مدیریت دانشگاه بدون اعمال نظر دانشجویان امکان‌پذیر نیست

عضو شورای مرکزی شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی از شورای صنفی به عنوان پل ارتباطی میان دانشجویان و مسئولان یاد کرد و گفت: من معتقدم ارتباط دانشجو و دانشگاه همواره ناگسستنی است و اداره امور دانشگاه بدون همکاری و مشارکت دانشجو امکان‌پذیر نیست.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، آرمین سعیدی سوق با بیان اینکه گزینش اعضای شورای صنفی در هر دانشگاهی برخاسته از رای و اعتماد دانشجویان است اظهار کرد: شورا قانونی‌ترین و مشروع‌ترین نهاد دانشجویی در هر دانشگاهی به شمار می‌رود و می‌توان از این نهاد دانشجویی به عنوان صدای دانشجویان و پل ارتباطی بین مسئولان و قشر دانشجو یاد کرد.

وی اظهار کرد: همه اعضای شورای صنفی در فضای دانشگاهی، فارغ از هر گونه جناح‌بندی، قومیت و اختلافات سیاسی و فکری، باید تعامل خوبی با هم داشته باشند و در مسیر حل مشکلات و مطالبات صنفی و رفاهی دانشجویان گام بردارند. فعالیت دانشجویان در شورای صنفی، نه تنها باعث افزایش اعتماد به نفس، تقویت خودباوری و ارتقای روحیه مدیریت و تصمیم‌گیری آنها می‌شود، بلکه بعد از فارغ التحصیلی و در همه ابعاد زندگی نیز می‌تواند ثمرات و دستاوردهای خوبی به همراه داشته باشد.

سعیدی اظهار کرد: من معتقدم ارتباط دانشجو و دانشگاه همواره ناگسستنی است و اداره امور دانشگاه بدون همکاری و مشارکت دانشجو امکان‌پذیر نیست. همانطور که اداره کشور بدون آراء و مشارکت مردم میسر نیست، مدیریت یک دانشگاه بدون اعمال نظر و مشارکت دانشجویان شدنی نیست؛ از این رو وجود شورای صنفی در هر دانشگاهی یک ضرورت به شمار می‌رود و مسئولان دانشگاهی باید همواره این اصل را مد نظر قرار دهند.

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر ضرورت وجود شورای صنفی در هر دانشگاهی تاکید کرد و گفت: همیشه چه در سطح کلان جامعه و چه در سطح کوچکتر مثل یک دانشگاه، مشکلات متعددی وجود دارد که متاسفانه بعضا غیرقابل حل به نظر می‌رسند و در برخی موارد به علت سوءمدیریت و نبود عزمی راسخ برای حل آنها مغفول می‌مانند. شورای صنفی با ذات مطالبه‌گری که دارد برآن است تا به نحو احسن مشکلات موجود در سطح خوابگاه‌ها و دانشکده‌ها را شناسایی و ارزیابی کند و سپس نسبت به حل آنها مطالبه‌گری و اقدام کند؛ این امر باعث حفظ روحیه مسئولیت پذیری و دغدغه‌مندی در دانشجویان می‌شود.

این دانشجوی ورودی ۹۳ رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به تاریخچه‌ای از حضور خود در شورای صنفی دانشگاه اشاره کرد و گفت: بنده از همان ابتدا با توجه به مطالعه آئین‌نامه شورای صنفی و خلوص نیتی که در این نهاد دانشجویی دیدم، به فعالیت در حوزه صنفی علاقه‌مند شدم و با آن همکاری کردم. در سال تحصیلی ۹۴-۹۵ عضو شورای صنفی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بودم و در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ دبیر شورای صنفی خوابگاه امام علی (ع) و نائب دبیر کل شورای صنفی دانشگاه بودم. هم‌اکنون نیز دبیری شورای صنفی خوابگاه امام علی (ع) را به عهده دارم و این را توفیق خدمت به هم دانشگاهیان عزیزم می‌دانم.

عضو شورای مرکزی شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و مسؤول کارگروه آموزش و پژوهش این شورا بر لزوم فعالیت خودجوش دانشجویان در نهادهای دانشجویی از جمله شورای صنفی تاکید کرد و گفت: همه دانشجویان باید در کنار درس و تحصیل، متناسب با انگیزه، توان و علاقه خود در نهادهای دانشجویی دانشگاه عضوی فعال باشند و تک بعدی نباشند. بدون شک بی‌تفاوتی دانشجویان به مسائل دانشگاه، باعث بی‌تفاوتی آنها نسبت به مشکلات جامعه نیز می‌شود که نتیجه آن وجود یک جامعه سرشار از نابرابری، بی‌عدالتی و ضعف اجتماعی است؛ از این رو حضور دانشجویان در نهادهای دانشجویی، باعث تقویت مدیریت آنها در برنامه‌ریزی، نظم و حل مشکلات خواهد شد.

وی در خصوص مشکلات شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مشکلات متعددی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی وجود دارد که خوشبختانه آن دست از مشکلاتی که قابل حل و پیگیری بوده تا به الان حل شده‌اند (فعالیت‌هایی همچون خرید دو واحد آپارتمانی برای اسکان دانشجویان، بازسازی پنج خوابگاه در فصل تابستان، بهبود سامانه اینترنتی دانشجویان، افزایش حجم اینترنت دانشجویان، توزیع ناهار ایام امتحانات در سطح خوابگاه‌ها، مبارزه و مقابله با ورود غیر قانونی دانشجویان به دانشگاه و غیره) همه این موارد نتیجه تلاش و تعامل مسئولان و اعضای شورای صنفی دانشگاه بوده است.

سعیدی افزود: اما در عین حال مشکلات کلانی وجود دارد که متاسفانه با پیگیری‌های چندین باره شورای صنفی دانشگاه، هنوز حل نشده است که می توان به مشکل آمار زایمان‌هایی که توسط دانشجویان رشته مامایی باید انجام شود اشاره کرد که با این شرایط اگر چاره اندیشی نشود حتما سنوات در انتظار دانشجویان خواهد بود. همچنین یکی دیگر از مشکلات حوزه صنفی این دانشگاه نبود خوابگاه، موضوع ایاب و ذهاب و کمبود امکانات آموزشی برای مجتمع آموزشی عالی سلامت ورامین است.

دبیر کل شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین به مشکل خصوصی سازی کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها اشاره کرد و گفت: این موضوع قطعا لطمه سنگینی به بحث آموزش دانشجویان توانبخشی و پیراپزشکی دانشگاه وارد کرده است. به علاوه اینکه وجود آزمایشگاه دانشکده شیمی دانشگاه فنی مهندسی بهشتی در وسط دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مشکلات زیادی ایجاد کرده و باعث ایجاد مشکل برای دانشکده‌ای شده که خود مشکل کمبود فضای فیزیکی و آموزشی دارد.

وی، موضوع مشکل« پاویون‌های دانشجویان رشته پزشکی» و همچنین « عدم افزایش حقوق دانشجویان اینترن» و از طرفی «عدم دریافت حقوق دانشجویان اینترن بین‌الملل» را از دیگر مشکلات در حوزه آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان کرد و گفت: باید در راستای حل این مشکلات، اقدامات موثری انجام شود.

عضو شورای مرکزی شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به تشکل کمیته‌های مختلف در این شورا اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات موثر شورای مرکزی شوراهای صنفی وزارت بهداشت، تشکیل کیمته‌های مختلف برای حل مشکلات صنفی و رفاهی دانشجویان است. امسال شورای صنفی مرکزی توانسته با تشکیل کمیته‌های مختلف از جمله کمیته ایاب و ذهاب، کمیته تغذیه، کمیته سلامت و روان، کمیته آی‌تی، کمیته آموزش ، کمیته تربیت‌بدنی ، کمیته اطلاع رسانی و همینطور کمیته پیگیری و نظارت بر مطالبات دانشکده‌ها و کمیته پیگیری و نظارت بر مطالبات خوابگاه‌ها در راستای مرتفع کردن مطالبات دانشجویان در حوزه صنفی و رفاهی تلاش کند. بدون شک کانالیزه کردن مشکلات و مطالبات دانشجویان در حوزه‌های مختلف، علاوه بر تقسیم وظایف به سرعت بخشیدن کار کمک می‌کند و باعث تقویت این شورا می‌شود.

سعیدی گفت: از دیگر گام‌های مهمی که شورای صنفی امسال برای تحکم جایگاه حقوقی خود برداشته است، برقرار کردن دفتر در سطح دانشکده‌هایی (همچون داروسازی، پرستاری و مامایی، توانبخشی) بوده که این اقدام باعث ارتباط هر چه بهتر و مستقیم‌تر دانشجویان با اعضای شورای صنفی شده است. امید داریم در سال آینده ساختار فوق، دقیق‌تر تعیین و تبیین شود و همینطور با مساعدت مسئولان در دیگر دانشکده‌ها نیز، شورای صنفی دفتر داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که دوام و قوام بیشتر شورای صنفی در دانشگاه‌ها، چه اقداماتی باید کرد، گفت: سؤال بسیار خوبی است و شخصا یکی از مهمترین دغدغه‌ها و اهدافم در شورای صنفی امسال این موضوع بوده است، یعنی «دوام و قوام بیشتر و بهتر شورای صنفی». بنده پاسخ این سؤال را به آیین‌نامه شورای صنفی ارجاع می‌دهم که ضعف‌هایی دارد. به نظر من وزارت بهداشت با تقویت و اصلاح این آئین‌نامه و همینطور به تصویب رساندن این آئین نامه در شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند در راستای قوام و اثربخشی هر چه بهتر شورای صنفی گام بر دارد. برای مثال آئین نامه کنونی در بعد آموزشی بسیار ضعیف است و این موضوع باعث عدم جدیت در پاسخگویی و عدم همکاری مسؤولان حوزه آموزش با شورای صنفی در بسیاری از دانشگاه‌ها شده است.

سعیدی در پاسخ به اینکه آیا فکر می‌کنید این نهاد دانشجویی در تمامی دانشگاه‌ها به خصوص دانشگاه شما رسالت خود راانجام داده است یا خیر، اظهار کرد: بنده با بسیاری از دوستان فعال صنفی خود در دیگر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در ارتباط هستم و شاهد زحمات و تلاش‌های این عزیزان هستم و از زحماتشان به عنوان یک دانشجو تشکر و قدردانی می‌کنم. خوب است بدانید که دوستان بنده مامور به «پیگیری و عمل» هستند و نه مامور به «نتیجه» کما اینکه دوستان و همکاران بنده در هر دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی، حداکثر تلاش خود را برای به ثمر رسیدن نتیجه «مطالبات دانشجویان» به کار می‌برند اما ممکن است به دلیل سیاست‌های کلان جامعه و یا سوء مدیریت و سنگ اندازی برخی افراد بعضا در این راه ناکام بمانند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060468

وب گردی

وب گردی