صادرات محصولات دانش‌بنیان زیستی به ۱۷ کشور/ رتبه۱۲ ایران در تولید مقالات زیست‌فناوری

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری گفت: در حال حاضر محصولات زیست فناوری به ۱۷ کشور دنیا صادر می شود تا جایی که محصول داروی زیستی ایران در درمان بیماران ام اس در روسیه جای محصولات آمریکایی را گرفته است.

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به دستاوردهای زیست فناوری قبل و بعد از انقلاب اظهار کرد: قبل از انقلاب موضوع زیست فناوری برای اهداف فناورانه و کسب رتبه و دانش علمی اصلا در دستور کار دولت نبود و بعد از انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی هم با سپری شدن یک دهه این موضوع در دستور کار قرار گرفت به طوری که برای آن کمیته زیست فناوری تشکیل شد و بعد از مدتی نیز ستاد توسعه زیست فناوری در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شکل گرفت.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: تا قبل از انقلاب چیزی تحت عنوان زیست فناوری متولی نداشت و جز اهداف، برنامه ها، دروس تخصصی و دانشگاهی نبود؛ در زمان جنگ تحمیلی هم باز ما پیشرفتی در حوزه زیست فناوری نداشتیم. قبل از انقلاب اسلامی اصلا به فکر چنین موضوعات اساسی نبودند و در این حوزه نه رتبه داشتیم و نه محصولی در حوزه زیستی و دارویی تولید می‌شد.

قانعی تأکید کرد: در حال حاضر براساس یک دهه فعالیت مستمری که صورت گرفت الان و طبق گزارش آنکتاد وابسته به سازمان ملل، ایران در غرب آسیا رتبه اول را از نظر تولید محصولات زیستی و در کل آسیا جزو 5 کشور برتر تولید محصولات زیستی است.

وی با بیان اینکه زیست فناوری در دهه اول رتبه نداشت، تاکید کرد: ایران از لحاظ علمی در تولید مقالات در همه علوم رتبه شانزدهم را به خود اختصاص داده و رتبه زیست فناوری 12 است؛ یعنی زیست فناوری 4 رتبه از میانگین رتبه همه علوم جلوتر است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تأکید براینکه ایران رتبه اول را از نظر صادرات محصولات دانش بنیان زیست فناوری دارد، گفت: طبق هدف‌گذاری و برنامه ریزی انجام شده قرار است طی یک دهه آینده 10‌درصد از تولید ناخالص ملی حاصل از محصولات زیست فناوری باشد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: ما تمام زیست فناوری کشور را مدیون بعد از انقلاب هستیم.

قانعی تأکید کرد: در حال حاضر محصولات زیست فناوری به 17 کشور دنیا صادر می‌شود تا جایی که محصول داروی زیستی ایران در درمان بیماران ام اس در روسیه جای محصولات آمریکایی را گرفته است؛ یعنی اگر شرایط بین‌المللی کمی به ما کمک می‌کرد، می توانستیم بازارهای بزرگی را در سطح دنیا بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: 60‌درصد درآمد حاصل از فروش محصولات زیستی و صادرات در این شرایط تحریم مربوط به دانش‌بنیان‌ها است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060356

وب گردی

وب گردی