تولید روغن آرایشی بهداشتی پسته در مرکز تحقیقات دامغان

رئیس مرکز تحقیقات پسته دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان تاکید کرد: با فرآوری محصولات پسته حداقل 2 برابر ارزش افزوده آن برای کشور ارز آوری خواهیم داشت.

قنبر لایی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره فعالیت‌های مرکز تحقیقات پسته گفت: سال 89 مجوز مرکز تحقیقات پسته از بخش پژوهش سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی اخذ شد و الان حدود 10 سال است که این مرکز فعالیت‌های خود را در زمینه کاشت، داشت و فناوری پسته آغاز کرده است. در این مرکز کمک به کشاورزان و حل مشکلات آنها در صنعت و همچنین پرورش دانشجویان متخصص در این زمینه در دستور کارمان است.

رئیس مرکز تحقیقات پسته دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان اضافه کرد: گونه‌های دارویی با فرآوری مدرن در قالب لوسیون، قرص، کپسول، شربت و تولید مکمل‌های دارویی برای پرهیز از عوارض داروهای شیمیایی، بخش مهمی از تولیدات این مرکز تحقیقاتی است. همچنین روغن آرایشی بهداشتی پسته، پودر فرآوری شده پسته، محلول نانو رس که برای رشد گیاهان تولید می‌شود، محلول ضد سرمازدگی درختان پسته، بسته بندی پسته و... از دیگر محصولات این مرکز است.

او با بیان این که در زمینه کشت بافت پسته نیز فعالیت می‌کنیم اظهار کرد: استقبال دانشجویان و شهرستان از این مرکز تحقیقات بسیار خوب بوده است؛ طرح پایش پسته نیز از سوی سازمان مرکزی به واحد دامغان واگذاره شده است. بنابراین مجوز برنامه‌ها برای کارهای تحقیقاتی باید از این دانشگاه اخذ شود؛ یعنی اگر دانشجویی طرحی در ارتباط با پسته انجام می‌دهد باید طرح خود را به دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان ارائه داده تا بررسی‌های لازم صورت گرفته و اگر صلاحیت داشت می‌تواند فعالیت خود را آغاز کند.

لایی تصریح کرد: به دنبال صادرات فناوری محصولات پسته هستیم؛ پسته دامغان از کیفیت ممتاز برخوردار است و منبعی غنی برای تأمین بسیاری از کمبودهای منجر به بیماری‌هاست بنابراین تلاش کردیم این محصول را با شیوه‌های به‌روز فرآوری کنیم تا علاوه بر تأمین نیاز ملی در اندیشه صادرات نیز باشیم.

او با بیان این که به جای خام فروشی محصولات را تولید کرده و فناوری پسته را با چند برابر ارزش افزوده صادر خواهیم کرد ادامه داد: با فرآوری محصولات پسته حداقل دو برابر ارزش افزوده آن برای کشور ارز آوری خواهیم داشت. یکی از معضلات کشور این است که وقتی محصولات پسته را به صورت خام صادر می‌کنیم می‌گویند آلوده به افلاتوکسین است ولی با این فناوری چنین مشکلی حل می‌شود. بنابراین تلاش داریم تا خام فروشی نکرده و فرآوردهای پسته مثل روغن آرایشی بهداشتی و پودر و .. در قالب بسته بندی صادر ‌کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات پسته دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان تاکید کرد: ارزش افزوده پسته شاید در مسائل اقتصادی کاربرد اصولی‌تری داشته باشد، ولی مرکز تحقیقات پسته دانشگاه آزاد اسلامی دامغان در پی هدف مهمتری است. به دنبال این هستیم تا از خواص دارویی پسته، ارزش افزوده دارویی تأمین کنیم که البته این تفکر می‌تواند زمینه‌های مالی را نیز تضمین کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059864

وب گردی

وب گردی