بودجه ورزش در سایر بخش‌ها خرج می‌شود

مدیرکل تربیت بدنی وزارت علوم گفت: باوجود تخصیص بودجه به ورزش دانشگاه‌ها، بسیاری از دانشگاه‌ها موفق به دریافت منابع بودجه‌ای خود نمی‌شوند و علت عمده آن عدم تحقق تخصیص‌ها یا خرج بودجه ورزش در سایر بخش‌هاست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز٬ محمد حسین علیزاده در شصت‌وپنجمین گردهمایی سراسری معاونان دانشجویی که صبح امروز در دانشگاه پیام‌نور برگزار شد، با ارائه گزارشی از برنامه چندسال اخیر سازمان امور دانشجویان و اداره کل تربیت بدنی به احداث پروژهای ورزشی زود‌بازده شامل زمین چمن مصنوعی، زمین ورزشی کفپوش و فضای ورزشی روباز، اتاق تندرستی و مراکز مشاوره تندرستی اشاره کرد و گفت: این طرح ها با مشارکت و همکاری این سازمان، صندوق رفاه دانشجویان، دانشگاه‌ها و اداره کل نظارت بر طرح های عمرانی وزارت علوم عملی شد و توانست سرانه فضای ورزشی دانشگاه‌ها را تا دومتر مربع افزایش دهد.

وی در گزارشی از وضعیت نیروی متخصص تربیت بدنی در دانشگاه‌ها گفت: میانگین نیروی متخصص تربیت بدنی در دانشگاه‌های کشور سه نفر است که در 37 دانشگاه کمتر از سه نفر و در 65 دانشگاه بیشتر از سه نفر متخصص تربیت بدنی در دانشگاه‌ها فعالیت می کنند که ارتقای وضعیت نیروی انسانی و تغییر ساختار اداری ادارات تربیت بدنی در ساختار سازمانی دانشگاه‌ها یک ضرورت است.

مدیرکل تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان با اشاره به ضرورت تصویب برنامه راهبردی تربیت بدنی دانشگاه‌ها در هیات های امنا گفت: در سال 97 تعداد 46 دانشگاه دارای برنامه راهبردی تربیت بدنی بوده اند که این تعداد در سال جاری به 56 دانشگاه افزایش یافته است؛ اما نیاز است همه دانشگاه ها برنامه راهبردی تربیت بدنی خود را ارائه کنند.

وی با اشاره اینکه اخیرا آیین نامه اصلاحی تشکیل شورای ورزش به دانشگاه‌ها ارسال شد، افزود: در 39 دانشگاه کشور در سال 1398 شورای ورزش تشکیل شده است.

علیزاده در خصوص وضعیت اختصاص و جذب بودجه تربیت بدنی در دانشگاه‌ها گفت: به 20 دانشگاه بالاتر از میانگین کشوری بودجه تخصیص یافته است و میزان جذب بودجه نیز در 25 دانشگاه از میانگین کشوری بیشتر بوده است، علی‌رغم تخصیص بودجه به ورزش دانشگاه ها بسیاری از دانشگاه ها موفق به دریافت منابع بودجه ای خود نمی شوند علت عمده آن عدم تحقق تخصیص ها یا خرج بودجه ورزش در سایر بخش ها است.

مدیرکل تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان در همین راستا اظهار کرد: در سال 97 تعداد 48 زمین چمن مصنوعی و در سال 98 نیز 19 زمین چمن مصنوعی و 26 پروژه کفپوش زمین روباز در دستور کار اداره کل تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان بوده که از این تعداد 49 چمن مصنوعی و 5 پروژه کفپوش به بهره‌برداری رسیده است. این پروژه ها با همکاری صندوق رفاه دانشجویان و دانشگاه های مجری احداث شده اند.

وی عنوان کرد: همچنین اداره کل نظارت بر طرح های عمرانی وزارت علوم در سال 97 با اختصاص اعتباری معادل 8 میلیارد تومان برای احداث و تکمیل 20 پروژه عمرانی ورزشی و در سال 98 با اعتباری بالغ بر 18 میلیارد تومان در 30 پروژه عمرانی ورزشی شامل استخر سرپوشیده‌، سالن‌های چند‌منظوره و زمین‌های روباز ورزشی کمک کرده است.

علیزاده در خصوص تجهیز اتاق های تندرستی در خوابگاه های دانشجویی گفت: تا کنون 107 اتاق در بیش از 80 دانشگاه راه اندازی شده است و همچنین تعداد 70 مرکز مشاوره و تندرستی به منظور پایش وضعیت جسمانی دانشجویان در دانشگاه های کشور ایجاد شده است.

وی افزود: برگزاری پانزدهمین المپیاد ورزشی قهرمانی دانشجویان در تابستان سال آتی در دانشگاه گیلان یکی از مهم ترین برنامه های ورزشی سازمان امور دانشجویان است و در 18 رشته ورزشی در گروه پسران و
14 رشته ورزشی گروه دختران برگزار می شود.

علیزاده تاکید کرد: مقدمات برگزاری پانزدهمین المپیاد ورزشی فراهم شده است و هم‌اکنون مسابقات منطقه‌ای کسب سهمیه ورودی برای حضور در این المپیاد در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در حال انجام است.

وی در مقایسه تعداد شرکت کنندگان دو المپیاد چهارم و سوم ورزش همگانی دانشجویان گفت: در سومین المپیاد تعداد شرکت کنندگان 1130 نفر و شامل 569 دانشجوی پسر و 561 دانشجوی دختر بود که در المپیاد چهارم تعداد شرکت کنندگان به 4000 نفر افزایش یافت و شامل 2200 دانشجوی پسر و 1800 دانشجوی دختر بود.

مدیرکل تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان با تاکید بر اینکه رویکرد این سازمان استفاده از ظرفیت داوطلبان برای برگزاری رقابت های ورزشی است گفت: در المپیاد سوم ورزش همگانی 350 داوطلب در برگزاری این رویداد مشارکت داشتند که در المپیاد چهارم در تابستان سال 98 این مشارکت به 390 داوطلب افزایش یافت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060096

وب گردی

وب گردی