ویروس چینی در مقابل سارس، مرس و ابولا جولان می‌دهد

شیوع ویروس کرونای جدید نگرانی‌هایی را در مورد آن به‌ وجود آورده است؛ مقایسه این ویروس با سایر همنوعانش و بررسی نقاط مشترک بین آن‌ها به دانشمندان در راستای یافتن راه حلی برای مقابله با آن کمک خواهد کرد که در این گزارش بنا داریم قدرت کرونای جدید را با ویروس‌های دیگر مقایسه کنیم.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ویروس کرونای جدید که از ووهان چین سرچشمه گرفته حدود 31هزار و 500 نفر را آلوده کرده است. سوال اینجاست که آیا این ترور ویروسی جدید کمتر از سایر بیماری‌های عفونی خطرناک است یا خیر؟

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که قصد دارد 675 میلیون دلار برای شیوع یک ماهه ویروس کرونا اختصاص دهد. این سازمان این مقدار را از طریق شرکای بین المللی خود جمع آوری خواهد کرد. شرایط به وجود آمده محاسبه پیچیده‌ای می‌طلبد که چگونه شیوع یک بیماری مسری پیامدهای اقتصادی و قفل شدن یک منطقه را با خود همراه خواهد داشت. (ببینید که زندگی در داخل شهر قرنطینه شده ووهان چطور است.)

حتی یک مقایسه ساده از میزان مرگ و میر می‌تواند انگیزه لازم را برای کشف پادتن این دشمن عفونی به‌وجود آورد. برای مثال آنفلوانزا (چه نوع فصلی باشد و چه عفونتی، مانند H1N1) می‌تواند میلیون‌ها انسان را آلوده کند؛ اما بخش نسبتاً کمی از موارد مبتلا به آن را می‌کشد (حدود 0.1درصد). سارس، مرس و ویروس کرونای جدید بسیار شدیدتر هستند. سارس حدود 10درصد از موارد مبتلا را کشت و حدود 8هزار عفونت تأیید شده را ایجاد کرد.

در حال حاضر ویروس کرونای جدید از نظر عفونت‌های شناخته شده از سارس فراتر رفته و از نظر میزان مرگ و میر 2 درصد است. در واقع، ویروس کرونا 20 برابر کشنده‌تر از آنفولانزا است. برخی دانشمندان معتقدند که ویروس جدید به سرعت گسترش خواهد یافت؛ اما این چیزی نیست که در مورد مرس اتفاق افتاد. این ویروس از سال 2012 تاکنون به عنوان ویروس بومی در خاورمیانه باقی مانده است.

شکل زیر اندازه و تعداد کشته‌های ویروس کرونا در مقایسه با سارس، مرس، ابولا، زیکا و H1 N1 را نشان می‌دهد.

باید به این مساله دقت کنیم که پرونده ویروس کرونای جدید هنوز بسته نشده و آمارها در مورد آن در حال افزایش است؛ با این‌حال ویروس جدید در مقابل دیگران حرفی برای گفتن دارد.

«Tedros Adhanom Gbrebreyesus» مدیرکل سازمان بهداشت جهانی گفت: «دو روز گذشته تعداد گزارش عفونت‌های جدید در چین کمتر شده است؛ اما در عین حال، ما نسبت به آن احتیاط می‌کنیم؛ زیرا اعداد می‌توانند دوباره بالا بروند.»

بنابراین، نگرانی‌ها در مورد گسترش ویروس کرونا به میلیون‌ها نفر است. این نگرانی‌ها ناشی از این واقعیت است که بر خلاف واکسن آنفولانزا، درمان خاصی برای ویروس جدید وجود ندارد. «ماریا ون کرکوو» اپیدمیولوژیست بیماری‌های عفونی اعلام کرد که امیدوارند طی یک ماه آزمایش انسانی داروی ضد ویروسی به نام «lopinavir-ritonavir» به اتمام برسد. این ترکیب دارویی در گذشته برای مقابله با HIV استفاده شده است.

دانشمندان اعلام کردند که هنوز خیلی زود است که از میزان گسترش ویروس کرونای جدید سخن بگوییم. به همین دلیل روی قرنطینه‌ها و محدود کردن حرکات افراد آلوده بسیار تأکید شده است.

همانطور که به نظر می‌رسد قرنطینه یکی از با ارزش‌ترین راه‌های کنترل شیوع بیماری است با توجه به اینکه ویروس کرونا، مانند آنفولانزا، از طریق تماس نزدیک و در مسافت‌های کوتاه گسترش می‌یابد جدایی جسمی مهم است.

تحقیقات نشان می‌دهد که قرنطینه‌های بیمارستانی می‌تواند مقرون به صرفه باشد؛ اما قرنطینه‌های خانگی و محدودیت‌های مسافرتی با ایجاد اختلال در تجارت حتی برای کشورهای کم درآمد و متوسط ​​اختلال ایجاد می‌کند.

طبق گزارش وال استریت ژورنال، چین در حین شیوع H1N1 در سال 2009 مبلغ 40 میلیارد دلار در حین وقوع سارس، 55 میلیارد دلار از دست داد. کرکوو با ذکر اولویت‌های مربوط به ویروس جدید، روی پیشگیری از انتقال انسان به انسان، شناسایی زودهنگام و جداسازی بیماران را تأکید کرد.

این دانشمند اظهار کرد: استانداردهای فعلی مراقبت بستگی به شدت موارد دارد؛ اما در بدترین حالت نیاز به درمان‌های بهینه و بستری شدن در بیمارستان استفاده از اکسیژن درمانی و احیا در بیمارستان است.

کرکوو در مورد جلسه هفته آینده دانشمندان در ژنو اعلام کرد که جامعه جهانی پیرامون مدیریت کلینیکی جهت گفت‌وگو در مورد نیازهای تحقیق و مراقبت بهتر از بیماران آلوده به ویروس کرونا جدید جلسه‌ای خواهد داشت.

آمار و ارقام نشان می‌دهد که ویروس کرونای جدید نسبت به بقیه همنوعان خود با سرعت بیشتری در حال انتقام گیری است. آنچه نگرانی‌ها را در مورد این ویروس جدید افزایش می‌دهد، نبود پادتن برای جلوگیری از آن است و چون راه‌های سرایت آن از طریق تماسی و تنفسی است با سرعت بیشتری قابلیت سرایت دارد.

درحال حاضر باید کشورها بحث پیشگیری را مورد توجه قرار دهند؛ قرنطینه و در خانه ماندن بهترین راه موجود است؛ زیرا متوسط دوره نهان زنده ماندن این بیماری روی سطوح 5تا6 روز است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060480

وب گردی

وب گردی