فعالیت گروه‌های جهادی تخصصی و مسئله محور شده است

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور گفت: در حال حاضر ۱۲هزار گروه جهادی از دانشگاه‌های سراسر کشور در حال فعالیت هستند که بسیاری از آنها با گذراندن دوره‌های آموزشی به صورت تخصصی د رمناطق محروم فعالیت‌ می‌کنند.

محمد زهرایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره فعالیت‌های گروه‌های جهادی – دانشجویی اظهار کرد: گروه‌های جهادی دانشجویی جغرافیایی محور عمدتا در مناطق محروم برنامه‌های سه تا پنج ساله دارند.

وی با اشاره به توسعه و آبادانی پایدار در مناطق محروم بیان کرد: ایجاد آبادانی و رفع محرومیت‌زدایی از مناطق هدف و محروم در سطح حاشیه شهر یا روستاها به عوامل متعددی وابسته بوده که فعالیت گروه‌های جهادی در این مناطق یکی از این دلایل است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور ادامه داد: گروه‌های جهادی با توجه به میزان محرومیت سه تا پنج سال در مناطق محروم قرارگاه‌هایی را ایجاد کرده و به صورت مستمر و با برنامه‌ریزی‌های دقیق در این مناطق خدمت رسانی می‌کنند.

سازمان‌های دولتی باید به کمک گروه های جهادی بیایند

وی با تاکید بر اینکه اثر گذاری فعالیت‌های جهادی در مناطق محروم نیازمند توجه و کمک‌ سازمان‌های مربوطه است، گفت: سازمان ها و نهادهای دولتی و استانداری‌ها با قرار دادن ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های لازم برای فعالیت‌های جهادی به ایجاد پیشرفت و توسعه در مناطق محروم کمک می‌کنند.

زهرایی با بیان اینکه فعالیت‌های جهادی باید به سمت تخصصی و حل مسئله شدن حرکت کند، گفت: گروه‌های جهادی دانشجویی در ابتدایی تشکیل هسته‌‌های اولیه تنها محدود به فعالیت‌های عمرانی بودند و به شکل سنتی اقدام به ساخت سرویس بهداشت، منزل، مسجد و غیره می‌کردند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور سطح بندی فعالیت های گروه‌های جهادی و دانشجویی را یکی از عوامل تخصصی شدن فعالیت‌های آنها دانست و گفت: در سال‌های گذشته مسئولان فعالیت گروه‌های جهادی را یکسان قلمداد می‌کردند و این فعالیت‌ها را تنها در ساخت و ساز و بازسازی می‌دانستند.

وی با بیان اینکه گروه‌های جهادی دانشجویی به سه سطح عادی، فعال و ویژه تقسیم بندی شدند، گفت: در حال حاضر 12 هزار گروه جهادی از دانشگاه‌های سراسر کشور در حال فعالیت هستند که حدود 500 گروه جهادی عمرانی مشخص شده و در حال آموزش دادن به آنها برای انجام فعالیت‌های تخصصی‌تر هستیم.

گروه‌های جهادی باهدف فعالیت‌های تخصصی سطح بندی شدند

زهرایی با تاکید بر اهمیت اجرای اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری در کشور به خاطر تحریم‌های آمریکا و اروپا بیان کرد: در حال حاضر حدود 200 گروه جهادی در حوزه اقتصاد مقاومتی فعالیت دارند که اعضای آن سه دوره تخصصی را گذرانده‌اند و به لحاظ تخصص در سطح قابل قبولی قرار دارند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور ادامه داد: گروه‌های جهادی فعال در حوزه اقتصاد مقاومتی می‌توانند در آموزش و توانمندسازی روستائیان مثمر ثمر باشد. همچنین با ایجاد کارآفرینی و فراهم آوردن تسهیلات لازم به اشتغال زایی و رفع بیکاری کمک رسان هستند.

وی با توجه به اثرگذاری رسانه در عصر حاضر بیان کرد: سازمان بسیج سازندگی در برنامه‌ای میان مدت قصد تشکیل و تربیت گروه های جهادی حرفه‌ای رسانه‌ای را دارد. در این راستا دانشجویان مشغول به تحصیل در رشته‌های مرتبط و علاقمندان این حوزه شناسایی شده و تحت آموزش قرار می‌گیرند تا بتوانند در آینده تخصصی فعالیت کنند.

زهرایی در پایان خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته گروه‌های جهادی پروژه محور بودند اما در حال حاضر با هدف تخصصی فعالیت‌ها رویکرد مسئله محور برای فعالیت‌های گروه‌های جهادی در نظر گرفته شده است. دانشجویان ابتدا باید مسئله و مشکل مناطق محروم را پیدا کنند و علت‌ها و ابعاد وقوع مشکل باید مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و بعد از آن با برنامه و ایده وارد منطقه محروم شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060297

وب گردی

وب گردی