اجرای طرح عوارض الکترونیکی در 700 شهرداری کشور

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با تأکید بر اینکه کارنامه درخشانی در پروژه دولت الکترونیک نداریم، گفت: با توجه به استعدادهای موجود در صنعتIT به هرحال از دنیا عقب نیستیم؛ اما ارائه خدمات دولت الکترونیک متناسب نیست و در این زمینه چالش‌های بسیاری وجود دارد.

شاهرخ حسن زادگان مدیر عامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به اینکه فعالیت اصلی ما بیشتر در حوزه اجرای پروژ‌‌ه‌های دولت الکترونیک است، اظهار کرد: فعالیت ما بدین صورت است که با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاری شرکت مباحثی را طراحی و بعد از اجرای مراحل آزمایشی پروژه را به مرحله تولید هدایت می‌کنیم.

وی با اشاره به اخذ عوارض الکترونیکی گفت: این پروژه هم اکنون در 700 شهرداری کشور در حال اجرا است و روش کار بدین صورت است که پرونده‌ها از طریق دفاتر پستی و اینترنت جمع آوری و بعد از صحه‌گذاری در بدنه دولت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان افزود: در حال حاضر نزدیک به 3هزار دفتر پیشخوان و دفاتر پستی در سطح کشور فعال هستند. اتفاق مهم در این زمینه ایجاد اشتغال مولد است؛ همچنین هم‌زمان با اجرای این پروژه بدنه دولت کوچک سازی می شود. به عنوان مثال در واحد درآمد شهرداری تهران قبلا چند نفر درگیر کار ثبت‌نام بودند اما در حال حاضر این کار با دو نفر و با کیفیت بالا انجام می‌شود.

حسن‌زاد‌گان ادامه داد: وصول مطالبات عوارض خودرو برای شهرداری با اجرای این پروژه چندین برابر شده است. همچنین از این طریق درآمدزایی برای بخش خصوصی نیز فراهم شده است. این درحالیست که قبلا برای انجام پرداخت مطالبات عوارض به صورت حضوری مراجعه می‌کردند تا با صرف زمان بیشتر کارشان را انجام دهند؛ اما اکنون با مراجعه به سایت دولت الکترونیک عوارض خود را به راحتی پرداخت می‌کنند.

وی با بیان اینکه غیر از اجرای پروژه عوارض الکترونیک موضوع خدمات در بحث بهداشت و درمان را دستور کار خود قرار دادیم تا بتوانیم خدمات نوینی به مردم ارائه دهیم، گفت: هم اکنون در حوزه تاکسیرانی خدمات الکترونیک را در 30 شهر گسترش دادیم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با تأکید براینکه کارنامه درخشانی در پروژه دولت الکترونیک نداریم، گفت: با توجه به استعدادهای موجود در صنعتIT به هرحال از دنیا عقب نیستیم؛ اما هنوز ارائه خدمات دولت الکترونیک متناسب نیست و در این زمینه چالش‌های بسیاری وجود دارد.

وی افزود: زمانی که برای اجرای پروژه به دولت مراجعه می‌کنیم کار خاصی انجام نمی‌دهد؛ اما همین که طرح به مرحله سرانجام می‌رسد به دلیل گردش اقتصادی مدعیان زیادی برای پروژه‌ها پیدا می شود؛ بنابراین مداخله دولت در فعالیت بخش خصوصی منع قانونی دارد.

حسن زادگان تصریح کرد: متاسفانه همین پروژه عوارض الکترونیکی که در 700 شهرداری کشور انجام می‌شود تا قبل از اجرا دایه‌ای نداشت؛ اما هم‌اکنون که پروژه در مراحل اجرایی است مدام مداخله می‌کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه شاید به‌خاطر درآمدزایی پروژه باشد که دولت در این مرحله ورود می‌کند، افزود: می‌توان گفت صرفا منابع مالی ملاک نیست شاید نیاز به حمایت‌های دولتی هم باشد. این موضوع مورد تایید قانون نیست بلکه حمله از بدنه یک سری بخش‌های دولتی است. متاسفانه در چند سال اخیر مشکلات زیادی داشتیم و اتفاق بدی که در کشور در حال شکل‌گیری است، ضعیف شدن بنیه مالی این بخش‌ها است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به مهاجرت نخبگان و افراد تحصیلکرده گفت: برای حمایت از این قشر عملا کار خاصی صورت نمی‌گیرد و مدام در مسیر پیشرفت آنها مانع ایجاد می‌شود و ما نیز عملا در فضایی قرار گرفتیم که مشکلات زیادی داریم؛ ولی ناامید نیستم بالاخره یک جایی مقاومت‌ها شکسته خواهد شد.

حسن زادگان با تأکید براینکه دولت به دلیل نبود اعتماد به بخش خصوصی برای انجام فعالیت‌ها میدان نمی‌دهد، خاطرنشان کرد: اکنون که دولت با فشار مالی مواجه است به سمت بخش خصوصی حرکت کرده است. می‌توان گفت ظرفیت بسیار زیادی در بخش خصوصی و نیاز از طرف دولت زیاد است؛ بنابراین اگر کنار هم جمع شوند نهایتا از سرمایه ملی درست استفاده خواهیم کرد. اگر این اتفاق رخ ندهد اتفاقات بدی شکل خواهد گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060316

وب گردی

وب گردی