محصولات فناور ورزشی در 8 حوزه تجاری‌سازی می‌شود

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در صدد است که محصولات فناور ورزشی را در ۸ حوزه تجاری‌سازی کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بخش ورزش و سلامت، با انجام یک مطالعه و پویش مطالعاتی کشوری، سعی کرد با برآورد توانایی شرکت‌های فناور در این حوزه، یک تصویر واقعی پیش روی فعالان این زیست بوم قرار دهد.

حوزه ورزش از نظر نهاد ذیصلاح و اسناد بالادستی به 7 حوزه عمومی تقسیم می‌شود. ورزش قهرمانی و حرفه‌ای، ورزش همگانی، ورزش بانوان، توسعه و نگه داری امکانات ورزشی، ورزش تربیتی، ورزش جانبازان و معلولان، فرهنگی، آموزش و پژوهش( گزارش برنامه ششم، وزارت ورزش و جوانان).

همچنین علاوه بر وزارت ورزش و جوانان، نهادهایی مانند: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شهرداری‌ها،..... با موضوع ورزش و مکان های ورزشی مرتبط هستند.

شناخت حوزه عمل هر کدام از این نهادها در بحث ورزش و سلامت می‌تواند به استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناور کمک کند که با صرف وقت و انرژی کمتری، تصویر تجاری خود را از این حوزه کامل کنند.

کسب و کارهای فناور می‌توانند در 8 سرفصل عمده ورزشی، ایده‌ها و خدمات خود را به مرحله تجاری سازی نزدیک‌تر کنند.

آموزش، ترویج و توسعه ورزش، مدیریت ورزشی، بازارگاه‌های ورزشی، سامانه‌ها و گجت‌های بهبود‌دهنده و تجزیه و تحلیل ورزشی،تجهیزات ورزشی، ورزش معلولان و جانبازان، مکمل‌های ورزش و دستیاران تندرستی 8 سرفصل مذکور را تشکیل می‌دهند که هر کدام می توانند در برگیرنده فرصت‌های پر شمار و ظرفیت‌های بالقوه، برای نوآوری شرکت‌های فناور و استارتاپ‌های ایرانی باشند.

در هر کدام از این حوزه‌ها، شرکت‌های فناور و دانش بنیانی وجود دارند که با حمایت معاونت علمی و فناری ریاست جمهوری ایده‌های خود را به محصول تبدیل می‌کنند.برای مثال در سال جاری، چندین محصول حوزه ورزش و سلامت با حمایت این معاونت توسط شرکت‌های دانش بنیان و فناور راهی بازار شد.

نخ‌های خنک‌شونده مورد استفاده در البسه ورزشی، فناوری لباس‌های ورزشی EMS یا (Electrical Muscle Stimulation) و مکمل پزشکی ورزشی از جمله این محصولات هستند.

در حوزه ورزشی کشور به صورت کلی چالش‌ها و نقاط ضعفی وجود دارد. هر کدام از این مشکلات می‌تواند برای شرکت‌های فناور یک فرصت به وجود آورد تا با ارائه راهکار، به یک چالش یا نیاز مشخص در حوزه ورزش و سلامت، پاسخی فناورانه ارائه کند.

ضعف در سواد ورزشی شهروندان و ورزشکاران آماتور، سبک زندگی ناسالم شهروندان، عدم دسترسی همه شهروندان به متخصص و مربی به منظور دسترسی به برنامه ورزشی و تغذیه مناسب، ضعف اطلاع رسانی در مورد مکان‌های ورزشی مناسب و برنامه‌های ورزشی در دسترسی به صورت به روز و لحظه‌ای، ... از جمله این چالش‌ها هستند.

شرکت‌های استارتاپی و فناور نوظهور در حال حاضر در شتاب‌دهنده‌ها و پارک‌های علم و فناوری مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری روی انواع خدمات و محصولات در این حوزه کار می‌کنند.

انواع پلتفرم‌های آنلاین به منظور برقراری ارتباط با مربیان ورزشی و دریافت برنامه، نرم‌ افزارهای ارائه دهنده بانک حرکات ورزشی بدون مربی، پلتفرم‌های آنلاین ویژه شبکه‌سازی میان علاقه‌مندان و فعالان حوزه ورزش، اپلیکیشن‌ها و گجت‌های کالری شمار و حرکت سنج، اپلیکیشن‌های طرفداری با قابلیت‌های جانبی متنوع و استفاده از بازارگاه‌های آنلاین به منظور ایجاد اتصال میان متقاضیان و عرضه کنندگان محصولات و خدمات ورزشی از جمله حوزه‌های شرکت‌های فناور مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستند.

بومی‌سازی تکنولوژی عینک واقعیت افزوده به عنوان مربی شخصی و تولید وسایل جانبی مانند هد‌فون‌های ارزان قیمت ویژه ورزشکاران از جمله محصولاتی هستند که میان شرکت‌های فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری و شتاب‌دهنده‌ها و مراکز علمی مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر سر تولید به هنگام‌تر آنها، رقابت وجود دارد.

به گزارش موسسه بین ‌المللی دلویت، ارزش بازار عمده چند کشور برتر در ورزش فوتبال، از 20 میلیارد یورو در سال ۲۰۱۲ به دو برابر این رقم در سال 2018 رسیده است. در میان با ارزش‌ترین برند‌های معرفی شده توسط نشریه فوربس در سال2017 ، تعداد 11 شرکت بین الملی بزرگ فعال در حوزه ورزش وجود دارد.

با توجه به نیاز همگانی و رشد آگاهی عمومی، بخش ورزش و سلامت در بردارنده فرصت‌های بی‌شماری برای استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناور ایرانی است.

محصولات دانش بنیان و فناور تولید شده در این حوزه در صورت دارا بودن معیارهای خلاقیت و نوآوری می‌تواند با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به بازار مصرف، عرضه شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059989

وب گردی

وب گردی