فضای منطقه بعد از ترور سردار سلیمانی ناامن‌‌تر خواهد شد/ ساختار مقاومت در منطقه ادامه خواهد یافت

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: ساختار مقاومت در منطقه ادامه خواهد یافت و چالش‌های نظامی و امنیتی آمریکا در منطقه بیشتر خواهد شد؛ فضای منطقه برخلاف صحبت‌های پمپئو و ترامپ، بعد از ترور سردار سلیمانی ناامن‌تر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ابراهیم متقی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران صبح امروز در نخستین اجلاسیه سراسری حقوقدانان حامی گفتمان مقاومت با موضوع بررسی ابعاد سیاسی و استراتژیک ترور سردار سلیمانی که در ساختمان علوم پایه واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، اظهار کرد: وقتی حادثه‌ای در فرهنگ سیاسی و اجتماعی ایران رخ می دهد، دارای تفسیرهای متفاوتی است.

وی افزود: روح ایرانی در طول تاریخ، همواره نگاه فرا منطقه ای داشته و نقش کنترل منطقه ای را برای خودش در نظر داشته است؛ ایران در دهه ۱۹۶۰ تلاش کرد که با همکاری بین المللی با آمریکا، به دنبال توسعه تسلیحات نظامی بود تا بتواند موازنه دهنده منطقه باشد؛ اما بازیگری بود که در فضای الحاق با غرب ایفای نقش می کرد.

متقی ادامه داد: انقلاب اسلامی شکل گرفت و پس از آن، موضوعاتی مانند صدور انقلاب مطرح شد که به لحاظ منطق ژئوپلوتیکی یگانه است؛ فضای ساختاری بین المللی دچار گرگونی شد و آمریکا به دنبال توسعه هژمونی خود در منطقه بود؛ اما قدرت کافی برای این موضوع نداشت. آمریکا نتوانست با حمله به عراق و افغانستان، دولت سازی، ملت سازی و تمدن سازی را شکل دهد و لذا ایران از این خلأ قدرت استفاده کرد.

این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: مسئله شکل گیری نیروی قدس و صدور انقلاب از همان اوایل پیروزی انقلاب اسلامی مطرح شد؛ حاج قاسم سلیمانی توانست موضوع صدور انقلاب را به وسیله ابزارهای اجتماعی خود مردم منطقه شکل بدهد.

وی تاکید کرد: میزان بودجه سالیانه دفاعی ایران ۵ میلیارد دلار است و پولی که در اختیار سپاه قدس است، کمتر از هزینه یکی از ۳۷ پایگاه آمریکا در منطقه است؛ ترامپ ترجیح داد تا از الگوی مقابله پر شدت برای مقابله با جبهه مقاومت استفاده کند و تصمیم به ترور سردار سلیمانی گرفت.

متقی در پایان گفت: ساختار مقاومت در منطقه ادامه خواهد یافت و چالش‌های نظامی و امنیتی آمریکا در منطقه بیشتر خواهد شد؛ فضای منطقه برخلاف صحبت‌های پمپئو و ترامپ، بعد از ترور سردار سلیمانی ناامن‌تر خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059880

وب گردی

وب گردی