ارائه خدمات روانشناسی اسلامی در دانشگاه آزاد تهران شمال

معاون فرهنگی و دانشجویی واحد تهران شمال، فعالیت‌های فرهنگی این واحد دانشگاهی در راستای سند دانشگاه اسلامی را تشریح کرد که در مرکز مشاوره‌ این واحد، رویکرد روانشناسی و مشاوره اسلامی را در دستور کار قرار داده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، پس از انقلاب اسلامی و هم‌زمان با گسترش دانشگاه‌ها و تاثیر‌گذاری آن در لایه‌های مختلف جامعه، انسان سازی و توجه به ابعاد معنوی نیز به اهداف اصلی دانشگاه در جامعه اسلامی تبدیل شد تا زمینه شکل گیری تمدن نوین اسلامی فراهم شود. بر همین اساس، سندی تحت عنوان «سند اسلامی شدن دانشگاه ها» از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین و به وزارتخانه های بهداشت و درمان، علوم و تحقیقات و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی ارسال شد تا آموزش عالی کشور، به مبدأ برای تحولات علم و فرهنگی تبدیل شود.

دانشگاه آزاد اسلامی نیز نزدیک به 40‌درصد بار آموزشی عالی کشور را با داشتن حدود 1میلیون 300هزار دانشجو بر دوش می‌کشد. به همین دلیل، پیاده‌سازی سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها در این دانشگاه می‌تواند منشأ تحولات گسترده در حوزه‌های مختلف باشد و مسیر کشور را برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی فراهم کند.

گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز در نظر دارد طی گفت‌و‌گو با معاونان فرهنگی واحدهای دانشگاهی سراسر کشور به عنوان متولیان اصلی پیاده سازی سند اسلامی شدن دانشگاه، راهکارها، ظرفیت ها، سیاست‌ها و چگونگی پیاده‌سازی این سند را بررسی کند.

در همین راستا، امان الله پیشوا معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره فعالیت‌های این واحد در حوزه سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها اظهارکرد: مهم ترین بحث در سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها، موضوع فرهنگی و تربیتی است که مسئولان آموزش عالی باید توجه ویژه‌ای را به آن داشته باشند.

وی افزود: مسئولان فرهنگی و آموزش عالی باید نگاه عمیقی را به سند اسلامی شدن دانشگاه ها داشته باشند و برای اجرای آن، تحولات زیربنایی را ترتیب دهند. خوشبختانه مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی رویکرد جدیدی را در حوزه پیاده سازی مبانی سند اسلامی شدن دانشگاه ها در دستور کار قرار داده است که تمامی واحدهای دانشگاهی باید در این راستا حرکت کنند.

اجتناب از فعالیت‌های ازهم گسیخته

پیشوا ادامه داد: فعالیت‌های جداگانه و از هم گسیخته، اثر چندانی را اجرای سند اسلامی شدن دانشگاه ها ندارد؛ مسئولان آموزش عالی کشور باید فعالیت های خود را برای عملیاتی کردن این سند، به صورت یک پارچه انجام دهند و برای آن برنامه ریزی مدون داشته باشند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال تصریح کرد: مهم ترین اقدامی که می توانیم در حوزه فرهنگ و تربیت دانشجویان انجام دهیم، انجام فعالیت‌های فوق برنامه است و نسبت به دروس آکادمیک تاثیر گذاری بیشتری دارد. همچنین مهم ترین مولفه فعالیت‌های فرهنگی، دانشجو محور بودن این فعالیت‌هاست تا دانشجویان نقش آفرینی موثری را در این حوزه داشته باشند.

وی درباره فعالیت فرهنگی واحد تهران شمال گفت: تشکیل هسته‌های فرهنگی و دانشجویی، یکی از اقداماتی است که واحد تهران شمال درراستای اجرای هرچه بهتر سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها انجام داده است که اقدامی جدید در دانشگاه آزاد اسلامی محسوب می‌شود. در این راستا، هسته های دانشجویی در ده حوزه فرهنگی فعالیت دارند که شامل قرآن و عترت، نماز، هنری و ادبی، رسانه، مشاوره، ورزش و... می شود. در هرکدام از این حوزه‌ها، نزدیک به 100 الی 200 دانشجو عضویت دارند.

پیشوا اضافه کرد: هسته‌های فرهنگی و دانشجویی واحد تهران شمال تمامی فعالیت های خود را در چارچوب سند راهبردی فرهنگی دانشگاه انجام می‌دهند؛ اعضای این هسته‌های دانشجویی، پیشنهادهای خود را برای تحول در حوزه فرهنگی دانشگاه، در قالب برگزاری جلسات متعدد به مسئولان دانشگاه ارائه می دهند. این ایده‌ها ابتدا بازنگری و در نهایت به برنامه راهبردی تبدیل خواهد شد.

فعالیت مرکز مشاوره واحد تهران شمال

معاون فرهنگی و دانشجویی واحد تهران شمال یادآور شد: دانشجویان عامل اصلی اجرای برنامه‌های فرهنگی دانشگاه هستند؛ این موضوع دراجرای هرچه بهتر برنامه‌های راهبردی فرهنگی اثر گذار خواهد بود. همچنین دانشجویان با عضویت در این هسته‌های فرهنگی و دانشجویی، با مهارت‌های اجتماعی، مدیریت، مشکلات ضمن کار و برنامه ریزی صحیح آشنا می‌شوند و زندگی اجتماعی را تمرین می‌کنند.

وی با اشاره به خدمات مشاوره‌ای واحد تهران شمال بیان کرد: مرکز مشاوره ای واحد تهران شمال از سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است که تاکنون، فعالیت های زیادی را انجام داده است. این مرکز مشاوره، انواع و اقسام خدمات مشاوره ای را در 14 رشته تخصصی مشاوره‌ای به دانشجویان و خانواده آن‌ها ارائه می دهد. مشاوره شغلی و کارآفرینی، روانشناختی، تحصیلی، حقوقی و سلامت جسمی از جمله فعالیت‌های این مرکز مشاوره محسوب می شود.

پیشوا افزود: دانشجویان که رشته های مشاوره‌ای و علوم تربیتی تحصیل می کنند، می توانند دوره کارورزی خود را در این مرکز مشاوره می گذرانند. همچنین هسته‌های مشاوره دانشجویی تحت عنوان «دانشجویان همیار» در واحد تهران شمال تشکیل شد که دستور العمل چند روز پیش سازمان مرکزی بر همین طرح الگو گرفته بود.

معاون فرهنگی و دانشجویی واحد تهران شمال در پایان خاطرنشان کرد: در مرکز مشاوره‌ای واحد تهران شمال، رویکرد روانشناسی و مشاوره اسلامی در دستور کار قرار گرفته است که مبتنی بر باورها و اعتقادات اسلامی، فرآیندهای درمانی روانشناسی اجرا می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060057

وب گردی

وب گردی