سرمایه‌گذاری 5 میلیاردی برای ساخت  مانیتورینگ علائم حیاتی بیمار

معاون فنی یک شرکت دانش‌بنیان با اشاره به اینکه برای ساخت دستگاه مانیتورینگ علائم حیاتی حدود  5میلیارد ریال هزینه شده است، گفت: هم اکنون مانیتورینگ علائم حیاتی بیمار سافیرا تنها مانیتوری است که ارتباط با PACS را برقرار کرده و توان پزشک در معالجه را بسیار افزایش می‌دهد.

بهرام حسین زاد معاون فنی یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در رابطه با دستگاه مانیتورینگ علائم حیاتی که با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری رونمایی شد، اظهار کرد: دستگاه مانیتورینگ علائم حیاتی بیمار سیستمی است که شرایط جسمانی یک انسان را دریافت کرده و آنرا پردازش، نمایش، ذخیره و بازیابی می‌کند.

وی تصریح کرد: از سال‌ها قبل این دستگاه از ابزار ضروری طبابت در بخش‌های ICU, CCU و اتاق عمل بوده است. مولفه‌های اصلی این دستگاه ،علائم حیاتی قلب، درصد اکسیژن خون، حرارت، فشار و تنفس است.

معاون فنی یک شرکت دانش بنیان تأکید کرد: در بسیاری از امراض، تنها این چند مولفه کافی نبوده و پزشک به داده‌های دیگری مثل عکس رادیولوژی، سی تی اسکن، MRI و نتایج آزمایشگاهی نیز نیاز دارد. قابل دسترس بودن داده‌ها در هر نقطه‌ای از این دهکده کوچک جهانی ضروری است.

حسین‌زاد افزود: این شرکت دانش‌بنیان همچون گذشته، پیشرو در خلاقیت، طرحی را رقم زده است که یک مانیتور علائم حیاتی بیمار علاوه بر پارامترهای معمول، بتواند با سیستم PACS در مراکز درمانی ارتباط برقرار کند. بنابراین یک سیستم مانیتورینگ در کنار بیمار، علاوه بر نمایش علائم حیاتی، دیگر داده‌های بالینی، از جمله تصاویر رادیولوژی، سی تی اسکن، MRI و نتایج آزمایشگاهی در لحظه و Online در اختیار پزشک قرار می‌دهد.

معاون فنی این شرکت دانش‌بنیان اظهار کرد: معرفی کردن پروتکل PACS به مانیتورینگ علائم حیاتی بیمار، جدیدترین دستاوردی است که این شرکت آن را به جهان عرضه کرده است. هم اکنون مانیتورینگ علائم حیاتی بیمار سافیرا تنها مانیتوری است که ارتباط با PACS را برقرار کرده و توان پزشک در معالجه را بسیار افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: سافیرا قادر است با هر سیستم PACS ارتباط برقرار کند و هیچ محدودیتی ندارد. صفحه بزرگ سافیرا فضای کافی برای مرور تصاویر را به کاربر می‌دهد. همچنین طراحی و ساخت بردهای الکترونیکی که سوئیچ کردن بین صفحه علائم حیاتی و صفحه PACS را بسیار سریع مقدور می‌سازد. با این شیوه نو، همه اطلاعات بیمار یک‌جا در اختیار پزشک قرار گرفته و قدرت و سرعت تشخیصی پزشک را افزایش می‌دهد.

معاون فنی این شرکت دانش‌بنیان گفت: از مهم‌ترین دستاوردها و مزایای این محصول می‌توان به بهبود و تسهیل فرآیند درمانی بیماران از طریق ارائه اطلاعات کامل و دقیق به پزشکان و صرفه جویی در وقت پزشک و کاهش زمان تشخیص بیماری اشاره کرد. در حال حاضر این محصول موفق به اخذ همه مجوزهای بهره برداری از اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی و همچنین گواهینامه کیفیت CE اروپا شده است.

حسین‌زاد درباره میزان سرمایه گذاری برای این پروژه گفت: برای انجام مراحل مطالعاتی، نمونه‌سازی‌های آزمایشگاهی و صنعتی و طراحی سخت افزارها و نرم افزارهای مورد نیاز مبلغ 5میلیارد ریال هزینه شده است.

وی با بیان اینکه دانش فنی ساخت و طراحی دستگاه مانیتورینگ علائم حیاتی کاملا بومی بوده است، اظهار کرد: سخت افزارها و نرم افزارهای خاص آن به طور کامل در این شرکت طراحی و ساخته شده است.

معاون فنی این شرکت دانش‌بنیان گفت: علاوه بر دستگاه مانیتور – پکس سافیرا، دستگاه پمپ سرنگ SG100 نیز از جمله محصولاتی است که امسال به بازار عرضه شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر واحد تحقیق و توسعه این شرکت بر روی محصول سانترال تحت وب مشغول فعالیت بوده که قادر است علائم حیاتی بیمار را از طریق اینترنت در دسترس متخصصین و پزشکان در هر نقطه دنیا قرار دهد.

حسین‌زاد درباره سیستم PACS گفت: یک سیستم PACS (Picture Archiving and Communication System ) عبارت است از یک تکنولوژی برای مدیریت تصاویر پزشکی که این تکنولوژی تصاویر را به روش‌هایی که ارزان هم هستند ذخیره وبازیابی می کند. تصاویر الکترونیکی از طریق سیستم PACS بصورت دیجیتالی منتقل می‌شوند. به کمک این سیستم، استفاده سنتی از تصاویر(فیلم) منسوخ شده است.

معاون فنی این شرکت دانش بنیان در پایان به مشخصات این سیستم اشاره کرد و گفت: فرمت جهانی ذخیره سازی و انتقال تصاویر PACS، DICOM (Digital Imaging and Communications in Medicine) نام دارد. با این فرمت، تصاویر در یک قالب استاندارد ذخیره و یا منتقل می‌شوند. یک سیستم PACS دارای اجزای تصاویر X-ray ، CT ، MRI، یک شبکه رمز شده برای انتقال اطلاعات بیمار، ترمینال برای دسترسی و مرور تصاویر و آرشیو برای ذخیره‌سازی و بازیابی تصاویر و گزارش گیری‌ها است. ترکیب این آیتم‌ها با تکنولوژی Web ، PACS را قادرمی‌سازد تا بتواند انتقال بسیار موثر تصاویر را فراهم کند. PACS، موانع، برای دسترسی‌های سنتی به تصاویر Film Base را مرتفع می سازد و نیازی به پرینت آنها نیست و به یکی از دغدغه های مدیریتی بیمارستانی مثل هزینه بر بودن تهیه فیلم، بایگانی، ذخیره و بازیابی و همینطور تامین نیروی انسانی و فضای فیزیکی مربوط به بایگانی را مرتفع می‌سازد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060589

وب گردی

وب گردی