اجرای پروژه‌های نوین نورپردازی با استفاده از دانش فنی

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: بیشتر پروژه‌های نوین نورپردازی با استفاده از دانش فنی و بومی بوده است به طوری که با انجام این روش از۷۰‌درصد الگوبرداری شرکت‌های خارجی جلوگیری شده است.

محمد روان‌مهر مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به فعالیت‌های اجرایی این شرکت اظهار کرد: عمده فعالیت این شرکت دانش‌بنیان در حوزه نورپردازی‌های نوین شهری شامل ویدئومپینگ، ساخت المان‌ها و آذین‌بندی‌های نوین شهری و نورپردازی ساختمانی است.

وی عمده دستاوردهای شرکت را در سال جاری افزایش ظرفیت تولید و فروش شرکت عنوان کرد و افزود: حفظ تعداد نیروی کار و انجام برخی فعالیت‌های جدید بازاریابی و اضافه کردن تعدادی محصول جدید (المان‌های حجمی خاص) از دستاوردهای سال جاری است.

روان‌مهر تصریح کرد: هر چند حفظ پرسنل دستاوردی محسوب نمی شود؛ اما با شرایط موجود کار ساده‌ای نبوده و نیست. همچنین در سال گذشته حدود ۸۰۰ عدد محصول و ۳ پروژه اجرا شده و این در حالی‌ست که امسال بیش از ۱۱۰۰ عدد محصول و ۵ پروژه‌ ویدئومپینگ انجام شده است. لازم به ذکر است که تولیدات شرکت سفارش‌محور بوده نه خط تولید بنابراین پروژه‌های مپینگ هم هر کدام حداقل سه الی چهار ماه زمان لازم می‌برد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان ادامه داد: محصولات تولیدی ما به استان‌های اصفهان، تهران، مرکزی، یزد، خوزستان، هرمزگان، فارس، خراسان، آذربایجان شرقی و‌ مازندران ارسال می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا دستاوردهای تولیدی مبتنی بر دانش بومی بوده یا از کشورهای دیگر الگوسازی شده است، گفت: در حال حاضر بیشتر پروژه‌های نوین نورپردازی با استفاده از دانش فنی و بومی بوده است به طوری که با انجام این روش از۷۰ درصد الگوبرداری شرکت های خارجی جلوگیری شده است.

روان‌مهر تأکید کرد: یک شرکت آلمانی در حال ورود به این کار در ایران بود که خوشبختانه با توان اجرای داخلی این کار اتفاق نیفتاد. ۳۰ درصد فعالیت های شرکت کاملا بومی سازی و در بخش طراحی های گرافیکی سازه‌ها به صورت کامل از فرهنگ و مذهب کشور استفاده شده است.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان در پاسخ به سوالی مبنی براینکه برای توسعه فضای کسب و کار شرکت‌های دانش بنیان و نوپا چه باید کرد، اظهار کرد: مهم‌تر از همه آموزش فرهنگ شرکت داری و شروع فعالیت‌های قانونی برای افراد مشتاق به کار است؛ زیرا بسیاری از افراد فارغ از مشکلات خاص داخلی با مسائل کارفرمایی آشنایی نداشته و بسیاری از آنها با مدرک و تجربه فنی وارد حوزه مدیریتی و برنامه‌ریزی می‌شوند که این روند با صرف زمان نسبتا زیاد اصلاح می شود. مورد بعدی برای توسعه فضای کسب و کار مطالعه جامع نیازهای کشور در سطوح مختلف است که طبیعتاً وظیفه دانشگاه و البته ارتباط با صنعت است که این ارتباط در حال حاضر تنها به صورت معرفی کارآموز از دانشگاه به صنعت است در صورتی که ‌در بسیاری از کشورها شرط باقی ماندن اساتید در دانشگاه تعریف کار و پروژه از صنعت و در واقع درآمدزایی برای دانشگاه است.

وی تصریح کرد: تسهیلات و وام‌هایی که در حال حاضر داده می‌شود نه به آسانی پرداخت می‌شود و نه با درصدهای سود و شرایط بازپرداختی که دارند چاره ساز است. شرکت‌های زیادی وام کلان گرفتند و به دلیل نبود برنامه با مشکل مواجه شدند. از طرفی برای ارائه تسهیلات با مبالغ کمتر نیز به سختگیری بیشتری اعمال می‌شود. می‌توان گفت که خیلی وقت‌ها کاغذبازی بیشتر از ارائه تسهیلات است، بنابراین تسهیلات به تنهایی چاره‌ساز نیست.

روان‌مهر در رابطه با توسعه اکوسیستم کارآفرینی در کشور افزود: اجرای برنامه‌های مختلف در شبکه های تلویزیونی می تواند افراد را به کارآفرینی تشویق کند؛ این امر مهم می تواند به عنوان یک هدایت شونده برای افراد علاقه‌مند باشد. همچنین با هدایت افراد به سمت مشاغل خانگی و آموزش درست می‌توان زمینه توسعه اشتغالزایی را در کشور فراهم کرد.

وی تصریح کرد: ما در اجرای کارهای تحقیقاتی و پژوهشی از دانش افراد مراکز دانشگاهی بهره‌مند می‌شویم به طوری که در طرح‌های کلان فعالیت‌های مناسبی را با دانشگاه‌ها انجام می‌دهیم؛ چرا که اجرای این طرح‌ها نیاز به فن بالا و مطالعه گسترده دارد.

روان‌مهر ادامه داد: از لحاظ فنی و ساخت محصول پروژه‌ بزرگی را از 7 ماه پیش شروع کردیم؛ ولی به دلیل نبود بودجه نتوانستیم این طرح را به سرانجام برسانیم. همچنین حفظ نیروی انسانی موجود و جذب سرمایه از اولویت‌های اصلی این شرکت دانش‌بنیان است.

وی با اشاره به اینکه پروژه‌ها و محصولات تولیدی ما سفارش محور است گفت: این موضوع یکی از مشکلات کلیدی ماست چرا که خط تولید و یا دستگاهی نداریم که بخواهیم پروانه بهره‌برداری بگیریم. برای همین جذب سرمایه سخت است. ما بیشتر به دنبال جذب سرمایه هستیم تا یک سری اقلام مورد نیاز شرکت را تهیه کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060036

وب گردی

وب گردی