تبیین صحیح مبانی اسلامی به عهده دانشگاه‌‌‌هاست/  مهارت‌های فردی و اجتماعی باید سرفصل دروس دانشگاهی شود

معاون فرهنگی واحد تهران غرب گفت: باید دانشگاه‌های کشور به سمت تبیین صحیح مبانی اسلامی رفته و آن را در جامعه به درستی نهادینه سازند.

سید حسین پیشگر معاون فرهنگی واحد تهران غرب در گفت‌‌‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره برنامه‌‌های فرهنگی این واحد دانشگاهی در ارائه درس تعالی دانش خانواده گفت: در حال حاضر، تهاجم فرهنگی با سرعت بسیاری در جامعه رسوخ کرده و جامعه سنتی ما دیدگاه‌‌‌های متفاوتی نسبت به آنچه که در دنیا متداول بوده دارد، بنابراین مقابله با این امر و ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی نیازمند قانون‌‌‌‌گذاری و ارائه دروسی با این محتوا در دانشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و مراکز آموزش عالی در این حوزه است. با توجه به اهمیت نقش‌‌آفرینی و پیشرو بودن دانشگاه در تحولات اجتماعی، امروزه مدل دانشگاه پاسخگو و تمدن‌‌‌ساز مورد توجه اندیشمندان است. پاسخگویی دانشگاه هیچ تفاوتی با پاسخگویی سایر نهادها و فعالان جامعه ندارد و باید مبین رابطه نقش دانشگاه با نیازهای جامعه و میزان کارآمدی آن باشد.

وی تشریح کرد: احیا و حفظ ارزش‌‌های اسلامی در محیط‌‌های علمی با استفاده از روش‌‌های کارآمد و هماهنگ با شئون محیط‌‌های علمی و زمینه‌‌‌سازی به منظور ایجاد توانایی بحث و گفت‌‌و‌‌گو و نقد و ارزیابی سایر فرهنگ‌‌ها و تمدن‌‌ها، نظارت و ارزیابی هدفمند و مستمر برنامه‌‌ریزی و ایجاد دروسی در حوزه ارائه مهارت‌های فردی و اجتماعی از جمله امور مهم و مورد توجهی است که باید در در سرفصل دروس دانشگاهی مورد توجه قرار گیرد.

پیشگر متذکر شد: ارائه درس سبک زندگی اسلامی- ایرانی و خانواده‌ متعالی از جمله دروس مورد نیازی است که در کمیسیون فرهنگی مجلس مورد بررسی قرار گرفته، این درس بعد از دریافت مجوز لازم و ارائه آن به شکل هدفمند در دانشگاه‌‌‌ها و مراکز آموزش عالی، می‌‌‌تواند نقشی اثرگذار در توسعه و تحکیم بنیان خانواده، ترویج سنت ازدواج و ارائه سبک زندگی اسلامی به دانشجویان با معرفی الگوهای صحیح داشته باشد.

معاون فرهنگی واحد تهران غرب در ادامه تاکید کرد: از نگرانی‌‌‌های اصلی در خصوص محیط‌‌‌های فناوری جدید، استفاده نادرست از فناوری‌‌های جدید، اشاعه نادرست ارزش‌‌‌های فرهنگی بیگانه و کم رنگ شدن ارزش‌‌‌های خودی است. برای مواجهه با این چالش، بسترسازی فرهنگی، اشاعه آداب معاشرت شبکه‌‌ای، توسعه برنامه‌‌‌های فرهنگی بومی و مبتنی بر نظام ارزشی جامعه در دانشگاه‌‌‌ها و مراکز آموزش عالی می‌‌‌تواند مفید باشد.

پیشگر درباره برنامه‌‌‌های واحد تهران غرب در خصوص توسعه مهارت‌‌‌های فردی و تحکیم بنیان خانواده خاطر‌‌نشان کرد: در واحد تهران غرب کارگاه‌‌‌های مختلف مهارت‌‌‌های فردی و ارتباطی در راستای توسعه و تحکیم بنیان خانواده برگزار کردیم و در حال تدوین برنامه‌‌‌هایی هستیم که در درس خانواده و جمعیت هم بخشی را به ارائه جلساتی برای توسعه تحکیم بنیان خانواده اختصاص دهیم.

وی یادآور شد: باید دانشگاه‌های کشور به سمت تبیین صحیح مبانی اسلامی رفته و آن را در جامعه به درستی نهادینه سازند.
دانشگاه رسالت سنگینی در این میان بر عهده دارد و استادان باید ضمن انتخاب بهترین مبانی فرهنگی، خود نیز تولیدکننده آن باشند و نگرش الهی را به جامعه ابلاغ کنند.

معاون فرهنگی واحد تهران غرب تصریح کرد: دانشگاه مبدا تحولات است و اگر در آن نگرش توحیدی و معادمحور حاکم باشد می‌توان انتظار داشت که جامعه نیز در این مسیر گام بردارد. متاسفانه کم‌کاری بسیاری در این میان در بین بخش‌های مختلف وجود دارد. باید یکی از رسالت‌های اصلی جامعه علمی، شناخت سبک زندگی اسلامی ایرانی و تببین صحیح آن برای جامعه باشد به گونه‌‌ای که مفاهیم و آموزه‌های دینی در بطن زندگی مردم آشکار شود.

پیشگر گفت: انتقال صحیح آموزه‌های اسلامی در کنار فرهنگ‌‌‌سازی باید از خود ما آغاز و به مرور دامنه آن در جامعه بیشتر شود. امروز جرات علمی برای مقابله با تهاجم فرهنگی در مراکز آموزش عالی به آن شکلی که باید وجود ندارد و این نشان از خودبیگانگی است. متاسفانه مبانی غربی به صورت گزینشی وارد شده و غالب آنچه از افکار و کتب غربی وارد فرهنگ ما می‌شود بر نحوه و سبک زندگی ایرانی اثرگذار بوده که نیازمند توجه مسئولان امر است.

معاون فرهنگی واحد تهران غرب تصریح کرد: درصددیم تا سلسله جلساتی را با هدف تحکیم بنیان خانواده در خصوص مهارت‌‌‌های زوجین و توسعه ازدواج دانشجویی ایجاد کنیم. یک مرکز مشاوره هم در واحد تهران غرب داریم که به دانشجویان خدمات مشاوره ازدواج ارائه می‌‌‌‌‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060010

وب گردی

وب گردی