدهای درسی موفق به دریافت مدرک تحصیلی می‌شوند و در برنامه پژوهشی دانشجویان در یک زمان از دیدگاه و ابعاد مختلف به یک مسئله نگاه می‌کنند و نتیجه بررسی کار خود را به صورت پایان‌نامه و رساله ارائه می‌دهند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در 14 بهمن به شرح زیر است:

ایران با 15 کشور برتر دنیا در حوزه تولیدات علمی رقابت می‌کند

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این عنوان روزنامه آفرینش به تشریح دستاوردهای آموزش عالی در آستانه دهه فجر پرداخت و گفت: اولین دستاورد آموزش عالی در 40 سال گذشته این است که نیروی انسانی تحصیل کرده و متخصص کشور را در دانشگاه‌های داخلی تربیت کردیم و عملا برای تامین نیروی متخصص به طور مطلق نیازی به خارج نداریم؛ البته برای مبادله علوم نیاز داریم که با کشورهای دیگر دنیا ارتباط داشته باشیم و اساتید دانشگاه ها در رفت و آمد باشند.

وزیر علوم ادامه داد: در حوزه تحقیقات، آموزش عالی کشور تحقیقات خود را در سطوح مختلف ورشته های مختلف در رده های جدید علمی انجام داده به طوری که در کشورهای دنیا رتبه 16 را دارد و بعضا هم پیش بینی می‌شود در سال 2020 رتبه 15 را داشته باشیم؛ این بدین معناست که ایران با 15 کشور برتر دنیا در حوزه تولیدات علمی رقابت می‌کند که این موضوع یک دستاورد ارزشمندی برای ما محسوب می‌شود.

مدارک 3 رشته جدید به آزمون دکتری تخصصی پزشکی اضافه شد

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، دبیرخانه علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی وزارت بهداشت اعلام کرد داوطلبان رشته های سالمند شناسی، علوم تغذیه و نانوفناوری پزشکی می‌توانند با توجه به مدارک مورد پذیرش در آزمون رشته‌های دکتری تخصصی و پژوهشی (Ph.D) سال تحصیلی 1399-1400 شرکت کنند.

بر اساس تغییرات در مدارک مورد پذیرش شرکت در آزمون سه رشته سالمند شناسی، علوم تغذیه و نانوفناوری پزشکی اعلام شده است.کارشناسی ارشد رشته مدیریت ورزشی به رشته‌های مجاز برای آزمون رشته سالمندشناسی، کارشناسی ارشد رشته های مهندسی کشاورزی گرایش صنایع غذایی (با پایه کارشناسی علوم تغذیه) و همچنین زیست شناسی جانوری (با پایه کارشناسی علوم تغذیه) به رشته های مجاز برای آزمون رشته علوم تغذیه و کارشناسی ارشد رشته مهندسی پلیمر به رشته های مجاز برای آزمون رشته نانوفناوری پزشکی اضافه شد.

ثبت‌نام آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی علوم پزشکی نیمه دوم بهمن سال 98 آغاز می‌شود و آزمون در روزهای 22 و 23 خرداد سال 1399 برگزار خواهد شد. بر اساس اعلام مرکز سنجش آموزش پزشکی مدارک زبان از تاریخ اول بهمن 96 تا 29 اسفند 98 قابل قبول است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059857

وب گردی

وب گردی