قمار ترامپ سر دانشجویان ایرانی

افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا باعث شده طرح ممنوعیت ورود اتباع ایران به ایالات‌متحده به شکل سختگیرانه‌تری دنبال شود و در این راستا در طول ۶ ماه گذشته حداقل ۱۷ دانشجوی ایرانی دارای ویزای معتبر تحصیلی از این کشور اخراج شده‌اند.

به گزارش گروه علمی و فناوری ایسکانیوز،اخراج دانشجویان ایرانی در حال تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا قصه‌ای است که سر دراز دارد و پیش از این نیز هرسال حداکثر ۲ دانشجو از این کشور اخراج می‌شدند اما این مسئله همزمان با افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا در سال ۲۰۱۹ شدت یافته به‌طوری‌که در ۶ ماه گذشته آمریکا حداقل ۱۷ دانشجوی ایرانی را اخراج کرده‌است.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، در شعارهای انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ قول ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا را به طرفداران خود داده بود و مدت کوتاهی پس از ورود به کاخ سفید طرح ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور از جمله ایران را امضا کرد که این طرح در سال ۲۰۱۸ توسط دیوان عالی آمریکا تصویب شد. هرچند که این طرح تنها مربوط به این دولت نیست و به گفته «شان اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید در دوره ترامپ، دولت اوباما نیز در سال ۲۰۱۶ این هفت کشور را به‌عنوان کشورهای نگران‌کننده اعلام کرده بود.

اخراج دانشجویان با وجود داشتن ویزای تحصیلی

گویا اخراج دانشجویان ایرانی در راستای اجرای این قانون صورت گرفته‌است. این درحالیست که بر اساس همین قانون، دارندگان ویزای تحصیلیF (یکی از ویزاهای معتبر آمریکا که به دانشجویان داده می‌شود) از این ممنوعیت معاف می‌شوند اما طبق بررسی‌های صورت گرفته، دانشجویان اخراج شده از این ویزا برخوردار بودند.

یکی از این موارد علیرضا یزدانی فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی شریف است که در مقطع دکتری دانشگاه ایالتی میشیگان پذیرش‌شده و دارای ویزای تحصیلی معتبر بود و پس از ورود به فرودگاه دیترویت توسط پلیس فرودگاه بازداشت شد.

این دانشجوی ۲۷ ساله ایرانی بدون حضور وکیل خود به مدت ۶ ساعت تحت بازجویی شدید و فشار مأموران مرزبانی قرارگرفته و به گفته وکیل یزدانی، این دانشجو نیز مانند سایر افراد به سؤالاتی از قبیل اینکه آیا فامیلی در نیروهای امنیتی ایران دارد یا چرا فلان نرم‌افزار را در تلفن همراه خود ندارد پاسخ داده‌است.

بنا بر اعلام دانشگاه میشیگان یزدانی داوطلبانه از درخواست خود برای ورود به آمریکا انصراف داد و پس از ۶ ساعت بازداشت در فرودگاه دیترویت از آمریکا اخراج شد. وکلای حقوقی یزدانی در حال تحقیق دربارهٔ احتمال تحت‌فشار قرار گرفتن وی برای انصراف از ورود به آمریکا هستند.

این تنها یکی از موارد متعدد اخراج در ماه‌های گذشته‌است. چند روز پیش از اخراج یزدانی، «محمد شهاب دهقانی حسین‌آبادی» دانشجوی ۲۴ ساله دانشگاه «نورث ایسترن» نیز علی‌رغم داشتن ویزای معتبر تحصیلی از آمریکا اخراج شد.

این دانشجو که ۲ سال از زمان تحصیلش در ایالات‌متحده می‌گذرد، برای دیدار با خانواده خود به ایران رفته بود اما پس از بازگشت به آمریکا در فرودگاه بینالمللی لوگان شهر بوستون بازداشت و از این کشور اخراج شد.

طبق اظهارات «کری دویل» یکی از وکلای پرونده محمد شهاب دهقانی حسینآبادی، باوجود حکم قاضی دادگاه منطقه‌ای ایالت ماساچوست مبنی بر اقامت اضطراری دهقانی، اداره گمرک و حفاظت مرزی ایالات‌متحده موکل وی را به ایران بازگرداند اما بر اساس گزارش سایت خبری سیانان، اداره گمرک مدعی است هنگامی که دهقانی حسین‌آبادی در حال سوارشدن به هواپیما و ترک خاک آمریکا بود از حکم دادگاه اطلاعی نداشت.

ایالات‌متحده تاکنون آمار دقیقی از دانشجویان ایرانی اخراج شده از این کشور اعلام نکرده‌است اما طبق گزارش سایت‌های خبری به گفته علی رهنما مشاور حقوقی اتحادیه امور عمومی ایرانیان مقیم آمریکا از ماه آگوست سال ۲۰۱۹ میلادی حداقل ۱۷ دانشجوی ایرانی از آمریکا اخراج شده‌اند.

سخت‌گیری بیشتر پس از افزایش تنش‌ها

باوجود آن‌که ممنوعیت ورود اتباع کشورهای مسلمان از جمله ایران یکی از شعارهای اصلی انتخاباتی دونالد ترامپ بود و سختگیری بر ورود دانشجویان دارای ویزای تحصیلی به خاک آمریکا اعمال می‌شد، اما این سخت‌گیری‌ها به دنبال تشدید تنش و بحرانی شدن روابط بین دو کشور پس از ساقط کردن پهپاد آمریکایی از سوی ایران به دلیل نقض حریم هوایی کشور افزایش یافته‌است.

طبق گزارش سایت خبری الجزیره وکلای مهاجرت گفته‌اند با آنکه این روند از سال گذشته آغاز شده اما در هفته‌های اخیر با بالا گرفتن تنش‌ها بین ایران و آمریکا افزایش یافته‌است.

یکی از دانشجویان اخراج شده از آمریکا به نام ریحانه نیز به خبرنگار این سایت گفته‌است که پس از دستگیری، از وی در مورد موضوعات مختلفی از جمله دربارهٔ طرز فکر ایرانیان دربارهٔ حمله هواپیماهای بدون سرنشین به تأسیسات نفتی عربستان سعودی (آرامکو) که انصارالله یمن مسئولیت آن را به عهده گرفت پرسیده‌اند و پس‌ازآن اطلاعات لپ‌تاپ و تلفن همراه وی به‌طور کامل بررسی کرده‌اند.

با افزایش سطح تنش‌ها و ایرانهراسی در آمریکا، ترامپ با نسبت دادن تهمت‌هایی نظیر فرستادن نیروهای امنیتی و جاسوسی در قالب دانشجو از سوی جمهوری اسلامی ایران به آمریکا اقدام به اخراج دانشجوها می‌کند.

ریحانه در همان مصاحبه گفته‌است که به وی اتهاماتی نظیر دلایل دیگر برای سفر به آمریکا زده و گفته‌اند که وی قصد دیگری جز تحصیل برای ورود به آمریکا داشته‌است درحالیکه «مورین مارتین» مدیر سرویس مهاجرت در دفتر بین‌المللی هاروارد این ادعا را رد می‌کند و می‌گوید طبق بررسی‌های وی اطلاعات و مدرکی برای تأیید این اتهام وجود ندارد.

باوجود آنکه آمریکا همواره مدعی حقوق بشر در دنیا است و رئیس‌جمهورهای این کشور در مناسبت‌های مختلف با اقدامات نمایشی خود را حامی و همراه مردم ایران معرفی می‌کنند اما این کشور اقدامات بسیاری علیه مردم ایران انجام داده که ازجمله آنها می‌توان به وضع قانون ممنوعیت سفر ایرانیان به آمریکا اشاره کرد؛ به طوریکه حتی دانشجویان ایرانی را که با صرف هزینه‌های بسیار و با ویزای معتبر راهی این کشور شده‌اند به بهانه‌های مختلف اخراج می‌کند.

تهیه و تنظیم:‌ فریده طهماسبی

انتهای پیام/

کد خبر: 1060351

وب گردی

وب گردی