معاونت فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد به ایجاد کسب و کارهای نوین کمک می کند

مدیرکل سیاست گذاری و نظارت راهبردی معاونت فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: فارغ التحصیلان دانشگاهی نیاز به یک اکوسیستم برای کسب و کار دارند، در این راستا معاونت فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد تشکیل شده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، برنامه «دستاورد» رادیو گفت‌وگو با موضوع «دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی» با حضور وحید ضرغامی مدیرکل سیاست گذاری و نظارت راهبردی معاونت فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی به روی آنتن رفت.

ضرغامی درباره عملکرد و وظایف نظارت راهبردی معاونت فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: روند تحول دانشگاه‌ها پس از انقلاب نشان می‌دهد، بیشتر نیاز به نیروی کارشناس و اجرایی است تا بتوانند نیاز دستگاه‌های اجرایی را رفع کنند. در ابتدا، توسعه دانشگاه آزاد اسلامی فقط جنبه آموزشی داشت و تمرکز اصلی این دانشگاه روی موضوع آموزش بود که نیاز آموزشی نیروی انسانی کشور را پاسخ می داد و دستگاه‌های اجرایی نیز از دانش آموختگان دانشگاه آزاد استفاده می‌کردند.

وی به ورود دانشگاه آزاد اسلامی به حوزه تحقیق و توسعه اشاره کرد و گفت: در چنین زمانی، مقاطع تحصیلات تکمیلی برای پاسخ به نیازی که در حوزه تحقیق و توسعه ایجاد شده بود، توسعه پیدا کرد و به عنوان مثال واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برای پاسخگویی به این نیاز ایجاد شده است.

مدیر کل سیاست گذاری و نظارت راهبردی معاونت فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی درباره تغییر نیازهای کشور بیان کرد: امروز اگر کسی مدرک دکتری نیز داشته باشد، تضمینی برای استخدام و اشتغالش وجود ندارد و به همین دلیل فارغ التحصیلان دانشگاهی به جای آنکه به فکر کسب مدرک باشند باید به فکر ایجاد کسب و کار باشند یعنی بتوانند از تخصص خودشان، کسب درآمد کنند.

وی ادامه داد: در این زمینه حوزه های اقتصاد دانش بنیان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مسیر جدیدی را ایجاد کرده اند تا کسب و کارها و شرکت های دانش بنیان فعالیت کنند. معاونت فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی نیز با این نگاه تاسیس شده است زیرا فارغ التحصیلان دانشگاهی نیاز به یک اکوسیستم و زیست بوم دارند تا در قالب کسب و کارهایی که نیاز جامعه را برطرف می کنند، شرکت هایی را ایجاد کنند و در این راستا معاونت فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شده است.

ضرغامی با بیان اینکه واژه پژوهش و نوآوری را یک واژه غلط استف گفت: در ادبیات دنیا، تحقیق و فناوری پیدا نمی کنیم اما علم و فناوری به وفور پیدا می شود زیرا فناوری نیاز به تحقیق دارد. در حقیقت در کشور تفاوت بین تحقیقات و فناوری خوب فهمیده نشده است و لذا در حوزه آموزش عالی کشور، پژوهش و فناوری به اشتباه با هم ادغام شده در حالی که فناوری و نوآوری بحث متفاوتی از موضوع پژوهش است و لازم است به صورت جداگانه به آن پرداخته شود.

مدیرکل سیاست گذاری و نظارت راهبردی معاونت فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: فناوری‌ها باید بتوانند در قالب حوزه‌های شرکتی و استارت آپی تبدیل به کسب و کار شوند. به عنوان مثال اگر چین را در نظر بگیرید متوجه می‌شوید، بسیاری از این فناوری‌ها توانسته اند تبدیل به شرکت شوند و به سود دهی برسند زیرا چینی‌ها فناوری را فارغ از پژوهش می‌دانند و در نتیجه به فناوری به صورت متمایز پرداختند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: آموزش و پژوهش یک کار فرآیندی است؛ اما علم و فناوری مفاهیم مستقلی از آن‌ها هستند.متاسفانه در کشور پژوهش را به فناوری متصل می‌کنیم و این موضوع سبب شده مسیر توسعه کسب و کارها و کارآفرینی برای دانش آموختگان دانشگاه‌ها محقق نشود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060112

وب گردی

وب گردی