مرگ با کربن مونوکسید غیر ممکن می‌شود

یک شرکت دانش‌بنیان توانست چند دستگاه پرکاربرد در آزمایشگاه و نیز حسگرهای گازهای سمی، اکسیژن، حسگرهای الکترونیکی خودرو و همچنین سنسورهای مادون قرمز طراحی و تولید کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، عباسعلی خدادادی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان درباره دستگاه «نانوسورد» ساخته شده در این شرکت گفت: دستگاه نانوسورد یکی از پرکاربردترین دستگاه‌ها در تعیین مشخصات مواد نانو ساختار از جمله نانو ذرات فلزی، اکسید فلزی، سولفیدی، نانو لوله‌ها، نانو الیاف، نانو جاذب‌ها است.

وی ادامه داد: مشخصه‌های که این دستگاه توانایی اندازه‌گیری آن را دارد، سطح BET، خواص جذبی نانو ذرات، مکانیزم و دمای احیای نانو اکسید‌های فلزی و توزیع و دانسیته سایت‌های فعال هستند و بیشتر آنالیزها صورت گرفته بر مبنای جذب فیزیکی یا شیمیایی و تکنیک‌های برنامه‌ریزی شده دمایی انجام می‌شود.

این فعال فناور افزود: مزیت به کارگیری این تکنیک‌ها این است که از نظر تجربی در مقایسه با سایر روش‌های اسپکتروسکوپی (طیف سنجی) ساده‌تر و ارزان‌تر هستند. همچنین تفسیر نتایج بدست آمده از نظر کیفی و کمی ساده و واضح است.

خدادادی به کاربرد این دستگاه اشاره کرد و گفت: از این دستگاه در شناسایی و تعیین مشخصات و خواص مواد نانو ساختار شامل نانو الیاف، نانو ذرات، نانو لوله‌ها، نانو کاتالیست‌ها، نانو و … استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان درباره دیگر محصولات تولید شده این شرکت تصریح کرد: کار تحقیقاتی بسیاری بر روی حسگرهای گاز در این شرکت صورت گرفت و حدود 90 مقاله آی اس آی درباره این باره نوشته شده است و چندین پروژه با همکاری شرکت ملی گاز ایران و همچنین صنایع شهید میثمی صورت گرفته است.

وی گفت: حسگر CO برای هشدار انتشار گاز کشنده بی­ بو و رنگ CO و جلوگیری از مرگ خاموش در اماکن مسکونی، اداری، تجاری و حسگرهای گاز شهری برای هشدار نشت گاز شهری و جلوگیری از آتش­سوزی به‌کار می‌رود.

خدادادی ادامه داد: حسگر گاز شهری (متان) و COبا همکاری شرکت ملی گاز در تعداد محدودی تولید صنعتی شد که متاسفانه با بروز مشکلاتی مالی و دیگر مشکلات تولید و توسعه آن متوقف شد.

این فعال فناور درباره میزان شغل ایجاد شده در این شرکت گفت: در حال حاضر به صورت مستقیم برای 6 نفر شغل ایجاد شده است.

وی درباره اختلاف قیمت محصولات تولید شده این شرکت با نمونه مشابه خارجی آن گفت: معمولا اختلاف قیمت‌ها حدود 50 درصد است و در برخی موارد دیگر این اختلاف قیمت بسیار بیشتر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060097

وب گردی

وب گردی