اخلاق حرفه‌ای در ایران سابقه 3 هزار ساله دارد

کارگاه یکروزه اخلاق حرفه ای تخصصی ویژه کلیه گروههای زبان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، کارگاه یکروزه اخلاق حرفه ای تخصصی ویژه کلیه گروههای زبان به همت مرکز مطالعات وتعالی علوم انسانی، معاونت دانشجویی- فرهنگی با حضور حیدری معاون اداری مالی، پیشگر معاون دانشجویی- فرهنگی، محمود رضا اسفندیار، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، حجت الاسلام محمدی نماینده نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، رضا پیش قدم، معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد، عالمی مدیر گروه زبان ودبیر اجرایی کارگاه، جمعی از استادان گروههای مختلف زبان، در دو بخش صبح و عصر در سالن اجتماعات دانشکده علوم انسانی واحد تهران غرب برگزار شد.

درابتدای مراسم حیدری ضمن خیرمقدم و تشکر از برگزار کنندگان مراسم گفت: آنچه مسلم است هر حرفه ای دو رفتار دارد یکی علم و مهارت است و دیگری رفتار مبتنی بر اخلاق، و در این جلسات خوب است مرز بین اخلاق بد و نیک مشخص شود که چه اخلاقی خوب و بد است.

وی با بیان اینکه اخلاق مسئولیت پذیری در قبال حقوق افراد خیلی مهم است افزود: اگر درسازمان اخلاق حرفه ای را توام با آموزه های دینی لحاظ کنیم موجب افزایش بهره روی، هم افزایی سازمانی، اعتماد آفرینی در دانشجو، همکار، کارمند می شود و در راستای این تربیت ارتباط صحیح و اخلاقی بین استادان و دانشجویان و جامعه خارج دانشگاه باعث می شود دانشجویان الگوی شایسته و قابل اعتماد در برابر خود داشته باشند.

در ادامه عالمی مدیر گروه زبان، با تشکر از شرکت کنندگان این نشست، به ارائه توضیحاتی در خصوص نحوه شکل گیری کارگاه اخلاق حرفه ای پرداخت و هدف از برگزاری این کارگاه اموزشی را معرفی اخلاق حرفه ای و فراگیرای آن با تکیه بر رویکرد ارتباطات موثر دانست.

سپس اسفندیار مدرس این کارگاه با اشاره به انواع اخلاق (فردی، جمعی، حرفه ای) گفت: با توجه به وجود برخی معضلات در جامعه، این نیاز احساس می شود که باید به اخلاقیات توجه بیشتری داشته باشیم.

این مدرس دانشگاه آزادگی و خودساختگی، اصل احترام، انصاف و عدالت، وفای به عهد، صداقت در گفتار، مسئولیت پذیر، انتقاد پذیر بودن، مدارا و سعه صدر، شاگردپروری،روز آمدی، کارآمدی، بومی سازی، جهانی سازی را از شاخص های اصلی اخلاق حرفه ای برشمرد و افزود: اخلاق حرفه ای در فرهنگ ما سابقه 3 هزار ساله دارد و همواره موضوعیت داشته است.

وی افزود: تربیت نیروی انسانی با انگیزه و مخصوصا، حرفه ای و اخلاق مدار به عنوان یک هدف محوری در حوزه ی آموزش و مطابق استانداردهای جهانی یک نکته فوق العاده مهم و کاربردی است که همیشه جزو مهمترین آرمانهای یک مجموعه کارامد و انگیزشی است.

سپس حجت الاسلام محمدی، طی سخنانی با محوریت اخلاق اسلامی در خصوص منشأ اولیه زبان اظهار کرد: بشر در فرآیند رشدی که دارد از آواها الگو میگیرد و 9 مدل را بیان می کند که اینها از حالتهای درونی خود او، مثل حالت خوشحالی، غم، که کم کم رشد و تبدیل به کلمات می شود

وی افزود: آنچه مسلم است ایده ونظری است که می گوید آواشناسی ابتدا و منشأ کلمات بود که متعلق به انسانهای نخستین بوده اند.

حجت الاسلام محمدی با تأکید بر آیه العلم آدم السماء کلها،اظهار کرد: اولین دعوایی که اتفاق می افتد بر سر علم است، علم به اشیاء، علم به نامگذاری اشیاء، علم به آثار ظاهری، علم به احکام، علم به باطن اشیاء- علم به تصرف اشیا و قدرت تصرف اشیاء.

وی با گفتن داستانی از حضرت موسی و خضر (ع) بیان کرد: علم موسی مثل علم به احکام است و علم حضرت خضر علم به آثار باطنی اشیا است و قدرت تصرف در اشیا فراتر از علم است.

نماینده نهاد مقام معظم رهبری بیان داشت: مردم علم به اشیا دارند، مثل دیدن کوه، صدای شنیدن پرندگان، اما نام گذاری اشیاء توسط انسان اتفاق نیافتاده است، از زمانی که خداوند آدم را خلق کرد علم اسما را به او داد، علم اسماء علم نام گذاری اشیاء است. بشر آمد اثر اشیاء را یاد بگیرد و علم به نامگذاری اشیاء مقدمه اش علم به اثر باطنی و ظاهری است. و انسان نمی تواند به باطن اشیاء نفوذ پیدا کند.

وی در پایان سخنان خود گفت: اخلاق حرفه ای بخش زبان در کشور ما باید با فرهنگ خود متن ارائه شود، مثلا در آفریفا، چین، هند، اگر کسی بخواهد امیرالمومنین (ع) را بشناسد آنها معلومات ما را با فرهنگ خود و استراتژی خود به دنیا معرفی می کنند و این مسئولیت را بر دوش کسانی می گذارند که به تخصص زبان مسلط اند و عرق دینی دارند.

در بخش دوم این کارگاه رضا پیش قدم، با تعریف آموزش از دید یونسکو که یاد بگیریم بدانیم، یادبگیریم انجام دهیم، یاد بگیریم چگونه درکنار همدیگر زندگی کنیم، یاد بگیریم چگونه باشیم در تعریف آموزش گفت: انتقال، کسب دانش، مهارت و ارزش برای خلق جامعه ای بهتر است.

وی با ارائه نکاتی در باره استاندارهای آموزشی استادان زبان به معرفی الگوی مفهومی آموزش پرداخت و افزود: هدف از تهیه این الگو، هدفمندسازی فعالیت‌های آموزشی همسو با مبانی اساسی نظام تعلیم و تربیت است. این الگو به‌مثابه نقشه راهی است که مسیر حرکت کنشگران عرصه آموزش را مشخص می‌سازد. باید خاطرنشان کرد که آموزش، مفهومی فراتر از انتقال صرف مطالب درسی دارد. وظیفه استادان، افزون بر انتقال مفاهیم علمی، ایجاد و تقویت شایستگی‌های گوناگون در دانشجویان برای زندگی بهتر در جامعه است که الگوی مفهومی آموزش بر اساس ساختار مغز تهیه‌شده است و به‌مثابه نقشه راهی بوده که آموزش قرار است در آن مسیر حرکت کند.

معاونت آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: این کارگاه آموزشی تلاش دارد ‌شایستگی‌ اعضای هیئت‌علمی دانشگاه را در تدوین و اجرای برنامه‌های درسی، طرح درس، سنجش و ارزیابی دانشجویان، تهیه و تدوین پایان‌نامه و رساله‌های دانشجویی، برنامه‌های توانمندسازی استادان، ارزشیابی استادان، فعالیت‌های فوق‌برنامه و مراکز رشد و کار‌‌‌آفرینی را عملیاتی کند.

شایان ذکر است در حاشیه این کارگاه جلسه بطور پرسش و پاسخ ادامه یافت و حاضرین درخصوص موارد مطرح شده به بحث و گفتگو پرداختند.

کد خبر: 1060081

وب گردی

وب گردی