شکست پروژه جهانی واکسیناسیون اچ‌آی‌وی/ تلاش‌ها ادامه دارد

دانشمندان اعلام کردند که آزمایش انجام شده روی واکسن جدید اچ آی وی موفق نبوده و از این رو پرونده آزمایش‌ها روی این واکسن بسته شد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، آژانس بهداشت آمریکا اعلام کرده بود که واکسن اچ آی وی برای پایان دادن به این بیماری همه‌گیر جهانی ضروری است و امیدواری‌ها برای مؤثر بودن واکسن جدید وجود داشت؛ اما متأسفانه نتایج آزمایش بالینی انجام شده در آفریقای جنوبی نشان می‌دهد که این واکسن‌ها مؤثر نیستند.

بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، این آزمایش بالینی در آفریقای جنوبی تعطیل شد؛ زیرا مشخص نیست که این واکسن در جلوگیری از شیوع ویروس ایجاد شده از ایدز مؤثر است.

انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی و مؤسسه ملی سلامت که حامیان این آزمایش‌ها بودند پس از اعلام مؤثر نبودن آزمایش‌ها آن را کنار گذاشتند.

براساس گزارش بی‌بی‌سی، نتایج اولیه نشان داد که عفونت اچ آی وی در بین ۱۲۳ داوطلبی که دارونما و ۱۲۹ نفر که واکسن دریافت کرده‌اند وجود داشت؛ بیش از ۵ هزار فرد درگیر این مطالعه (که از سال ۲۰۱۶ شروع شد) بودند.

پلاسیبو به معنی «خوب خواهم شد» یا ایحا یا دارونما (یا دِلخوشکُنَک) به استفاده از روش‌های درمانی صوری و تلقینی گفته می‌شود که می‌تواند با فریب بیمار، اثر مثبتی در روند بهبودی وی داشته باشد. اثر درمانی که از به کار بستن چنین روش‌هایی حاصل می‌شود را نیز اثر پلاسبو می‌نامند.

سازمان «پروژه جهانی واکسیناسیون اچ‌آی‌وی» از رها کردن این آزمایش‌های بالینی ابراز ناراحتی کرد. یک مقام این سازمان گفت: «ما باید تلاش جدی برای تولید واکسن پیشگیری از این بیماری را ادامه دهیم.»

مؤسسه ملی سلامت هنوز درگیر دو آزمایش در مورد واکسن HIV است. واکسن هیچ گونه خطر ابتلا برای فرد ندارد؛ زیرا حاوی ویروس نیست.

«Anthony Fauci» از انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی گفت: «تحقیقات در مورد رویکردهای دیگر دربارهٔ واکسن HIV و ایمن‌سازی ادامه دارد و من هنوز هم معتقدم که می‌توان به نتیجه رسید.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1060050

وب گردی

وب گردی