مسابقه ایده تا عمل با رویکرد ایمنی در معادن برگزار می‌شود/ مهندسی معکوس در ساخت ماشین آلات معدنی

مسئول باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان از برگزاری مسابقه ملی از ایده تا عمل با در حوزه معادن خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، استان کرمان بهشت معادن کشور محسوب شده و کلکسیونی از مواد معدنی مختلف است. هرچند مشکلات زیادی نیز در حوزه معدن وجود دارد و دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان قرار است با برگزاری مسابقه ایده تا عمل با رویکرد ایمنی در معادن با حمایت مس سرچشمه این مشکلات و چالش‌ها را حل کند.

محمد حجت در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره مسابقه ایده تا عمل با رویکرد معادن گفت: از آن جایی که کرمان قطب معادن کشور است مسابقه‌ای تحت عنوان ایده تا عمل در حوزه معادن با محورهای اکتشافات، استخراج، فرآوری مواد معدنی، مدل سازی و ایمنی در معدن برگزار می‌شود.

او با بیان این که مسئولیت برگزاری این مسابقه در استان کرمان بر عهده باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد کرمان گذاشته شده است تصریح کرد: از شهریوماه کمیته‌ای علمی در این راستا تشکیل و از طریق باشگاه پژوهشگران و نخبگان استان مقدماتی فراهم شد. همچنین با مس چشمه رایزنی‌های لازم انجام شد و چند اسپانسر نیز برای برگزاری این مسابقه اعلام آمادگی کردند. از شهریورماه نیز سایتی در این خصوص راه‌اندازی شد. پوستر این مسابقه نیز آماده و به سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی ارسال شد تا اطلاع رسانی در این خصوص انجام شود.

حجت با بیان این که علاقمندان می‌توانند ایده‌های خود را به آدرس www.idea.iauk.ac.ir ارسال کنند اضافه کرد: از تمام کارشناسان معادن کل کشور دعوت می‌کنیم تا اگر ایده‌ای دارند ایده‌های خود را تا 15 اسفند ماه از طریق این سایت ارسال کنند.

مسئول باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان با تاکید بر این که مهلت ارسال آثار از از 15 بهمن آغاز شده و تا 15 اسفند ماه ادامه دارد گفت: از 15 اسفند تا 27 اسفندماه نیز داوران ایده‌ها را دریافت و داوری خواهند کرد. در واقع ایده به صورت پورپوزال برای دانشگاه ارسال شده و ما ایده‌ها را در اختیار داوران قرار خواهیم داد تا آنها را بررسی و داوری کرده و نتایج را برای دانشگاه ارسال کنند.

به گفته او این داوران از کارشناسان شرکت‌های معدنی مثل مس سرچشمه کرمان هستند.

حجت تاکید کرد: پس از دریافت نتایج از سوی داوران یک جلسه فستیوال برگزار خواهیم کرد و از 10 ایده برتر در روز 27 فروردین ماه دعوت می‌شود تا از سراسر کشور گرد هم آمده و به سه ایده برتر جوایز نقدی تعلق خواهد گرفت. مسئولان صنعت و معدن نیز در این جلسه شرکت کرده و ده ایده اول ارائه و به 3 ایده اول جایزه نقدی تعلق خواهد گرفت. ضمن این که تمام ایده‌های برتر به پارک های علم و فناوری و مراکز رشد کشور معرفی می‌شوند.

مسئول باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان در پاسخ به این سوال که برگزاری این مسابقه چه مشکلی از کشور را حل می‌کند توضیح داد: به شرکت‌هایی که بتوانند مهندسی‌های خوبی را انجام داده و داخلی سازی کرده و مهندسی معکوس انجام دهند نیاز مبرم داریم. دستگاه‌های مراکزی مثل شرکت فولاد و معدن مس گل گهر آلمانی یا آمریکایی بوده و در حال حاضر به دلیل قدیمی بودن از کار افتاده است. این در حالی است که این مراکز با توجه به شرایط تحریم نتواستند مجددا این دستگاه‌ها را وارد و خریداری کنند.

او با تاکید بر این که برخی از جوانان نخبه کشور این دستگاه‌ها را داخلی سازی کردند گفت: این آسیب‌ها و مشکلات شرکت‌ها را دریافت کرده و به عنوان پیشنهاد داخل سامانه قرار دادیم. برخی از ایده‌پردازان ممکن است بتوانند این مشکلات را حل و وسایل را مهندسی معکوس کرده و نیازمان به کشورهای خارجی مرتفع شود.

حجت در پایان گفت: امیدوارم این مسابقه بتواند مشکل اساسی کشور در خصوص شرکت‌های فولاد، معادن و شرکت‌های سیمانی و صنعتی را برطرف کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060476

وب گردی

وب گردی