دانشگاه آزاد قزوین پرچمدار رباتیک پزشکی و مکاترونیک در آموزش عالی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین گفت: واحد قزوین برای اولین‌‌‌بار ارائه رشته مکاترونیک را ارئه کرد و امروز این رشته میان‌رشته‌‌‌‌ای که عمده فعالیت آن مرتبط با موضوع ربات‌‌‌هاست در بسیاری از واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد تدریس می‌‌‌شود.

مرتضی موسی‌‌‌‌‌‌خانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین در گفت‌‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره توسعه علم رباتیک و توجه به ارائه این رشته، در سال‌‌‌‌‌های بعد از انقلاب گفت: علم رباتیک و بحث ربات‌‌‌ها از سال‌‌‌های قبل از انقلاب وجود داشته است؛ اما آغاز و برگزاری مسابقات ربات‌‌‌‌‌‌‌ها در سطح دانشجویی به سال 1996 برمی‌‌‌گرد. در سال‌‌‌های بعد از انقلاب و ایجاد دانشگاه آزاد، واحد قزوین به عنوان قطب امروز رباتیک کشور برای اولین‌‌‌بار ارائه رشته مکاترونیک در این واحد دانشگاهی را مطرح کرد و امروز این رشته میان رشته‌‌‌‌ای که عمده فعالیت آن مرتبط با موضوع ربات‌‌‌هاست در بسیاری از واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد تدریس می‌‌‌شود. ایجاد رشته رباتیک پزشکی از دیگر رشته‌‌‌های مرتبط با حوزه ربات‌‌‌‌هاست که در مجموعه دانشگاه آزاد تنها در واحد قزوین ارائه می شود.

وی تشریح کرد: علم کامپیوتر و رباتیک علمی جدید است که در سال‌‌‌های قبل از انقلاب به عنوان علومی نوپا تنها در برخی از دانشگاه‌‌‌های مطرح جهان ارائه می‌‌‌شد و در ایران هم وجود نداشت؛ اما در دیگر شاخه‌‌‌‌‌های فنی و مهندسی که پذیرش و تربیت و مهندس داشتیم امکانات و تعداد فارغ‌‌‌التحصیلان این رشته قابل مقایسه با گذشته نیست و پیشرفت‌‌‌های چشمگیری در حوزه فنی و مهندسی داشتیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین درباره نقش این واحد دانشگاهی در توسعه علم رباتیک اظهار کرد: امروز توسعه علوم مهندسی در دانشگاه‌‌‌های مختلف کشور و در واحد قزوین که پیشرو در ارائه این رشته بوده به همراه ایجاد مرکز تحقیقاتی پیشرفته در این خصوص، بسترساز توسعه علم رباتیک در کشور شده و این واحد دانشگاهی به عنوان نماینده شایسته دانشگاه آزاد محسوب می‌‌‌شود.

موسی‌‌‌‌‌‌خانی درباره ساخت ربات‌‌‌های مختلف در واحد قزوین تصریح کرد: ساخت انواع ربات از جمله ربات امدادگر با کاربرد اصلی در خدمات‌‌‌‌رسانی آتش نشانی، ساخت و تعمیر ربات‌‌‌‌های صنعتی برای استفاده در صنایع و کارخانجات مختلف از جمله دستاوردهای مهم ما در حوزه رباتیک است. در حال حاضر هم ساخت ربات پرنده را در دست داریم که به ابعاد کوچک و کم‌‌‌حجم ساخته شده و توانایی ورود به فضاهای کوچک را برای ارائه خدمات گوناگون در حوزه‌‌های مختلف داشته باشد و یکی از مهم‌‌ترین کاربردهای این ربات در حوزه امداد و نجات و اطفای حریق است.

وی تاکید کرد: مرکز تحقیقات مکاترونیک دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در لیگ جهانی روبوکاپ ٢٠١٨ که در شهر مونترال کانادا برگزار شد، موفق شد در رشته‌های شبیه‌ساز امداد، جابجایی اجسام با ربات امدادگر و رقابت فنی ربات انسان‌نما به مقام قهرمانی دست یابد. این تیم در رشته ربات انسان‌نما سایز کودک، ربات انسان‌نما سایز نوجوان و ربات امدادگر نیز مقام دوم این مسابقات را به‌دست آورد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین گفت: هوش مصنوعی و رباتیک یک فناوری انقلابی محسوب می‌شود؛ چراکه می‌تواند در زندگی بشر کاربردهای مثبت زیادی در زمینه‌های گوناگونی همچون محافظت از حیات وحش، تشخیص بیماری‌ها، امداد و نجات، امنیت سایبری، کمک به افراد ناتوان، مدیریت بحران و حتی در حوزه‌های پزشکی و درمانی داشته باشد. با توجه به کاربردهای وسیع این علم دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقات بسیاری در کشور به آن روی آورده‌اند.

موسی‌‌‌‌‌‌خانی یادآور شد: هرچند که رقابت‌های زیادی در این حوزه برگزار می‌شود؛ اما به دلیل عدم یکپارچگی این رقابت‌ها، منسجم نبودن موضوعات این رقابت‌ها و بی‌برنامگی کشور در این حوزه موجب شده است تا از یک سو دستاوردهای این حوزه نادیده گرفته شود و از سوی دیگر صنعت نیز به دلیل پراکنده‌‌‌کاری و بی‌‌‌اطلاعی از یافته‌های محققان در این حوزه، تمایلی به کاربردی کردن دانش‌های فنی کسب شده در این زمینه ندارد.

وی گفت: ربات‌های صنعتی و ماشین آلات صنعتی، امروزه بخش جدا نشدنی از خط تولید کارخانه‌ها هستند؛ چراکه استفاده از ربات‌ها موجب می‌شود که کارخانه‌ها همانند یک موجود پویا بی‌وقفه و بدون خستگی با استفاده از به‌روزترین علم دنیا به حیات خود ادامه دهند، استفاده از این ربات‌‌‌ها هزینه‌های اولیه و پیش‌رو را کاهش می‌دهد، واحدهای تولیدی را رقابت‌‌‌پذیر می‌کند و موجب کاهش مصرف انرژی خواهد شد. بدون تردید، برنامه‌ریزی منسجم و یکپارچه‌سازی رقابت‌های رباتیک می‌تواند نتیجه بهتری در حرکت علمی کشور به سمت توسعه علوم هوش مصنوعی در پی داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059978

وب گردی

وب گردی