دولت پاسخگوی نیاز بخش خصوصی نیست/رتبه ۸۶ ایران در دولت الکترونیک

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: رتبه ایران در مجموع ۱۹۳ کشور در رتبه شاخص در سال ۲۰۱۶ به ۱۶۰ و در سال ۲۰۱۸ به رتبه ۸۶ ارتقا یافت.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، امیر ناظمی رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در آیین رویداد ملی زمینه‌ساز. مشارکت بخش غیردولتی در پروژه‌های دولت الکترونیک، با اشاره به اینکه از ۳۱ سال قبل از کشف نفت در ایران دولت با همکاری بخش خصوصی، برق را وارد کشور کرد و بنگاه انرژی را راه اندازی کرد، گفت: آن زمان همکاری بخش خصوصی و دولتی برقرار بود اما امروز آمادگی در دولت برای همکاری با بخش خصوصی وجود ندارند و فرآیندهای کنونی قدیمی است.

وی تصریح کرد: همکاری مشارکت بخش خصوصی، مشارکت دانشی و روحیه همکاری است، بنابراین اگر فن هراسی داشته باشیم نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم. دولت نه تنها توانمندی فن ابزاری ندارد بلکه توانمندی مالی هم ندارد و مجبور است پروژه‌‌ها را با همکاری بخش خصوصی اجرا کند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران افزود: فرصتی برای قهر با تکنولوژی و زیرساخت‌های جهان مدرن نداریم. برای کشوری مثل ایران که رتبه ۸۶ در شاخص دولت الکترونیکی را با توجه به انتظارات موجود دارد، کافی نیست.

وی ادامه داد: رتبه ایران در مجموع ۱۹۳ کشور در رتبه شاخص در سال ۲۰۱۶ به ۱۶۰ و در سال ۲۰۱۸ به رتبه ۸۶ ارتقا یافت. همچنین ایران در شاخص EGDI متوسط جهانی هست و بر اساس این شاخص، مردم در استفاده از فناوری، از زیرساخت‌ها و خدماتی که در حوزه دولت الکترونیکی ارائه می‌شود جلوتر هستند و بیانگر نیاز به بازنگری برنامه‌ها و اقدام‌ها است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: دانش نو آورانه یک دانش توزیع یافته است در بین بنگاه‌های دیگر که با مشارکت آنها می‌توان حرکت رو به جلو داشت.

وی با اشاره به الزامات قانونی در این عرصه گفت: با وجود اینکه الزامات قانونی متعددی در این حوزه داریم اما نهاد قانونی برای اجرای آن آماده نیست باید فر ایند را تسهیل کنیم و سکوت قانونی وجود دارد.

وی ادامه داد: سه وجه اساسی در این همایش مورد توجه قرار گرفته از جمله رفع خلاء های قانونی، بحث آموزش در دولت و مشارکت بخش خصوصی و فرهنگ سازی است.

ناظمی طرح فراخوان را طرح دارای ایده اولیه، اعلام توانمندی بخش خصوصی و ارزیابی پروژه‌های موفق در سال‌های اخیر را از جمله محورهای رویداد اعلام کرد و گفت: در بخش نماد اعتماد دولت الکترونیک و شبکه ابری یکپارچه توزیع شده موسوم به به ابرایران فراخوان داریم. همچنین چهار طرح میدان‌های هوشمند، پیاده سازی پروژه‌های طرح جامع امنیت، طرح مرکز داده مرکز تبادل اطلاعات غیردولتی و سامانه پایش اطلاعات کشور (پاک) از دیگر طرح‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: سامانه یکپارچه بهداشت موسوم به پروژه سیب، سامانه آنی‌رو، سامانه متمرکز و یکپارچه عوارض خودرو شهرداری‌های کشور توسط شرکت فناوری اطلاعات و ثبت الکترونیک پارکینگ حاشیه‌ای شهرداری نیز با توانمندی بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری مشارکتی اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059862

وب گردی

وب گردی