مشارکت بخش خصوصی ودولتی در حوزه IT دشوار است/بدون رقابت توسعه در دولت الکترونیک محقق نمی‌شود

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور با بیان اینکه حوزهIT در ایران از ابتدا یک پدیده دولتی نبود و با مشارکت بخش خصوصی شکل گرفت، گفت: پس از مدتی بخش دولتی همه چیز را بلعید شاید به دلیل مشارکت این دو بخش با یکدیگر کمی سخت شده است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، رضا باقری اصل دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور در رویداد ملی زمینه سازی مشارکت غیر دولتی در پروژه‌های دولت الکترونیکی با طرح این سوال که آیا دولت می‌خواهد در حوزه فناوری با بخش خصوصی مشارکت کند؟ گفت: شاید نتوان با قطعیت به این سوال پاسخ داد اما می‌توان با کنار هم گذاشتن مسایلی به این نتایج دست یافت.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور افزود: یک سال طول کشید که دستور العمل مشارکت و سرمایه گذاری بخش غیردولتی در پروژه‌های دولت الکترونیک به تصویب برسد.

باقری اصل خاطر نشان کرد: تکنیکی که برای این دستور العمل در نظر گرفتیم احداث یک کمیسیون بود تا در ذیل آن صرفا چند نفر برای یک مساله تصمیم بگیرند و تعرفه گذاری را به سازمان تنظیم محول کردیم.

وی اظهار کرد:بالاخره این اتفاق مهم رقم خورد و اولین پروژه در این حوزه تحت عنوان پروژه «سیب» وزارت بهداشت طراحی و اجرا شد. البته در آن زمان تقسیم ریسک به نحو مطلوب انجام نشد و پروژه ناقص بود و ما آن زمان اصرار کردیم که زیرساخت‌ها را هم به بخش خصوصی بدهند؛ اما موافقت نکردند.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات افزود:‌ ما نیازمند مشارکت بخش خصوصی – دولتی هستیم. زمانی که از این مبحث صحبت می‌کنیم همه در لفظ می گویند کار ساده و قابل انجامی است اما در عمل نشان داده شده که این کار با سختی همراه است.

وی با بیان اینکه حوزه آی.تی در ایران از ابتدا یک پدیده دولتی نبود و با مشارکت بخش خصوصی و تاسیس شورای انفورماتیک شکل گرفت، افزود: اما پس از مدتی بخش دولتی همه چیز را بلعید شاید بدین دلیل که مشارکت این دو بخش با یکدیگر کمی سخت شده است.

باقری اصل با بیان اینکه دولت الکترونیک کار خود در ایران در سال ۹۳ و با ۱۰سال تاخیر شروع کرده است، ادامه داد: همکاری بخش خصوصی و دولتی را بهتر است به چشم یک پروژه نگاه کنیم. پروژه‌ای که حدود، خروجی و زمان مشخص دارد، میزان سود و ضرر و مدیریت ریسک آن معلوم است و نکته مهم‌تر این که اتفاقات ریسکی و در مقابل، منافعی که از این کار به دست می‌آید بین دولت و بخش خصوصی قابل تقسیم است. شاید تنها در این صورت باشد که بتوان در این بخش شاهد مشارکت بود.

وی افزود: تجربه‌های ما در این شکل از مشارکت ضعیف است و اینطور نبوده که در میدان رقابت، بخش خصوصی و دولتی با هم مشارکت کنند. دلیل برگزاری این رویداد ورود به حوزه رقابت است. البته پروژه هایی هم هست که به صورت پنهان و بدون مشکل انجام می شود که خیرش هم به مردم نمی رسد.

گفتنی است؛ «رویداد ملی زمینه سازی مشارکت غیر دولتی در پروژه‌های دولت الکترونیکی» در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059890

وب گردی

وب گردی