هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد آینده سرطان

سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرد که در صورت عدم کاهش میزان مصرف سیگار، هپاتیت و HPV طی دو دهه آینده با افزایش 60‌درصدی ابتلا به سرطان در جهان مواجه خواهیم بود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، WHO اعلام کرد که با تغییر در استفاده دخانیات و درمان HPV و هپاتیت می‌توان جان هفت میلیون نفر را از ابتلا به سرطان نجات داد. پیش‌بینی می‌شود که حدود 81درصد از این موارد مرگ‌و‌میر در کشورهای کم‌درآمد رخ می‌دهد. حدود یک چهارم مرگ و میرهای ناشی از سرطان در سراسر جهان به علت مصرف دخانیات بوده که این امر کاملا قابل پیشگیری است.

سازمان بهداشت جهانی در گزارشی جدید هشدار داد که ممکن است جهان در 20 سال آینده 60درصد بیشتر دچار سرطان شود. طبق گزارش‌ها، بیش از 80درصد این موارد در کشورهای کم درآمد تشخیص داده می‌شوند. در آمریکا، به دلیل کاهش نرخ سیگار و درمان‌های بهتر پیشرفت در برابر سرطان بهتر بوده است.

برخی کشورها مجبور شدند منابع محدود خود را برای مبارزه با بیماری‌های عفونی و زنده نگه‌داشتن مادر و نوزادان طی بارداری و شیرخوارگی خرج کنند.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که با بهبود غربالگری و واکسیناسیون HPV و هپاتیت (که به ترتیب به بیشتر موارد سرطان دهانه رحم و سرطان کبد منجر می شود) می‌توان هفت میلیون نفر را نجات داد.

براساس گزارش جدید سازمان بهداشت جهانی، نرخ سرطان در سطح جهان افزایش می‌یابد و بیشترین مرگ و میر زودرس ناشی از این بیماری در کشورهای فقیرتر(نارنجی ، قرمز) رخ خواهد داد.

در سراسر جهان سرطان دومین علت مرگ و میر است. در سال‌های 2016 و 2017 مرگ و میر ایالات متحده 2.2 درصد کاهش یافت؛ این در حالی است که میزان کشیدن سیگار نیز به پایین‌ترین رکورد در سال گذشته رسیده است. انجمن سرطان آمریکا اعلام کرد که پیشگیری، نوآوری‌ها و پیشرفت در غربالگری، درمانی برای بهبود سرطان‌هایی مانند پوست و ریه بوده است.

طبق گزارش جدید WHO، تا زمانی که روندهای فعلی ادامه داشته باشد، جهان در حال افزایش شدید شایع‌ترین سرطان‌ها و مرگ و میر ناشی از آن است.

حدود 90درصد از کشورهای ثروتمند سیستم مراقبت از سرطان (از غربالگری گرفته تا تشخیص، درمان و مراقبت تسکین دهنده) را ارائه می‌دهند؛ اما این موارد در حدود 15درصد کشورهای فقیر وجود دارد. اگر افراد به سیستم‌های مراقبت اولیه دسترسی داشته باشند، می‌توان سرطان را زودتر تشخیص و آن را به طور مؤثر درمان کرد.

در آمریکا، کودکانی که در آموزشگاه‌های دولتی ثبت نام می‌کنند باید واکسن‌‌هایی علیه هپاتیت A و B زده باشند (مگر اینکه در بعضی ایالت ها به آنها معافیت پزشکی یا سایر موارد داده شود).

واکسن HPV که اخیراً معرفی شده؛ اکنون در 11 سالگی و به منظور جلوگیری از سرطان‌های ناشی از ویروس مقاربتی( شامل سرطان‌های دهانه رحم و دستگاه تناسلی) توصیه می‌شود. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که چنین اقداماتی نیاز به سرمایه‌گذاری دارد که قابل دستیابی نیست.

«الیزابت وایدرپس» مدیر آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) گفت: «50 سال گذشته پیشرفت‌های چشمگیری در تحقیقات برای پیشگیری و درمان سرطان مشاهده شده است.»

کشورهای با درآمد بالا برنامه‌های پیشگیری، تشخیص زودرس و غربالگری را اتخاذ کرده‌اند که همراه با درمان بهتر، در کاهش 20درصد احتمال مرگ و میر زودرس بین سال‌های 2000تا2015 نقش داشته است.

ویروس پاپیلوم انسانی یا (HPV) ویروسی است که بیش‌تر از همه در زمان آمیزش جنسی و از طریق تماس مستقیم بین پوست افراد انتقال می‌یابد. بیش از ۱۰۰ نوع مختلف از HPV وجود دارد. اکثر مردان و زنانی که دچار این عفونت هستند از این موضوع بی‌اطلاع هستند؛ زیرا در بدن آنها علائم یا مشکلات بهداشتی ایجاد نمی‌شود. اما در برخی از موارد، انواع خاصی از HPV می‌توانند در قسمت‌های مختلف بدن باعث ایجاد زگیل (توده غیرطبیعی و غیر سرطانی روی پوست) یا زگیل تناسلی بشوند. در موارد دیگر، انواع خاصی از HPV می‌توانند ضایعات پیش سرطانی (یعنی نواحی دارای بافت‌های غیرطبیعی) یا سرطان ایجاد کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060044

وب گردی

وب گردی