رویترز: آفریقای جنوبی به دنبال از سرگیری صادرات سلاح به عربستان است

خبرگزاری «رویترز» گزارش داده است که دولت آفریقای جنوبی قصد دارد با تغییر بندی از یک قانون صادراتی، ارسال سلاح به عربستان سعودی و امارات عربی متحده را از سر بگیرد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، خبرگزاری «رویترز» روز شنبه به نقل از یک مقام ارشد بخش کنترل تسلیحات آفریقای جنوبی نوشته است که دولت این کشور قصد دارد با تغییر بندی از یک قانون صادراتی، مانع موجود برای صادرات سلاح به عربستان سعودی و امارات عربی متحده را برطرف کند.

بنا بر این گزارش، شرکت‌های تسلیحاتی آفریقای جنوبی در ماه‌های گذشته با لابی‌گری گسترده از دولت این کشور خواسته‌اند از الزام بازرسی از تأسیسات و مراکز نظامی خریداران تسلیحات از آفریقای جنوبی صرف نظر کند. بر اساس بندی از قوانین صادرات تسلیحاتی آفریقای جنوبی، خریداران سلاح از این کشور باید اجازه بازرسی از تأسیسات نظامی خود را به آفریقای جنوبی بدهند تا این کشور اطمینان حاصل کند که سلاح‌های فروخته‌شده، به طرف‌های ثالث منتقل نمی‌شود.

عربستان سعودی و امارات خریدار یک سوم صادرات تسلیحاتی آفریقای جنوبی هستند. این دو کشور با بیان اینکه بازرسی از تأسیسات خود را نقض حاکمیتشان می‌دانند، از ارائه مجوز بازرسی به آفریقای جنوبی خودداری کرده‌اند.

«ازرا جله» رئیس دبیرخانه کمیته کنوانسیون ملی کنترل تسلیحات آفریقای جنوبی در این مورد به رویترز گفته است: «می‌توانم تأیید کنم که متمم مجوز مصرف‌کننده نهایی، اخیرا در این کمیته تأیید شده است.»

به نوشته رویترز، در متمم تازه‌ای که به این قانون اضافه شده، عنوان شده است که راستی‌آزمایی عدم انتقال تسلیحات به طرف ثالث می‌تواند از طریق «دیپلماتیک» انجام گیرد.

هرچند این متمم هنوز در روزنامه رسمی دولت آفریقای جنوبی منتشر نشده، اما رویترز نوشته است که دولت به شرکت‌های جنگ‌افزارسازی اجازه داده به صورت موقت به این متمم استناد کرده و فروش‌های خود را انجام دهند.

عربستان سعودی و امارات مهمترین کشورهای ائتلافی هستند که نزدیک به ۵ سال است مناطق مختلف یمن را هدف حمله قرار داده است. در این حملات ده‌ها هزار یمنی کشته و زخمی شده‌اند و بحرانی به وجود آمده که سازمان ملل متحد آن را «بزرگترین بحران انسانی معاصر» خوانده است. برخی از کشورها از جمله آلمان در واکنش به این حملات، موقتا صادرات سلاح به عربستان سعودی را متوقف کرده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060412

وب گردی

وب گردی