باید از تعداد دانشگاه‌ها کم کنیم/ با پول بیت‌المال برای کانادا و آمریکا نیروی انسانی تربیت می‌کنیم

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاه‌ها در حوزه کمی به اندازه کافی رشد کرده‌اند و اتفاقاً باید از تعداد دانشگاه‌ها کم کنیم.

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره انتقادها از بودجه آموزش عالی در لایحه بودجه 99 و کم‌توجهی مجلس شورای اسلامی به دانشگاه‌ها اظهار کرد: مدیریت محتوایی دانشگاه طبق تبیین نقش‌هایی که در ساختار نظام صورت گرفته، برعهده شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و وظیفه مجلس، پشتیبانی مالی در قالب بودجه سنواتی و انتخاب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری است.

وی ادامه داد: اصل، شکل و عمل به محتوا به‌عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است. مسئولیت مجلس در قبال دانشگاه و در ابعاد بزرگتر در حوزه فرهنگ و تعلیم و تربیت، ثانویه است و اولیه نیست. وظیفه اولیه برعهده دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان ناظر بر عملکرد دولت است. مجلس نیز وظایف ریاستی، احکام کلی، برنامه‌های رشد و پشتیبانی مالی و در واقع وظایف کمی را به‌عهده دارد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها در حوزه کمی به اندازه کافی رشده کرده‌اند و اتفاقاً باید از تعداد دانشگاه‌ها کم کنیم. این حجم از تولید نیروی انسانی بدون در نظر گرفتن بازار کار باعث می‌شود تعداد زیادی نخبه برای کشورهای خارجی تربیت کنیم.

قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: دلیل عمده مهاجرت نخبگان این است که بازار کار متناسب با رشته تحصیلی آنها وجود ندارد، این موضوع نشان می‌دهد با پول بیت‌المال جمهوری اسلامی، نیروی انسانی برای کانادا، آمریکا، آلمان و ... نیروی انسانی تربیت می‌کنیم.

وی با اشاره به انتخابات مجلس یازدهم و تأکید وزارت علوم بر افزایش نشاط دانشجویی در آستانه انتخابات گفت: دانشگاه به معنی آینده کشور بوده؛ آینده‌ای در زمینه‌های علمی، اقتصادی، فرهنگی و ... طبیعتاً وظیفه دانشگاه، تربیت نیروی انسانی خوب، متعهد، کارآمد، پاسخگو و متخصص است. مدیران کشور باید تلاش و کمک کنند دانشگاه به وظیفه خود هم در جنبه‌های تربیتی و هم از نظر علمی و مهارتی عمل کند.

دبیر هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نشاط بسیار خوب است، البته نشاطِ حلال، درست و معنوی. انسان مؤمن بانشاط است؛ چه فردی گفته انسان مؤمن، نشاط ندارد؟ بالاترین نشاط را مؤمنان دارند. شور، انرژی عشق به شهادتی که در سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی دیدیم، گواه همین نشاط است. اگر سردار سلیمانی در 62 سالگی مانند جوانی 30 ساله می‌دوید و در میدان نبرد حاضر بود، به‌دلیل نشاط درونی او بود.

قاضی‌زاده هاشمی در پایان گفت: امیدوارم منظور معاون فرهنگی وزارت علوم از تلاش برای افزایش نشاط دانشجویان در آستانه انتخابات، این‌گونه نشاط باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060299

وب گردی

وب گردی