40 هزار یادواره، 40 هزار شهید، 40 هزار مدرسه

حس عجیب و دوست‌داشتنی اینجا حاکم شده است؛ امروز دانش‌آموزان مهمانان عزیزی دارند و سعی می‌کنند، مدرسه را به‌گونه‌ای بیارایند و آماده کنند که شایسته این مهمانان باشد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، حس عجیب و دوست‌داشتنی اینجا حاکم شده است؛ امروز مهمانان عزیزی دارند و بچه‌ها سعی می‌کنند، مدرسه را به‌گونه‌ای بیارایند و آماده کنند که شایسته این مهمانان باشد.

هر دو، سه دانش‌آموز، مشغول کاری هستند؛ یک عده میز پذیرایی را می‌چینند؛ یک عده هم آزین‌بندی سالن مراسم را به عهده دارند؛ مجری و بچه‌های اجرا هم در حال تمرین هستند؛ یک عده هم روی دکور کار می‌کنند.

تا ساعتی دیگر، آنها میزبان خانواده شهدا هستند و استرس دارند؛ امیری یکی از دانش‌آموزان مدرسه می‌گوید: دلشوره داریم می‌ترسیم نتوانیم آنطور که شایسته این میهمانان است، میزبانی کنیم.

وی ادامه می‌دهد: حسمان عجیب است. بچه‌ها با همه وجود تلاش می‌کنند تا امروز روز ویژه شود. این افتخاری برای ماست که میزبان خانواده شهدا هستیم.

در راهکار 4 - 2 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده است: «تقویت ایمان، بصیرت دینی و باور به ارزش‌های انقلاب اسلامی و توانمندسازی مربیان و دانش‌آموزان برای وفاداری و حمایت آگاهانه از این ارزش‌ها و مواجهه هوشمندانه با توطئه‌های دشمنان با استفاده از ظرفیت برنامه‌های آموزشی و تربیتی آموزش و پرورش و مشارکت خانواده و سایر نهادها و دستگاه‌ها به ویژه حوزه‌های علمیه و حضور فعال و سازمان یافته دانش‌آموزان و مدارس در برنامه‌های سیاسی و اجتماعی و انقلابی».

بر اساس این راهکار سند تحول و برنامه‌های حوزه معاونت پرورشی ذیل زیرنظام راهبردی و مدیریت در سال 1398 و به منظور تقویت اعتقاد و التزام به ارزش‌های انقلاب اسلامی و حمایت آگاهانه از میراث گرانبهای شهدا به ویژه شهدای دانش‌آموز، توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از مهم‌ترین راهبردهای اولویت‌دار وزارت آموزش و پرورش است.

تشکل‌ها و شوراهای دانش‌آموزی مدارس به عنوان شبکه بزرگ اجتماعی، فرهنگی و اعتقادی، ظرفیت بی‌نظیری برای جریان‌سازی و ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت و وفاداری به این ارزش‌ها در گام دوم انقلاب هستند و بر این اساس یادواره کشوری لاله‌های روشن با عنوان «40 هزار یادواره، 40 هزار شهید» پیش‌بینی شد.

طرح لاله‌های روشن از روز شهادت محمدحسین فهمیده یعنی 8 آبان آغاز شد و قرار شده است تا روز شهدا ادامه یابد.

علی رمضانی مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش به خبرنگار فارس گفت: طرح لاله‌های روشن به عنوان «۴۰ هزار یادواره، ۴۰ هزار شهید، ۴۰ هزار مدرسه» نام دارد که از ۸ بهمن (سالروز شهادت محمدحسین فهمیده) آغاز شد و تا ۲۲ اسفند(روز شهید) ادامه دارد؛ در این طرح برنامه ویژه در حوزه شهید، شهادت و ایثارگران برگزار می‌شود و خانواده‌های شهدا تجلیل می‌شوند.

وی با بیان اینکه هر مدرسه به یک شهید اختصاص دارد و برنامه‌های ویژه درباره آن شهید برگزار می‌شود، تصریح کرد: در این روز در تمام واحد‌های آموزشی با همکاری تشکل‌های دانش‌آموزی از خانواده شهدا تجلیل می‌شود.

اما چرا طرح لاله‌های روشن برگزار می‌شود و هدف از این طرح چیست؟ اهداف طرح لاله‌های روشن شامل «تعمیق و ترویج فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت»، «صیانت آگاهانه از میراث گرانبهای شهدای والامقام» و «شناسایی ومعرفی شهدای دانش‌آموز و فرهنگی به نسل جدید» است.

این برنامه کاملاً دانش‌آموزی است و مسؤولیت آن نیز به دانش‌آموزان سپرده می‌شود و دانش‌آموز یکی از شهدای منطقه خود را معرفی کرده و از خانواده شهید تجلیل می‌کنند و نکته مهم این است که این طرح در تمام مدارس ابتدایی، متوسطه اول و دوم اجرا می‌شود.

قبل از شروع یادواره، دانش‌آموزان برنامه‌هایی را اجرا می‌کنند؛ به دیدار خانواده شهید می‌روند و همچنین با حضور در گلزار شهدا، مزار شهید را غبارروبی کرده و عطرافشانی می‌کنند.

بچه‌های مدرسه زندگینامه شهید را در قالب فرمت‌های هنری تهیه می‌کنند و گروهی هم با خانواده و دوستان و همرزمان شهید مصاحبه می‌گیرند تا روزنامه‌دیواری و فیلم مستند آماده کنند.

با هماهنگی خانواده شهید تمثال، زندگینامه و وصیتنامه شهید نیز در مدرسه‌ای که قرار است یادواره برگزار شود، نصوب می‌شود.

دانش‌آموزان مدرسه گروه سرود و نمایش هم با موضوع ایثار و شهادت آماده می‌کنند تا در روز مراسم به اجرا درآورند؛ همچنین یک سری آثارهنری در قالب تحقیق، شعر، مقاله، نقاشی و روزنامه‌دیواری و وبلاگ آماده می‌کنند تا روز یادواره به نمایش بگذارند.

موضوع ایثار و شهادت برای سکاندار دستگاه تعلیم و تربیت مورد اهمیت است و بر این اساس محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش به یادواره لاله‌های روشن، پیامی داد.

در این پیام آمده است: با سلام و درود به روان امام راحل عظیم الشأن(ره) و تمامی شهیدان انقلاب اسلامی ایران، فرهنگیان گرانقدر و دانش آموزان شهید، ساحت تعلیم و تربیت را به آسمان مقدس شهادت پیوند دادند تا عزت، اقتدار و امنیت کشور و دستاوردهای والای انقلاب را با نثار خون پاک خود تضمین نمایند. شهید والاترین نشان بر پیکر هستی و شهادت زیباترین غزلی است که از لب‌های سرخ حقیقت می‌تراود و امروز در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی و گرامی داشت چهل و یکمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، گرامیداشت یاد و خاطره شهدای والامقام فرهنگی دانش آموز، سبک بالان عاشق و خورشید شناسی که فرهنگ عشق و آزادگی را با نثار خون خود ترویج نمودند، مشعل هدایت و چراغ راه ما در انجام رسالت خطیری است که بر عهده داریم.

برگزاری طرح ملی لاله های روشن، یادواره 40 هزار شهید دانش آموز و فرهنگی باعنوان «40 هزار شهید 40هزار یادواره 40 هزار مدرسه» طرحی موثر و تلاشی ارزشمند در جهت صیانت از میراث گرانبهای شهدای معزز و ترویج فرهنگ غنی و حیات بخش ایثار، مقاومت و شهادت است.

اکنون در گام دوم انقلاب اسلامی و روزهایی که نام و یاد شهادت سردار سرافراز سپاه اسلام، اسوه اخلاص و عمل، حاج قاسم سلیمانی در کشور ما و در میان همه آزادگان جهان به عنوان نمادی از صلابت، اتحاد و همدلی پرتو افشانی می‌کند، یاد و خاطره شهدای گرانقدر را گرامی می‌داریم و به روح بلند و آسمانی آنها سلام و درود بی پایان هدیه می‌کنیم و ضمن آرزوی توفیق الهی، از یکایک مسؤولان بر پایی این یادواره با شکوه در مدارس سراسر کشور و خانواده‌های معظم شهدا و یادگاران شهیدان عزیز که این فرصت تربیتی را به عنوان مکتبی درس آموز برای دانش آموزان و آینده سازان ایران اسلامی فراهم آوردند، تشکر و قدردانی می نمایم.

علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش درباره یادواره لاله‌های روشن گفت: یقینا برگزاری این یادواره‌ها و گرامیداشت یاد شهیدان و تعظیم در قبال خانواده‌هایشان یکی از بهترین اقدام برای ادامه راه مسیر شهیدان است و آنچه در این مجالس باید به آن بیندیشیم این است که شهادت به خودی خود یک فضیلت و بالاترین فضیلت است و باید معرفت خود را نسبت به شهید و شهادت بالا ببریم.

وی ادامه: اگر زندگی ائمه (ع) را مرور کنیم آرزوی شهادت و دست یافتن به این موضوع را داشتند با مرور آیات قرآن در می‌یابیم که شهادت بالاترین فضیلت است که آن را ثمره مجاهدت و پاداش مجاهدان می‌داند و برای رسیدن به این معرفت باید تلاش کنیم و خود را بسازیم و با آموزه‌های معنوی زندگی خود را گره بزنیم.

کاظمی گفت: اگر قرار است در قبال استکبار بایستیم و آرمان‌های امام (ره) و انقلاب را محقق کنیم و برای اتصال حکومت به حکومت عدل مهدوی تلاش کنیم باید فرهنگ ایثار و شهادت در زندگی ما جاری باشد.

قرار است این یادواره‌ها تا روز بزرگداشت شهدا در مدارس ادامه یابد و دانش‌آموزان هم تلاش می‌کنند بهترین میزبان باشند و باشکوه‌ترین مراسم دانش‌آموزی را به یمن ورود خانواده شهدا به مدرسه‌شان برگزار کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060399

وب گردی

وب گردی