عراق از امارات خواست به تلاش علیه معامله قرن بپیوندد

رئیس پارلمان عراق در دیدار با همتای اماراتی خود بر ضرورت ایجاد یک گفتمان واحد عربی در مخالفت با طرح معامله قرن آمریکا که بیانگر موضع مردمی و رسمی کشورهای عربی باشد ، تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق روز شنبه بر ضرورت همکاری برای ایجاد یک گفتمان واحد عربی که بیانگر موضع مردمی و رسمی عرب‌ها در مخالفت با طرح صلح آمریکایی باشد، تأکید کرد.

دفتر اطلاع رسانی رئیس پارلمان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: «الحلبوسی امروز در حاشیه سی‌امین نشست فوق‌العاده اتحادیه پارلمان‌های عربی با گصقر غباس" رئیس شورای ملی فدرال (پارلمان) امارات دیدار کرد و دو طرف درباره روابط دوجانبه میان دو کشور و ضرورت تقویت آن در همه زمینه‌ها در راستای منافع دو ملت برادر گفت‌وگو کردند».

به نوشته پایگاه خبری موازین نیوز، الحلبوسی در این دیدار بر ضرورت همکاری برای شکل‌گیری یک گفتمان واحد و یکپارچه عربی که نشانگر موضع مردمی و رسمی عرب‌ها در مخالفت با طرح صلح آمریکا باشد و حقوق ملت فلسطین را به رسمیت بشناسد، تأکید کرد.

رئیس پارلمان عراق همچنین به کشور امارات به دلیل برعهده گرفتن مسئولیت ریاست دور بعدی اتحادیه پارلمان‌های عربی که روزهای ششم و هفتم مارس (۱۶ و ۱۷ اسفند) در مقر اتحادیه عرب در قاهره برگزار می‌شود، تبریک گفت.

رئیس شورای ملی فدرال امارات هم بر حمایت کشورش از دولت و ملت عراق تأکید کرد و گفت که امارات تصمیم دارد در جریان ریاست خود بر اتحادیه پارلمان‌های عربی نقش سازنده‌ای برای ساماندهی اتحادیه پارلمان های عربی ایفا کند.

«امان» پایتخت اردن، امروز (شنبه) شاهد برگزاری ‌سی‌امین نشست‌ فوق‌العاده اتحادیه پارلمان‌های عربی بود. این نشست در حمایت از ملت فلسطین و در محکومیت طرح موسوم به «معامله قرن» برپا شده است.

شرکت‌کنندگان در این نشست بر مخالفت با هرگونه عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم اشغالگر اسرائیل تأکید کردند و گفتند که به قطعنامه‌های سازمان ملل و طرح صلح عربی مصوب در سال ۲۰۰۲ که مورد توافق کشورهای عربی بوده است، پایبند هستند.

در این نشست رؤسای پارلمان‌های عراق، الجزائر و کویت مسئول پیگیری مصوبات امروز نشست پارلمان‌های عربی در مقابله با معامله قرن شدند.

سفیر امارات در واشنگتن در کنار سفیرهای بحرین و عمان در آمریکا تنها سفرای عربی بودند که در مراسم رونمایی از طرح معامله قرن حضور داشتند.

«معامله قرن» به طرح دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا گفته می‌شود که برای ایجاد سازش دولت فلسطین و رژیم اشغالگر قدس در هشتم بهمن ماه گذشته در واشنگتن و در حضور بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی رونمایی شد و آن را طرح صلح میان فلسطین و اسرائیل خواندند.

بنا بر این طرح رژیم صهیونیستی در ازای دریافت امتیازهایی فراتر از تعهدات قبلی سازمان آزادی‌بخش فلسطین و قطعنامه‌های شورای امنیت و همچنین الحاق بخش‌هایی از مناطق اشغال‌شده به خاک خود، با تشکیل دولت مستقل فلسطینی موافقت می‌کند، اما نه پایتختی قدس و نه بازگشت میلیون‌ها آواره را قبول ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060411

وب گردی

وب گردی