دانشگاه خودمختاری که از قوانین وزارت علوم تبعیت نمی‌کند!

دبیرکمیته آموزشی،حقوقی و فرهنگی شورای صنفی دانشجویان دانشگاه ارومیه گفت: معاونت آموزشی دانشگاه ارومیه، انتخاب واحد دروس بدون درج اسامی استادان را در این دانشگاه باب کرده است!

فاطمه میرقاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به مشکلات آموزشی دانشگاه ارومیه اظهار کرد: معاونت آموزشی دانشگاه در این ترم اقدام به صدور اطلاعیه در خصوص حذف اسامی استادان دروس عمومی کرد و در ادامه برخی از گروه‌های آموزشی نیز به ارائه دروس بدون درج اسامی اساتید اقدام کردند.

وی با بیان اینکه در دانشگاه ارومیه حق مسلم دانشجویان نادیده گرفته می‌شود بیان کرد: از ترم‌های گذشته دانشگاه ارومیه دچار مشکل در انتخاب واحد بود، ولی معاونت آموزشی طی اعلامیه‌هایی در روزهای انتخاب واحد و در جلسه هیئت رییسه دانشگاه با دانشجویان، دوباره منکر وجود مشکل در انتخاب واحد شد، در آن جلسه نیز دانشجویان به این موضوع معترض بودند.

دبیر کمیته آموزشی، حقوقی و فرهنگی شورای صنفی دانشجویان دانشگاه ارومیه گفت: معاون آموزشی دانشگاه نزد دانشجویان و هیئت رییسه دانشگاه قول داد اگر دانشجویان موافق تفکیک انتخاب واحد به تفکیک ورودی‌ها باشند و شورای صنفی تمامی عواقب آن را بر عهده بگیرد، این اقدام را انجام خواهد داد.

وی اضافه کرد: زمانی که شورای صنفی نامه رسمی را تحویل بخش آموزش داد، معاون آموزشی نه تنها منکر این قضیه شد؛ بلکه در یک جمله توهین آمیز گفت «مگر شورای صنفی چه کسی است که بخواهد عواقب کار را بر عهده بگیرد» همچنین مدعی شد «مسئولان وزارت علوم،‌تحقیقات و فناوری ما را می‌شناسند نه شورای صنفی را.»

میرقاسمی با با اشاره به مخالفت شدید شورای صنفی مبنی بر حذف اسامی استادان بیان کرد: معاونت آموزشی نیز با تاکید بر این نکته که حذف اسامی استادان یکی از پیشنهادهای موجود است؛ مدعی شد بدون درج اسامی انتخاب واحد نمی‌توان این جلسه را به اتمام رساند.

دبیر کمیته آموزشی شورای صنفی دانشجویان دانشگاه ارومیه اظهار کرد: به عنوان نماینده قانونی دانشجویان دانشگاه ارومیه از مسئولان وزارت علوم می‌خواهیم که نسبت به این قضیه ورود کنند و از حق مسلم دانشجویان که همان انتخاب دروس بر اساس اسم استادان است، دفاع کنند.

انتخاب واحد بر اساس سال ورودی آرزوی محال شد

وی با اشاره به پیشنهاد امتحان یکسان دروس عمومی توسط شورای صنفی اظهار کرد: اتفاقا در جلسه تحویل نامه آموزش دبیر شورای صنفی، معاونت آموزشی، مدیر معاونت آموزشی، مدیر امور آموزشی دانشگاه و مسئول اداره فارغ التحصیلان نیز حضور داشتند، پس از بحث فراوان شورای صنفی پیشنهاد امتحان یکسان دروس عمومی را ارائه کرد.

دبیر کمیته آموزشی، حقوقی و فرهنگی شورای صنفی دانشجویان دانشگاه ارومیه گفت: پاسخ معاون آموزشی دانشگاه به نمایندگان شورای صنفی، «موکول کردن تصمیم‌گیری این پیشنهاد در شورای آموزشی دانشگاه» بود؛ اما پیگیری‌های شورای صنفی طی 2 هفته بعد آن جلسه از سوی معاونت آموزشی، بدون نتیجه و بی‌جواب ماند تا اینکه اطلاعیه انتخاب واحد دروس عمومی بدون درج اسم استادان از طرف معاونت صادر شد.

وی بیان کرد: از تابستان امسال به دنبال تفکیک روزهای انتخاب واحد بر اساس سال ورودی دانشجویان هستیم؛ ولی متاسفانه با دروغگویی مسئولان امر دانشگاه مواجه شدیم و با جمله نبود «مشکل در سایت دانشگاه» از تفکیک انتخاب واحد بر اساس هر ورودی سرباز زدند. مسئولان مدعی بودند یکی دیگر از علل عدم تفکیک اعتراض برخی دانشجویان در سال‌های گذشته به تفکیک ورودی‌ها بوده که البته سندی از این اعتراض نه به دانشجویان و نه به شورای صنفی نشان داده شد.

به گفته میرقاسمی، مسئله ساختاری مشکلات در انتخاب واحد فشارهای روانی بیش از حدی است که دانشجویان دراین بازه با آنها دست به گریبان هستند که از جمله آن می‌توان به اضطراب و استرس فراوان اشاره کرد.

دبیر کمیته آموزشی شورای صنفی با اشاره به مشکلات هفته اخیر سایت دانشگاه ارومیه خاطرنشان کرد: طبق پیش‌بینی شورای صنفی دانشجویان این ترم مشکلات سایت افزایش پیدا می‌کند؛ چرا که در روزهای اول ثبت نمرات در سایت به مدت چند ساعت از دسترس دانشجوها خارج شده بود و در 2 روز آخر ثبت‌نهایی نمرات، قسمت سیستم آموزشی سایت دانشگاه از دسترس دانشجویان نیز خارج شده بود.

وی اضافه کرد: در چنین شرایطی نه شورای صنفی و نه دیگر دانشجویان علت اصرار معاونت آموزشی بر بدون مشکل بودن سایت دانشگاه و انتخاب واحد همزمان تمامی دانشجویان را نمی‌دانند؛ ولی با قاطعیت می‌توان ادعا کرد این روند به نفع دانشجویان نیست و امیدواریم به نفع دانشگاه نیز نباشد.

میرقاسمی در ادامه با اشاره به پیگیری‌ها، جلسات متعدد بی‌اثر بین معاونت آموزشی و شورای صنفی اظهار کرد: اعضای شورای صنفی دانشجویان تا امروز با احترام و لطافت با مسئولان برخورد کردند؛ به طوری که برخی از دانشجویان در فضای مجازی و راه‌های دیگر نسبت به رفتار‌های مودبانه شورای صنفی انتقاد داشتند. با این شرایط باز هم شورای صنفی قبل از اطلاعیه جنجالی آموزش، برنامه انتخاب واحد بر اساس تفکیک ورودی دانشگاه‌های دیگر را جهت اطلاع برای معاونت آموزشی دانشگاه ارسال کرد.

مصوبات شورای وزارت علوم در دانشگاه ارومیه اجرا نمی‌شود

دبیر کمیته آموزشی، حقوقی و فرهنگی شورای صنفی دانشگاه ارومیه از عدم اجرای مصوبات شورای وزارت علوم در دانشگاه ارومیه خبر داد و گفت: بیش از یک ترم است که پیگیر حمایت از دانشجویان استعداد درخشان وزارت علوم هستیم و با مسئولان در این زمینه مباحثی را مطرح کردیم؛ بنابر اعلام معاونت آموزشی دانشگاه ارومیه در جلسه شورای صنفی با هیئت رئیسه دانشگاه که مورخ ۲۷ آبان ماه امسال برگزار شد، چنین آیین‌نامه‌ای وجود ندارد.

وی ادامه داد: بعد از آن جلسه یک ماه تمام بین معاونت آموزشی شورای صنفی و مسئول استعداد درخشان دانشگاه مباحث مختلفی پیگیری شد، نتیجه حاکی از آن بود که معاون آموزشی دانشگاه با بیش از یک دهه سابقه معاونت، هنوز از وجود شورای هدایت استعداد درخشان وزارت علوم اطلاع ندارند و متاسفانه هیچ یک از مفاد این آیین‌نامه در دانشگاه ارومیه اجرا نمی‌شود.

میرقاسمی با بیان اینکه دانشجویان در دانشگاه ارومیه از نظر مسئولان آموزشی هیچ جایگاهی در دانشگاه ندارند، اظهار کرد: شورای آموزشی مشورتی بیش از یک ترم است که در دانشگاه برگزار نشده. بنا به نظر دانشجویان در فضای مجازی در دانشگاه ارومیه شاهد یک دیکتاتوری آموزشی به طور کامل هستیم، به نحوی که حتی معاون آموزشی دانشگاه پیام‌های شورای صنفی در پیام رسان‌های مختلف را نیز جواب نمی‌دهد و در جلسات حضوری نیز منکر وجود هرگونه آیین‌نامه در این موارد می شود.

وی در پایان تاکید کرد: دانشجویان دانشگاه ارومیه و به نمایندگی از آنها شورای صنفی دانشجویان درخواست دارند معاونت آموزشی وزارت علوم شخصاً در مورد وضع سیستم آموزشی دانشگاه ارومیه وارد عمل شده و طی بازدیدی از این سیستم و دانشگاه با حضور نمایندگان شورای صنفی نسبت به مشکلات موجود اقدامات لازم را انجام دهند؛ چرا که مسئولان این دانشگاه فقط مسئولان وزارت علوم را می‌شناسند و در دیدگاه آنها شورای صنفی دانشجویان اهمیتی ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060146

وب گردی

وب گردی