تهران- ایسکانیوز: در هفتمین جشنواره فناوری نانو که در 14 مهرماه سال جاری افتتاح شد، دانشگاه آزاد اسلامی دستاوردهای و محصولات نانویی واحدهای مختلف خود را معرفی کرد.


به گزارش دانشگاه آزاد، قمی عضو هیات علمی واحد علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی از 2 دارو سینا کورکومین و سینا دوکسوزوم به عنوان محصولات ارائه شده که آزمایشات آن در واحد علوم دارویی انجام گرفته یاد کرد و گفت: محصول سینا دوکسوزوم اولین داروی ضد سرطان نانویی در کشور است که مشابه نمونه خارجی با همان ویژگی هاست و دارای مجوز وزارت بهداشت است و در درمان سرطان سینه و برخی بیماری های پوستی موثر است.

وی داروی سینا کورکومین را که برگرفته از زردچوبه است اولین فرم نانو دارویی گیاهی اعلام کرد و اظهار داشت: این دارو تمام مجوزهایش از وزارت بهداشت اخذ و وارد بازار شده است وبه عنوان آنتی اکسیدان، ضد موتور، ضد التهاب در درمان آلزایمر، عوارض دیابت و ... موثر است.

بازگیر؛ عضو هیات علمی واحد علوم تحقیقات تهران در خصوص نمونه ای تحت عنوان نانو کلی (Nano Clay) یا نانو رس، گفت: محصولی که در اینجا ارائه شد، پیکیج تصفیه پساب های مختلف با استفاده از نانو مواد می باشد، این محصول می تواند پساب های مختلف در حوزه های نفت، نساجی، صنایع سلولزی، صنایع فلزی، صنایع غذایی و ... که به نوعی با محیط زیست درگیر هستند را با سرعت بالا، فضای اشغالی خیلی کم، با راندمان بالا نسبت به فرایندهای تصفیه متداول تصفیه کند. برای مثال در یک فرایند 30ثانیه ای راندمان 99 درصد را به ما می دهد. این کار با کارهای دانشجویی در دانشگاه شکل گرفت و از سال 87 شروع شد.
وی همچنین از استفاده نانو کلی در زمینه دارویی اشاره کرد و افزود: نانو کلی، عاملی برای رهایش کنترل شده دارو است که باعث کاهش مدت زمان مصرف دارو می شود و برای سلامت بدن مفید است.
مسعود شعبانی از واحد اهر در خصوص محصولات ارائه شده از این واحد، گفت: محصولات نانو کامپوزیت به صورتی که ماندگاری مواد غذایی را بدون مواد نگهدارنده افزایش می دهد. افزایش مقاومت سیمان، تا سه برابر سیمانه آب معمولی با ترکیب نانو مواد و در نهایت نانو کرم از محصولات این واحد است.


وی در خصوص نانو کرم ها، افزود: نانو کرم ها، کرم های مرطوب کننده و ضد آفتاب هستند که در مقابل نور آفتاب و اشعه UV فعالیتشان بیشتر و در سایه کمتر می شود.
مازیار احمدی گلسفیدی در مورد دستاوردهای واحد گرگان، اظهار داشت: با استفاده از نانولوله کربنی که به روش خاصی عامل دار شده است و اختلاط آن با یک نوع پلیمر پایه سیلیکاتی، توانستیم نانو کامپوزیت جاذب جهت استخراج تیمول به عنوان ماده موثره گیاه دارویی آویشن جهت کاربرد در درمان گلودرد و بازکننده برونش تهیه نماییم. این نانو کامپوزیت با راندمان بسیار بالا برای استخراج ماده مذکور قابل استفاده است.

در تحقیق دیگر نیز نانو کامپوزیتی با درجه تخلخل کنترل شده بر اساس گرافن اکساید سنتز شد و جهت استخراج کاروون (ماده موثره زیره) و گالیک اسید (ماده موثره گیاهان دارویی به عنوان آنتی اکسیدان) مورد استفاده قرار گرفت. هم اکنون بسیاری از مشکلات صنایع داروسازی استخراج و خالص سازی ترکیبات موثره گیاهان دارویی است که با این متد پیشنهادی امکان رفع مشکلاتی ازاین قبیل وجود دارد. یکی از ویژگی های اساسی این نانو کامپوزیت ها پایداری مناسب در شرایط سخت استخراج و همچنین امکان استفاده چند باره آن ها است.

کد خبر: 106023

وب گردی

وب گردی