رویدادهای «چالش فناوری» تکمیل‌کننده طرح پویش کارآفرینی است

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد گفت: طرح پویش کارآفرینی با هدف شناساندن ظرفیت‌ واحدهای دانشگاهی به صنایع و شناسایی ظرفیت‌های منطقه به فناوران مطرح شده که با احصای نیازهای فناورانه صنایع و با برگزاری رویدادهای چالشی تکمیل می‌شود.

اسماعیل خیرخواه در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در خصوص برگزاری اهداف چالش فناوری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد اظهار کرد: رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی در یک سال گذشته با راه‌اندازی معاونت فناوری و نوآوری موجب ریل‌گذاری جدید این دانشگاه در راستای تبدیل شدن به دانشگاه فناور حل مسئله شده است.

وی افزود: دانشگاه آزاد باید در این مسیر نیازهای جامعه و صنایع کشور را شناسایی و احصا کرده و پاسخ‌های علمی برای آنها ارائه کند. این دانشگاه با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های کم‌نظیری که در زمینه اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دارد، حل مسائل صنایع را در متن فعالیت‌های خود قرار داده و مراکز رشد در این راستا نقش پررنگی ایفا می‌کنند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور را عنصر محرک حل چالش‌های صنعت دانست و گفت: طرح پویش کارآفرینی با هدف شناساندن ظرفیت‌ واحدهای دانشگاهی به صنایع و شناسایی ظرفیت‌های منطقه به فناوران مطرح شده که با احصای نیازهای فناورانه صنایع و با برگزاری رویدادهای چالشی تکمیل می‌شود.

خیرخواه با اشاره به حضور صنایع مهمی چون صنعت خودروسازی، صنعت نفت و گاز و صنایع غذایی در استان خراسان رضوی بیان کرد: باوجود اینکه چنین صنایعی در مشهد مقدس و استان خراسان رضوی درحال فعالیت هستند؛ ولی با چالش‌های بزرگی در حوزه «عملیات قطعه‌سازی» مواجه هستند و دانشگاه می‌تواند با ورود خود برای حل این چالش‌ها پاسخ علمی داشته باشد.

وی ادامه داد: جلسات متعددی با شهرک‌های صنعتی استان، صنایع و واحد تولیدی استان برای احصای نیازهای آنان و تحقق طرح پویش کارآفرینی برگزار شد تا با استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه، این چالش‌ها رفع شوند. نتیجه جلسات و مذاکرات متعدد با صاحبان و مدیران صنایع انتخاب موضوع «قطعه‌سازی» برای چالش فناوری دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد عنوان کرد: طرح راه‌اندازی بازار فناوری و سرای نوآوری در راستای نیل به دانشگاه نسل سوم و چهارم از تأکیدات راهبردی رئیس دانشگاه است که در استان خراسان رضوی نیز اقداماتی با حضور صنایع برای راه‌اندازی سرای نوآوری «قطعه‌سازی» صورت گرفته است.

خیرخواه برآیند فناوران و مدیران صنایع در قالب رویدادهای چالشی را از جمله نیازهای مبرم کشور تلقی کرد و افزود: گردهمایی واحدهای فناور، شرکت‌های دانش‌بنیان، اعضای هیئت علمی و دانشجویان برای حل چالش‌ها بسترهای تقویت ارتباط سازنده با صنایع را فراهم کرده و در ادامه نیز حمایت‌های لازم از فناوران و صاحبان ایده برای استمرار همکاری و فعالیت‌ها به‌عمل می‌آید.

وی بیان کرد: در شرایطی که کشور تحت تحریم‌های ظالمانه استکبار بوده و صنایع به‌خاطر این تحریم‌ها تحت تأثیر گرفته است، وصول سفارش از سوی صنایع می‌تواند در شکل‌گیری تیم‌های کسب‌وکار دانشجویی اثرگذار باشد. نباید همواره ابعاد منفی تحریم‌ها دیده شود؛ چراکه سابقه تاریخی نشان داده که در ایام تحریم شکوفایی و جهش‌های فراوانی اتفاق می‌افتد و تهدیدها به فرصت تبدیل می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد خاطرنشان کرد: زمانی نگاه صنایع به دانشگاه‌ها صرفاً به مطالعات تئوری و نظریه‌پردازی بود؛ ولی در چند سال اخیر دانشگاه ثابت کرد که مولفه اثرگذاری در پیشرفت صنایع است، به‌ویژه دانشگاه آزاد اسلامی با رویکردها و جهت‌گیری که اخیراً اتخاذ کرده اهتمام ویژه‌ای در این خصوص دارد. انعقاد تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای متعدد با صنایع و برگزاری رویدادهای مختلف گواه این مقوله در استان خراسان رضوی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059888

وب گردی

وب گردی