چه سرنوشتی در انتظار فارغ‌التحصیلان رشته علوم سیاسی است؟

استاد رشته علوم سیاسی و روابط بین الملل گفت: آینده شغلی این رشته را می‌توان در پنج حوزه آموزش، پژوهش و کارشناس سیاست خارجی تعریف کرد؛ علاوه بر موارد نام برده شده فعالیت‌های سیاسی و مشاور سیاسی از دیگر موقعیت‌های شغلی این رشته به حساب می‌آیند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز تعدادی از رشته‌های دانشگاهی با تقاضای کم دانشجویان در مقایسه با سایر رشته‌های دانشگاهی مانند حقوق در علوم‌انسانی و رشته‌های پزشکی برای تحصیل روبه رو هستند؛ رشته‌هایی که آینده شغلی مشخصی ندارند به همین دلیل تمایلی هم از سوی دانشجویان برای تحصیل در این رشته‌ها دیده نمی‌شود.

علوم سیاسی از جمله رشته‌هایی است که از نظر آینده شغلی کمی دچار ابهام است. باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران در تلاش است رشته‌هایی را که بهای کم‌تری به آنها داده می‌شود و آینده شغلی موفقی هم می‌تواند معرفی کند به همین دلیل در سومین شماره خود به رشته علوم سیاسی و شغل‌هایی که این رشته می‌تواند برای دانشجویان در آینده ایجاد کند، پرداخته است.

محمد حسین جمشیدی استاد رشته روابط بین‌الملل و علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس درگفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره علل تقاضای کم دانشجویان برای تحصیل در رشته علوم‌سیاسی اظهار کرد: این مسئله ناشی از چند عامل بوده که یکی از آنها وضعیت آینده شغلی این رشته است.

انتخاب رشته بر اساس آینده شغلی و معیشتی

وی افزود: متأسفانه در کشور ما درس خواندن برای علم و ارزش‌های متعالی نیست بلکه برای آینده فرد است و در واقع آینده شغلی و معیشتی دانشجو را تعیین می کند؛ به همین دلیل اکثر دانشجویان رشته‌ها را براساس آینده شغلی و معیشتی انتخاب می‌کنند. دومین دلیلی که سبب تقاضای کم دانشجویان در رشته علوم سیاسی شده عدم آگاهی نسبت به این رشته و محتوای آن است. معمولا رشته‌های دانشگاهی زمینه‌هایی در دوره‌های راهنمایی و دبیرستان دارند؛ اما رشته علوم سیاسی متن مشخصی ندارد و به‌همین دلیل دانشجویان آشنایی و شناخت کمی با این رشته دارند.

این استاد علوم سیاسی با بیان دیگر علل تقاضای کم دانشجویان برای تحصیل در رشته علوم سیاسی را تشریح کرد: سومین دلیلی که در این موضوع تأثیر بسیاری دارد وضعیت سیاسی و اجتماعی موجود در جامعه و قرار نگرفتن این رشته در جایگاه حقیقی خود است؛ همچنین این رشته مورد توجه مسئولان قرار نمی‌گیرد به همین دلیل رشته علوم سیاسی با تقاضا و توجه کم دانشجویان روبه‌رو است.

جمشیدی تأکید کرد: فردی که در این حوزه تخصص لازم را پیدا می‌کند می‌تواند در حوزه مدیریت جامعه، مسائل اساسی و مهم فعالیت کند. یکی از خطرات این موضوع آن بوده که هرچه قدر آگاهی نسبت به رشته علوم سیاسی کاهش پیدا کند توجه کمتری به سرنوشت عمومی و مسائل مهم جامعه می‌شود. از دیگر خطرات کاهش تقاضا در رشته علوم سیاسی برای انقلاب و ارزش‌های آن است؛ در واقع حفظ، تثبیت و صدور ارزش‌های انقلاب به جهان و تحقق بیداری اسلامی به آگاهی از مسائل مربوط به این رشته وابسته است.

وی درباره موضوعات اصلی رشته علوم سیاسی گفت: انقلاب، معنویات و ارزش‌های آن، نظام و چگونگی اداره امور عمومی جامعه و افراد از مهم‌ترین موضوعات این رشته است؛ به همین دلیل بی‌توجهی به رشته علوم سیاسی در واقع بی‌توجهی به ارزش‌های انقلاب و نظام جمهوری اسلامی هم است.

ایجاد شغل می‌تواند سبب ترغیب دانشجویان برای تحصیل در این رشته شود

این استاد دانشگاه ادامه داد: ازجمله عواملی که می‌تواند در تشویق و ترغیب دانشجویان برای تحصیل در رشته علوم سیاسی موثر باشد، بهبود وضعیت شغلی برای متقاضیان این رشته است؛ البته نمی‌توان برای همه رشته‌ها شغل ایجاد کرد و این امر در شرایطی برای سایر رشته‌ها موجود است؛ اما تفاوتی که در مقایسه با بعضی از رشته‌ها مانند پزشکی وجود دارد این است که دانشجویان از آینده شغلی آن رشته اطمینان دارند و می‌دانند که در چه جایگاه شغلی قرار خواهند گرفت؛ اما این امکان برای دانشجویان رشته علوم سیاسی وجود ندارد؛ بنابراین اقدامی که می‌توان در این زمینه انجام داد تعریف کردن وضعیت آینده شغلی برای متقاضیان است.

جمشیدی با تأکید بر تبیین جایگاه علوم سیاسی به عنوان معرفت جامعه تشریح کرد: راه حل دیگری که می‌تواند سبب افزایش تقاضا برای تحصیل در این رشته شود، تبیین جایگاه علوم سیاسی به عنوان معرفت جامعه است. به تعبیر ارسطو، سیاست افضل علوم است به این معنا که موضوع آن همه مسائل مربوط به جامعه را شامل می‌شود؛ بنابراین با مشخص شدن جایگاه این علوم سیاسی می توان شاهد توجه خوب و بیشتری به این رشته باشیم.

وی درباره آینده شغلی رشته علوم سیاسی اظهار کرد: آینده شغلی این رشته را می‌توان در پنج حوزه آموزش، پژوهش، کارشناسی، سیاست خارجی مانند سفارت خانه‌ها و وزارت کشور به طور کلی، تعریف کرد؛ علاوه بر موارد نام برده شده فعالیت‌های سیاسی و مشاور سیاسی از دیگر موقعیت‌های شغلی این رشته به حساب می‌آیند؛ بنابراین با معرفی و تقویت حوزه‌های ذکر شده متقاضیان با آگاهی بیشتری رشته علوم سیاسی را برای تحصیل انتخاب می‌کنند.

این استاد دانشگاه افزود: یکی از مشکلاتی که رشته علوم سیاسی در دانشگاه با آن روبه‌رو بوده این است که در دانشگاه‌ها بیشتر به مباحث نظری و تئوری توجه می‌شود؛ بنابراین برای بهبود شرایط باید ارتباط بین دانشگاه و دانشکده‌ها و جامعه برقرار شود و سعی شود از این طریق دانشجویان وارد بازار کار شوند. تقویت و توجه بیشتر به برگزاری کارگاه‌ها و همایش‌ها می تواند سبب ایجاد انگیزه در دانشجویان برای تحصیل در این رشته شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060301

وب گردی

وب گردی