استقرار سامانه سیب در ۶۱ دانشگاه کشور/ ۷۲میلیون ایرانی از خدمات بهداشتی بهره‌مند شدند

 مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با اشاره به اینکه در بحث دولت الکترونیک از آنجا که دولت سهم بیشتری دارد باید در این زمینه همکاری بیشتری را داشته باشد، گفت: بنابراین دولت باید عزم جدی داشته باشد تا با همکاری بخش خصوصی بتواند این مهم را محقق کند.

ابراهیم ابراهیم بای سلامی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در تشریح سامانه سیب (سامانه یکپارچه بهداشت) که یکی از بزرگترین سامانه‌های کشور به لحاظ استفاده کننده است، گفت: سیب سامانه‌ یکپارچه‌ بهداشت که پرونده‌ الکترونیک سلامت در حوزه بهداشت است که کل اطلاعات در حوزه‌ معاونت بهداشت وزارت بهداشت را پوشش می‌دهد.

وی تصریح کرد: اجرای این پروژه را از سال 90 آغاز کردیم تا جایی که در سال 94 با همکاری وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی پروژه سرمایه گذاری در این حوزه شروع شد.

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با اشاره به اینکه در حال حاضر این سامانه در 61 دانشگاه مستقرشده است؛ گفت: با سامانه یکپارچه بهداشت 33 هزار واحد بهداشتی را در سطح کشور پوشش می‌دهیم. همچنین 72 میلیون و 500 هزار نفر در این سامانه ثبت‌نام و پرونده تشکیل داده‌اند. علاوه برآن روزانه بین 700 هزار نفر تا 750 هزار نفر از سیستم نرم‌افزاری سرویس دریافت می‌کنند.

ابراهیم بای سلامی با بیان اینکه روزانه به 2میلیون نفر سرویس ارائه می‌شود، افزود: اطلاعات دموگرافی، عملیات غربالگری، بیماری‌ها و ارجاع به سطوح بالاتر مثل بیمارستان‌های تخصصی و سایر موارد( دندانپزشکی، زایمان، بارداری) که باید در پرونده قید شود.

وی تأکید کرد: این سامانه توسط بخش خصوصی طراحی و در سال 94 تحویل وزارت بهداشت و درمان شده است. همچنین می‌توان گفت این پروژه بزرگ با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور انجام شده است. شاید اگر این پروژه در یک بخش غیردانشگاهی انجام می‌شد، اینقدر توفیق نداشتیم. بنابراین دانشگاه در این عرصه پیشتاز بودند.

بای سلامی افزود: ما در دانشگاه پیام نور سیستم آزمون پیام نور را در سال 88 راه‌اندازی کردیم که سالانه 10 تا 11 میلیون آزمون برگزار می‌کند. بنابراین تجربه خوبی در دانشگاه‌ها داریم. فکر می‌کنم دانشگاه‌ها غیر از علمیات اجرایی که در حوزه دارند، باید به سمت ارتباط گرفتن با صنعت حرکت کنند.

وی تصریح کرد: می‌توانیم اطلاعات و دانشی که در دانشگاه‌ها وجود دارد را با فناوری ترکیب کنیم تا مردم از آن بهره‌ببرند چرا که ارتباط دانشگاه با صنعت زمانی تاثیرگذار است که از ظرفیت و قابلیت دانشگاه‌ها استفاده شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان تاثیر زیادی در توسعه اقتصاد کشور دارند به نظرم به صرف دانش‌بنیان بودن، نمی‌توان عملیات بزرگی را انجام داد بلکه باید شرکت‌های دانش‌بنیان و عملیاتی با هم ترکیب شوند تا طی یک فرایند گسترده فعالیت‌ها را به سرانجام رساند.

بای سلامی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه در اجرای پروژه دولت الکترونیک تا چه حدی موفق عمل کردیم؛ گفت: شرکت‌های ایرانی و دولت در کلاس‌های جهانی پروژه‌هایی را به مرحله اجرا رسانده‌اند و تصور ما براین است که می توان سایر پروژه‌ها را در بخش‌های کلیدی به سرانجام رساند؛ منتها باید فضای ذهنی دولتمردان و شرکت‌های خصوصی و هم سرمایه‌گذاران فعال مثل بانک‌ها، استارتاپ و دانش بنیان‌ها در این حوزه در یک راستا باشد زیرا به نظر می‌رسد ظرفیت و قابلیت انجام کار بزرگ در کشور وجود دارد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در پاسخ به سوالی مبنی براینکه به نظر شما چرا برخی‌ها معتقدند که دولت اعتقاد و اعتمادی به بخش خصوصی ندارد؛ افزود: دولت اعتماد دارد اما به نظر باید هر دو بخش خصوصی و دولتی به همدیگر کمک کنند. واقعیت امر این است که بخش زیادی از اقتصاد کشور در اختیار دولت است و بدون کمک و حمایت دولت نمی‌توان کاری را به پیش برد؛ حتی قوانین رفع موانع تولید و کسب و کار هنوز نتوانسته به منصه ظهور برسد. بنابراین دولت باید عزم جدی داشته باشد تا بتواند از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کند و بخش خصوصی نیز با انجام کار بهتر منافع ملی کشور را در نظر بگیرد. این امر مهم با مشارکت دو بخش امکانپذیر خواهد شد. در بحث دولت الکترونیک از آنجا که دولت سهم بیشتری دارد باید در این زمینه همکاری بیشتری را داشته باشد.

بای سلامی وضعیت شرکت‌های تولید کننده نرم‌افزار در ایران را در مقایسه با دنیا مثبت ارزیابی کرد و گفت: شرکت‌های تولیدکننده نرم‌افزار در کشور از رشد بسیار خوبی برخوردار هستند و گسترش کاربری فناوری اطلاعات و شتاب مصرف تکنولوژی هم در کشور بالاست.

وی تصریح کرد: خوشبختانه شرکت‌های تولید کننده نرم افزار در کشور توانستند در کلاس جهانی نرم افزار تولید کنند که امید است این مهم توسعه پیدا کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060124

وب گردی

وب گردی