اقلیم کردستان عراق متقاضی خرید بذر هیبریدی واحد اصفهان است

واحدهای مجلسی، دهاقان و اصفهان (خوراسگان) از واحدهایی هستند که در دانشگاه آزاد اسلامی برای تولید بذر هیبریدی تلاش می‌کنند و قرار است مقدار 200 میلیون عدد بذر تا سال 99 توسط آنها تولید و عرضه شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی این روزها به یکی از نهادهای اصلی تولید بذر اصلاح شده، بومی و سالم داخلی تبدیل شده است. در واقع توسعه دانش و تولید حداقل 30 درصد نیاز بذرهای هیبریدی کشور از اهداف این دانشگاه است و واحدهای مجری این طرح در استان اصفهان قرار دارند. واحدهای مجلسی، دهاقان و اصفهان (خوراسگان) از واحدهایی هستند که برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کنند و قرار است مقدار 200 میلیون عدد بذر تا سال 99 توسط آنها تولید و عرضه شود.

پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خواسگان) در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره فعالیت‌های این واحد دانشگاهی در تولید بذر گفت: در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان تیمی مستقر بودند که از 8 سال پیش روی تولید بذر هیبریدی آغاز به کار کردند. در ابتدا کار با مشکلات زیادی روبرو بود اما طی سال‌های متمادی موفق شدند این بذرها را ثبت کرده و گواهی دریافت کنند.

او ادامه داد: با توجه به سابقه‌ای که در این واحد دانشگاهی بود دکتر طهرانچی مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی گزارشات را دریافت کرده و طی بررسی‌ها متوجه شدند که خلاء تولید بذر هیبریدی عدم تولید انبوه آن است چرا که تولید انبوه بذر هیبریدی می‌تواند به عنوان الگو برای واحدهای دیگر باشد. بنابراین واحد اصفهان برای تولید این نوع بذر انتخاب و قرار شد تجارت و توانمندی این واحد دانشگاهی توسعه و به سایر واحدهای دانشگاهی منتقل شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خواسگان) اظهار کرد: در حال حاضر روی تولید بذرهای سبزی و صیفی کار می‌کنیم که خیار، گوجه، فلفل، پیاز، بادمجان و پیاز است. روی کنجد هم کار شده و مراحل آن پیشرفته اما در حال حاضر فقط خیار، گوجه و فلفل در مرحله تجاری سازی است.

او با بیان این که تنها مجموعه‌ای که از صفر تا صد تولید بذر هیبریدی را طی کرده واحد اصفهان است اضافه کرد: فعلا در هدف گذاری اولیه به دنبال این هستیم تا نیاز داخلی را مرتفع و این خلا را پر کنیم و کشور را از واردات در این حوزه بی نیاز کنیم. در واقع محققان دانشگاه آزاد اسلامی به دانش تولید بذر هیبرید دست‌یافته و در زمینهٔ واردات، کشور را بی‌نیاز کرده‌اند.

نجفی با تاکید بر این که موفقیت این واحد دانشگاهی در تولید ۱۴ نوع بذر هیبرید منجر به استقلال کشور در تأمین بذر و مانع خروج ارز خواهد شد توضیح داد: در هدف اولیه می‌خواهیم وابستگی خود را مرتفع و به دنبال رفع نیازهای کشور هستیم. البته ظرفیت صادارتی هم داریم و کردستان عراق متقاضی خرید بذر هیبریدی واحد اصفهان است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خواسگان) با بیان این که صادرات بذر هیبریدی به صورت غیر رسمی به کردستان عراق آغاز شده است گفت: در فاز اول به دنبال تولید 200 میلیون بذر هستیم و کارخانه‌ای نیز در واحد مجلسی در حال راه اندازی است. در واحد اصفهان فعلا بذر گواهی شده و 3 میلیون بذر تولید می‌شود. واحد دهاقان نیز گلخانه در با مساحت 6 هزار مترمربع در اختیار گذاشته است که هر بار تا 20 میلیون بذر در آن تولید می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060291

وب گردی

وب گردی