جهش و توسعه علوم پزشکی بعد از انقلاب بی‌سابقه بوده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: امروز ایران در عرصه علم پزشکی به نقطه‌‌‌ای رسیده است که می‌‌‌تواند بسیاری از سرطان‌‌‌ها را تشخیص داده و درمان کند. تشخیص سریع بیماری‌‌‌‌‌‌‌‌ها در کشور، جلوی بسیاری از مرگ و میرها را گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، پزشکی، علمی است که مورد نیاز کلیه جوامع برای حفظ سلامت و تندرستی مردم یک جامعه بوده و نقشی تعیین کننده در توسعه سلامت یک کشور دارد. در دوران قبل از انقلاب، امکانات و تجهیزات مثل امروز نبود و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها به خارج از کشور وابستگی داشتیم.

امروز، توسعه بخش درمان کشور، منجر به ریشه‌کن شدن بسیاری از بیماری‌ها شده و برای درمان بسیاری از امراض به عنوان یک مرجع در جهان محسوب می‌شویم تا جایی که در مداوای بسیاری از بیماری‌ها از جمله درمان نازایی جزو مراجع اصلی در خاورمیانه محسوب می‌شویم و همه روزه بیماران زیادی از نقاط مختلف دنیا به کلینیک‌های ناباوری ایران مراجعه می‌کنند.

سید علی ابطحی رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره امکانات موجود برای تربیت پزشک در دانشگاه‌‌‌های ایران قبل و بعد از انقلاب گفت: سال 42 وارد دانشگاه پزشکی اصفهان شدم و بعد از اتمام دوران پزشکی برای دریافت تخصص اطفال به دانشگاه تهران رفتم و از دانشجویان دکتر قریب بنیان‌‌‌گذار طب کودکان در ایران بودم. قبل از انقلاب، تعداد دانشجویان پزشکی و دانشگاه‌‌‌های پزشکی ما محدود بود. خصوصا تعداد پزشکان زن بسیار اندک بود و حتی در برخی از رشته‌‌‌‌‌هایی که نیازمند پزشک زن بودیم با کمبود شدید پزشک مواجه بودیم.

وی تشریح کرد: جهش علم و تولید علم در سه دهه اخیر بعد از انقلاب، بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سابقه بوده است و امکانات و تجهیزات پزشکی، افزایش چند برابری داشته و امروز در کلیه شهرها، بیمارستان‌‌‌‌‌‌‌‌ها و امکانات پزشکی فراهم است. در گذشته، وضعیت بهداشت در چنان شرایط نامساعدی قرار داشت که بسیاری از افراد بزرگسال و کودکان به دلیل عدم وجود امکانات لازم در بسیاری از نقاط محروم کشور جان خود را از دست می‌‌‌‌‌‌دادند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در ادامه خاطرنشان کرد: امروز، امکان تشخیص و درمان بیماری‌‌ها نسبت به دوران قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست. در آن دوران، تنها امکاناتی که برای تصویربرداری و تشخیص بیماری‌ها داشتیم در حوزه رادیولوژی بوده اما در حال حاضر، کلیه خدمات، شامل سونوگرافی، سی تی اسکن، ام آر آی و کلیه تجهیزات لازم را در این خصوص داریم، این در شرایطی است که امکانات لازم در آن دوران وجود نداشت.

ابطحی تاکید کرد: زمانی که دکتر قریب بیمارستان کودکان را بنیان‌‌گذاری کرد، اوج شیوع بیماری‌‌‌‌های مننژیت، سل، دیفتری و سرخجه بود که مرگ و میر بسیاری از کودکان را در برداشت، اما امروز با پیشرفت در عرصه تولید واکسن‌‌‌‌های مختلف و طرح واکسیناسیون ملی، بسیاری از بیماری‌‌‌ها ریشه‌‌‌کن شده و امید به زندگی بالا رفته است.

وی تصریح کرد: امروز ایران در عرصه علم پزشکی به نقطه‌‌‌ای رسیده است که می‌‌‌تواند بسیاری از سرطان‌‌‌ها را تشخیص داده و درمان کند. تشخیص سریع بیماری‌‌‌‌‌‌‌‌ها در کشور، جلوی بسیاری از مرگ و میرها را گرفته و شروع به موقع در درمان سرطان، نقشی تعیین‌‌‌‌‌‌‌کننده در مبارزه با این بیماری داشته است. در زمینه درمان نازایی هم به جایی رسیدیم که امروز پژوهشگاه رویان و دیگر مراکز درمان ناباروری کشور به عنوان مرجعی برای مراجعات بیماران نازایی از کشورهای مختلف دنیا قرار گرفته است.

آنچه مسلم است، ایران بعد از انقلاب، علاوه بر تحولات سیاسی، تحولات علمی چشمگیری را پشت سر گذاشته و دستاوردهای پزشکی طی این سال‌ها، منجر به ریشه‌کن شدن بسیاری از بیماری‌ها شده، در عین حال، توسعه دانشگاه‌های علوم پزشکی برای تربیت پزشک نقشی تعیین‌کننده دارد. در این بین، نقش دانشگاه آزاد به عنوان دانشگاهی بزرگ در سراسر کشور که در پذیرش دانشجوی پزشکی و علوم پزشکی فعالیت گسترده‌ای دارد، امری واضح و غیرقابل انکار است و توسعه رشته‌‌‌های پزشکی در این دانشگاه، نیازمند توجه بیشتر مسئولان وزارت علوم و بهداشت است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059901

وب گردی

وب گردی