چیزی به عنوان کانال بشردوستانه را به رسمیت نمی شناسیم/داروها با پول ملت وارد شد

سخنگوی وزارت خارجه اعطای مجوزهای قطره چکانی مشروط را باعث مبرا کردن آمریکا از تعهداتش و جنایاتی که صورت داده ندانست و گفت: داروهایی که از طریق کانال سوئیس وارد شد، با پول ملت وارد شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود که صبح امروز دوشنبه برگزار شد اظهار داشت: آقای جوزف بورل مسئول اتحادیه اروپا امروز به ایران آمده است و در خصوص تحولات برجامی، روابط ایران و اتحادیه اروپا و مهمترین مسائل منطقه ای و بین المللی با وزیر امور خارجه؛ رییس‌جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی دیدارهایی جداگانه خواهد داشت‌.

وی در خصوص طرح موسوم به معامله قرن گفت: این طرح یکی از ننگین ترین پیشنهادات و ابتکاراتی بود که با نادیده گرفتن حقوق فلسطینیان توسط آمریکا ارائه شد و این از منظر جمهوری اسلامی ایران فراموشی آرمان مقاومت فلسطین است. ایران تا تحقق آزادی قدس شریف در کنار ملت فلسطین خواهد بود و راه حل ارائه شده از سوی ایران را تنها راه حل این بحران تحمیل شده هفتاد ساله میدانیم که مبتنی بر آرای عمومی مردم فلسطین در خصوص سرنوشت کشورشان هست.

موسوی ادامه داد: برخی کشورها متاسفانه دوست را بجای دشمن و دشمن را بجای دوست جلوه میدهند و امیدواریم برخی کشورهای مسلمان متوجه باشند که هیچ گاه دوست مسلمانان رژیم صهیونیستی نخواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر آقای بورل به ایران بیان کرد: اروپایی ها هنوز مکانیسم ماشه را فعال نکردند، آقای ظریف نامه ای ۱۴ صفحه ای و مستدل به آقای بورل نوشتند و توجیهات طرف اروپایی را به چالش کشیدند.

وی گفت: رفت و آمدهای دیپلماتیک منافاتی با مواضع اعلامی طرف های اروپایی ندارد و از این سفرها استقبال میکنیم. امیدواریم منطق و ریشه شرایط جدید را متوجه باشند و استدلال های ایران را بشنوند و برای کاهش تنش ها اقدامات بهتری انجام دهند.

موسوی در خصوص آخرین وضعیت روند گفتگوهای آستانه تصریح کرد: روند آستانه تنها راهکار سیاسی و کاربردی در موضوع سوریه است و همچنان تماس های خوبی بین سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در این خصوص برقرار است و میدانیم که این راهکار میتواند منجر به یک راه حل پایدار برای خروج از وضعیت فعلی سوریه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تلاش برخی کشورها برای میانجگیری میان ایران و آمریکا و کاهش تنش های موجود بیان کرد: وضعیت ما و آمریکا در مرحله میانجیگری نیست چرا که آنها سیاست خصومت آمیزی علیه ایران دارند و از بیان این موضوع هم ابایی ندارند. آمریکا با موجودیت ایران دچار مشکل است و فکر نمیکنم با این قبیل میانجیگری ها، موضوعات فی مابین حل شود. ما کشورهای دیگر را به این موضوع توجه میدهیم که ببینند ریشه و دلیل اصلی مشکلات و وضعیت فعلی کدام کشور و با چه رویکردی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص روند بازگشت دانشجوهای ایرانی حاضر در ووهان چین و آخرین وضعیت ایرانی‌های مقیم چین گفت: عملکرد مسئولانه دولت چین در قبال این بیماری را تحسین میکنم و مطمئن هستیم که با مدیریت خوبی که دولت چین خواهد داشت، آنها این بحران را پشت سر خواهند گذاشت. جای دارد فرصت طلبی زشت مقامات ایالات متحده را در این شرایط تقبیح کنم.

وی ادامه داد: سفارت ما در پکن و کنسولگری ‌های ما از روز اول شیوع این بیماری در حالت آماده باش هستند و ارتباط خود را با ایرانی‌های مقیم برقرار کردند تا نیازهای آنها اجابت شود. میدانید که شهر ووهان تحت شدیدترین تدابیر است و ما دغدغه دولت چین را درک می کنیم و البته نگران حال اتباع خود هستیم که خوشبختانه هنوز هیچکدام به این بیماری مبتلا نشده اند.

موسوی بیان کرد: کمیته ویژه ای در این خصوص در دولت تشکیل شده و وزارت راه متولی شده تا با رایزنی وزارت کار انتقال اتباع کشورمان را انجام دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص حضور ناو ژاپنی در منطقه خلیج فارس گفت: ما واکنش لازم را در این خصوص نشان داده‌ایم. با وجود اینکه آنها خواهان پیوستن به ائتلاف آمریکایی نیستند. این اقدامی سازنده ای نیست و کشورهای منطقه قادر به حفظ امنیت خلیج فارس هستند.

وی در رابطه با سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای و قرار دادن آنها در فهرست گروه‌های تروریستی گفت: روند قرار گرفتن در گروه‌های تروریستی روندی دارد که در طی شدن است و علاوه بر این گروه، افرادی هم قرار است در این لیست قرار بگیرند.

موسوی در واکنش به درخواست وزیر امورخارجه فرانسه برای آزادی دو شهروند بازداشت شده این کشور در ایران گفت: این موضوع را نهادهای قضایی بهتر می توانند توضیح دهند، البته یکی ایرانی و دیگری فرانسوی هستند و جرم آنها هم مشخص شده است. ما نگرانی طرف فرانسوی را درک می کنیم، شهروند فرانسوی به کلیه امکانات کنسولی دسترسی دارد و شهروند ایرانی نیز چندین بار با خانواده خود دیدار داشته است.

موسوی در خصوص حضور وزیر امور خارجه در نشست امنیتی مونیخ خاطرنشان کرد: ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کرده و سخنرانی می‌کند اگر مانند دفعه قبل کارشکنی انجام نشود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تهدیدات ترکیه درباره عملیات نظامی ارتش سوریه در ادلب ابراز کرد: ارتش سوریه حق دارد در سرزمین خود و هر کجا که اشغال شده و آن را تهدیدی برای امنیت و حاکمیت ملی خود می‌داند و تروریسم در آنجا ریشه کرده است، دست به اقدام بزند.

وی با بیان اینکه کشورهای دیگر باید به خواست دولت و ملت سوریه و امنیت آنها احترام بگذارند، عنوان کرد: البته کشورهای دیگر ممکن است نگرانی‌هایی داشته باشند که مدنظر همگان است ولی باید اجازه داد دولت و ملت سوریه درباره سرنوشت کشور خود تصمیم بگیرند.

موسوی در خصوص راه‌اندازی کانال بشردوستانه ایران و سوئیس و آخرین وضعیت اینستکس گفت: ما به عنوان وزارت خارجه موظف هستیم از هر رایزنی که به دولت و ملت ایران کمک کند تا فشارها را کمتر کند، حمایت کنیم. درباره اینستکس باید بگویم این سازوکار مقدمه‌ای بر تعهدات 11 گانه اروپا در قبال ایران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: مدت‌ها طول کشید آنها کاری را انجام دادند اما عدم استقلال اتحادیه اروپا و حرف‌شنوی آنها از ایالات متحده و فشار پذیری از قلدرها، مانع از پایبندی به تعهداتشان شده است.

وی با بیان اینکه ما نهاد متناظر اینستکس را راه‌اندازی کردیم و این دو نهاد با یکدیگر در ارتباط هستند، بیان کرد: رئیس اینستکس چندی پیش در ایران بود ولی اقدام عملی باید از سوی اروپا باشد که آنها دنبال سازوکارهایی هستند و می‌خواهند چراغ سبزهایی از آمریکا بگیرند. این به خودشان برمی‌گردد ولی ایران آماده راه‌اندازی این کانال است.

موسوی در خصوص کانال بشردوستانه سوییس گفت: ما چیزی به نام کانال بشردوستانه یا مشابه آن را به رسمیت نمی‌شناسیم ما تحریم‌ها را به رسمیت نمی‌شناسیم. دارو و غذا تحریم نبوده است که کانالی برای آن ایجاد کرده و سروصدا برایش ایجاد کنند. از نظر ما این اهمیتی ندارد ولی از همه تلاش‌ها برای کاهش فشار استقبال کرده و آن را مفید می‌دانیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: آمریکایی‌ها می‌دانند تعهدی دارند و رای دیوان لاهه را داریم که طرف مقابل موظف به ارائه تسهیلات هستند. ما آن را مجوزهای قطره‌چکانی و مشروط می‌دانیم که نمی‌تواند مانع از نادیده گرفتن جنایات جنگی آمریکا شود.

وی با بیان اینکه این داروها با پول این ملت وارد کشور شده است، اظهار داشت: این داروها باید یک سال و نیم قبل وارد کشور می‌شد که امریکایی‌ها مانع شدند و کارشکنی کردند. شرکت سوئیسی هم پول آن را می‌گیرد. توقعات ما بیش از اینها است. تعهدات آنها هم صدها برابر این جور مسائل است.

وی در مورد اقدامات برای اخراج آمریکا از منطقه گفت: با تنفری که از آمریکا به عنوان کشوری بیگانه و متجاوز در منطقه است، لزومی ندارد ایران کاری انجام دهد و تبلور این موضوع را در تصمیم پارلمان عراق می‌بینیم. امکان دارد این خواست مردمی برای اخراج آمریکا از منطقه به دیگر کشورها هم سرایت کند و جمهوری اسلامی ایران از آن حمایت می‌کند و اگر لازم باشد برای این کار کمک نیز خواهد کرد. نیروهای بیگانه در منطقه عامل بی‌ثباتی است و ما از خروج آنها حمایت می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اظهارات برایان هوک در قبال برجام افزود: آقای هوک و سایر مقامات آمریکایی در جایگاهی نیستند که در قبال برجام حرف بزنند. این موضوع به خود کشورهای عضو برجام مربوط است که دائماً در حال رایزنی در این موضوع هستند.

موسوی در مورد پیگیری حقوقی و سیاسی در ترور سردار سلیمانی اظهار داشت: ما سندهایی را در سازمان ملل و شورای امنیت ثبت کرده و با همکاری قوه قضائیه در داخل کشور، پیگیر برخی امور نیز هستیم. خون شهید سلیمانی آنها را رها نخواهد کرد.

وی در مورد پیشنهاد ایران برای حل اختلاف برخی مسائل با کشورهای منطقه برای اجماع علیه معامله قرن گفت: ما بر خلاف کم عقلی برخی کشورهای منطقه موضع خود را اعلام می‌کنیم و اتحاد جهان اسلام را عامل حل مشکلات می‌دانیم و باید در این راه همه کشورها فارغ از اختلافات متحد شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: معتقدیم کشورهای منطقه باید سوتفاهمات را کنار بگذارند و در موضوع قدس و فلسطین متحد شوند. نباید دست به اقدامات وحدت شکن مانند کار عربستان در عدم صدور ویزا به هیئت ایرانی بپردازند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد نامه ظریف به اروپایی‌ها اضافه کرد: ما ابتکاراتی را ارائه کردیم و در هند هم با آقای بورل صحبت‌های صریحی داشتیم. کلیات موضوع برای آقای بورل مشخص است و برخی جزئیات در مورد برجام و تعهدات اروپا میان آقای بورل و ظریف مورد گفتگو خواهد بود.

موسوی بیان کرد: اتحادیه اروپا نقش هماهنگ کننده و محوری در موضوع برجام دارد و امروز امیدواریم به جمع بندی‌های خوبی برسیم و گام اولیه برای آینده باشد.

وی در مورد ادعای عادل عبدالمهدی در مورد سفر سردار سلیمانی به عراق برای مذاکره در مورد عربستان گفت: سردار سلیمانی یک شخصیت چند وجهی بودند و در عین اینکه فرمانده نظامی بودند، فردی آگاه به ریزه‌کاری های منطقه بودند. ایشان در مورد مسائل منطقه و بازیگران صاحب نظر بودند و مشورت‌هایی با آقای ظریف همیشه داشتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در مورد محتوای پیام آقای سلیمانی خبری ندارم ولی این موضوع را تصدیق می‌کنم که سردار سلیمانی مأموریت دیپلماتیک داشتند.

وی در مورد مأموریت سردار سلیمانی گفت: هماهنگی در سطوح بالا انجام شده وپیام نظام جمهوری اسلامی بوده است.

موسوی در مورد طرح امید اظهار داشت: این طرح هنوز در حال مذاکره در برخی کشورها است و برخی به صورت مکتوب و شفاهی جواب داده‌اند. ما منتظر دریافت پیشنهاد در این زمینه هستیم. جمهوری اسلامی همیشه برای منطقه راهکار داشته که آخرین آن پویش صلح است. ما امیدواریم کشورهای منطقه خودشان برای منطقه تصمیم بگیرند و بازیگران خارجی نقشی نداشته باشند.

کد خبر: 1059868

وب گردی

وب گردی