هیئت های اندیشه ورز اتاق فکر دانشگاه هستند

رئیس مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هیئت های اندیشه ورز تشخیص می دهند خلا و کمبود حوزه نشریات کجاست، نشریاتی که وجود دارند را شناسایی و به نوعی آسیب شناسی می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسکانیوز در تبریز، حسن خیری رئیس مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه منطقه ای هیئت اندیشه ورز استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه با تاسیس معاونت علوم انسانی و هنر، تلاش بر این است با همت همه اهل علوم انسانی به ویژه هیئت های اندیشه ورز، علوم انسانی در جایگاهی که مستحق آن است تحقق و تعالی یابد، اظهار کرد: در این معاونت سه قسمت اداره کل آموزش، اداره کل پژوهش و مرکز مطالعات وبرنامه ریزی و تعالی علوم انسانی فعالیت دارد.

وی با اشاره به اینکه این مرکزدارای چهار رکن است، افزود: گروه های راهبردی نخستین رکن این مرکز است که گروه هایی قطع نظر از اینکه رشته ای تحت عناوین راهبردی باشد یا نباشد، به لحاظ اهمیت موضوعات شکل گرفته است که راجع به موضوعات مهم و نحوه ورود در آن بررسی می کند.

رئیس مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در تکمیل سخنان خود گفت: آینده پژوهشی، آسیب های اجتماعی، خانواده، حکمرانی اسلامی، الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی و امثال این موضوعات به تناسب آن در دفاتر هنری، علوم رفتاری و هشت دفتری که 6 عدد آن موضوعی و دو دفتر رصد و اعتبار سنجی و دیگری هم بازنگری سرفصل ها است.

خیری تصریح کرد: در این رکن از اساتید برجسته دعوت می شود که راجع به این موضوعات که چگونه اساتید توانمند شوند، بازنگری سرفصل ها و نیز تولید کتاب بحث کنند.

وی از گروه های تخصصی به عنوان دومین رکن این مرکز یاد کرد و ادامه داد: این رکن بر اساس هشت دفترمطالعات و برنامه ریزی و تعالی علوم اجتماعی، مطالعات و برنامه ریزی علوم رفتاری، هنری، تاریخ و تمدن، علوم عقلی و الهیات، زبان و ادبیات و دفتر رصد و اعتبار بخشی و به تناسب رشته ها و برطبق دستورالعمل کتبی و شفاهی دانشگاه فعالیت دارد.

رئیس مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی سومین رکن را کارگروه ها اعلام کرد و متذکر شد: این رکن بر اساس اقتضاعات و نیازهایی که گروه های راهبردی وتخصصی دارند همچنبن مواردی که هیئت های اندیشه ورز و دفتر مربوطه تخصصی اعلام می کنند وارد می شود.

خیری با بیان اینکه هیئت های اندیشه ورز، رکن چهارم هستند، عنوان کرد: این رکن در حقیقت زیر مجموعه مرکز مطالعات به حساب می آید و یکی از ارکان مرکز با همان هشت وظیفه است.

وی با اشاره به اینکه تمام امور مربوط به علوم انسانی و هنر در آن واحد و استان زیر نظر هیئت های اندیشه ورز پیگیری می شود، ادامه داد: نیاز سنجی و وضعیت شناسی توسط آن هیئت انجام می شود.

رئیس مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه هیئت های اندیشه ورز، قوه عاقله و اتاق فکر هستند، یادآور شد: بر اساس هر برنامه، بودجه به هر استان اختصاص پیدا می کند که این برنامه توسط روسای هر استان تدوین و امضا شده است.

خیری خاطر نشان کرد: این بودجه برنامه ای است که خود روسای استانها متعهد شده اند و ما باید بر اساس آن، برنامه ها را تدوین کنیم اما در هیئت های اندیشه ورز برنامه داده می شود که به طور مثال می توان به تالیف کتاب اشاره کرد که طرح توجیهی توسط این هیئت ها آورده می شود و استاد را مشخص می کند که این کتاب مربوط به کدام درس یا مرجع می باشد.

وی اضافه کرد: در خصوص نشریات، این هیئت های اندیشه ورز هستند که تشخیص می دهند خلا و کمبود کجاست، نشریاتی که وجود دارند را شناسایی و به نوعی آسیب شناسی می کنند.

رئیس مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تعامل هیئت های اندیشه ورز با معاونت های علمی آموزشی و پژوهشی است، خاطر نشان کرد: به نوعی هیئت های اندیشه ورز اتاق فکر هستند.

خیری اظهار کرد: برای اینکه کارشبکه وزین علمی به صورت هماهنگ پیش برود و ارتباطات تسهیل شود برای هر چهار استان یک معین مشخص شد یعنی یکی از مسئولین دفاتر هشت گانه مسئول چهار استان شدند.

وی با بیان اینکه درعلوم انسانی با یک تحول فرهنگی مواجه هستیم، تاکید کرد: با دانش آموختگانی مواجه هستیم که بیکار هستند که یک آسیب جدی است و باید گفت هیچ کشوری به اندازه ایران دارای ظرفیت استفاده نشده نیست.

رئیس مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید براینکه اولین اقدام وضعیت سنجی است عنوان کرد: باید در این خصوص کارگروه هایی تشکیل شود و در صورتی که وضعیت شفاف شود می توان تشخیص داد که توانمند سازی به چه صورت باشد.

خیری با اشاره به اینکه چند کاراز جمله کارهای کوتاه مدت در اولویت قرار دارد، متذکر شد: توانمندسازی اساتید از جمله کارهای مهم است و در خیلی از رشته ها نیاز است با اساتید جلسه ای جهت تقویت آنها برگزار شود.

مهران صمدی دبیر علمی نشست هیات اندیشه ورز استان آذربایجان شرقی و ناصر فاضل هروی دبیر اجرایی این نشست است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1059884

وب گردی

وب گردی