سامانه جامع نشریات راه اندازی می‌شود/ تغییر در ترکیب اعضای نشریات غیر فعال و متخلف

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اگر اخلالی در عملرد نشریات وجود داشته باشد و یا سوگیری‌های خاصی شکل بگیرد، از طریق سامانه جامع نشریات نظارت و ارزیابی انجام می‌شود تا این نوع رفتارهای غیر حرفه‌ای و غیر اخلاق علمی را با نظارت متمرکز و دقیق به حداقل برسانیم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، بحث تخلفات علمی از آن بحث‌هایی است که همواره چالش زا بوده است؛ تخلفاتی که دایره آن از پایان‌نامه تقلبی تا روند انتشار مقالات در مجلات گسترده است و البته محدود به دانشگاه خاصی هم نیست. در این میان مسئولان نیز همیشه تلاش کرده‌اند تا این تخلفات را به حداقل برسانند و انواع و اقسام مکانیزم‌ها را نیز برای رسیدن به این مهم به کار بسته‌اند. دانشگاه آزاد اسلامی نیز پا به پای وزارت علوم تلاش دارد تا در این دانشگاه تخلف علمی به صقر برسد. این دانشگاه در یکی دیگر از اقدامات خود سامانه‌ای را طراحی کرده تا تمام نشریات به صورت متمرکز در آن قرار گرفته و داوری نشریات، مقالات و اکسپت مقالات در این سامانه ثبت و رهگیری شود. علت راه‌اندازی این سامانه شکایت برخی از اعضای هیات علمی دانشگاه بود که اعلام کرده بودند در برخی از مجلات دانشگاه مقالات استادان به صورت گزینشی انتخاب می‌شود. مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی برای رفع این چالش و دو اقدام در دستور کار قرار دادند. اول تغییر مسئولان نشریه‌هایی که در این خصوص تخلف کرده‌اند و دوم راه اندازی سامانه جامع نشریات دانشگاه آزاد.

بابک نگاهداری رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره این دو اقدام سخن گفت و توضیح داد: ساماندهی نشریات دانشگاه آزاد اسلامی به طور جدی در دستور کار پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه قرار گرفته است. کمیسیون انتشارات دانشگاه نیز با حضور معاونت‌های موضوعی با مسئولیت پژوهشگاه چند جلسه برای ساماندهی مجلات تشکیل و دو جلسه نیز با ریاست دکتر طهرانچی برگزار شده است.

او ادامه داد: قرار است نشریاتی که به طور مناسب فعال نیستند و یا عملکرد آنها مورد نقد جدی است نسبت به تغییر مسئولین نشریه اعم از سردبیر، هیئت تحریریه و.. اقدامات لازم صورت بگیرد تا مواردی که دچار اشکال هستند را اصلاح کنیم.

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: بنابراین یک سطح از کارمان اصلاح ترکیب مسئولان نشریات دانشگاه است که این وظیفه با محوریت پژوهشگاه اما با مسئولیت مستقیم معاونت‌های موضوعی دنبال می‌شود. به عبارتی مسئولیت به معاونت‌های موضوعی داده شده تا در یک بازه زمانی مشخص یعنی تا پایان امسال هر گونه اصلاح و تغییر در ترکیب اعضای هیئت تحریریه، سردبیر، مدیر مسئول نشریات و.. نیاز است را انجام دهند. به عبارتی نشریاتی که غیر فعال است و یا عملکرد آن ها مورد نقد جدی قرار دارد تا پایان سال تغییر پیدا خواهند کرد.

نگاهداری درباره اقدام دوم پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی توضیح داد: سطح دوم کاری که برای بهینه سازی وضعیت نشریات دانشگاه و با محوریت خود پژوهشگاه در حال انجام است راه اندازی سامانه جامع نشریات دانشگاه آزاد است. به عبارتی تمام نشریات به صورت متمرکز در یک سامانه قرار می‌گیرند و داوری نشریات، داوری و پذیرش مقالات در این سامانه ثبت و رهگیری می‌شود.

او با بیان این که نظارت متمرکز را از سوی پژوهشگاه بر تمام نشریات دانشگاه اعمال خواهیم کرد تاکید کرد: وقتی این سامانه راه اندازی شود این که چه مقاله‌ای در چه نشریه‌ای سابجت شده و پروسه داوری‌ها از طریق این سامانه توزیع شده و نظرات داوران در آن ثبت می‌شود. همجنین این که مقاله‌ای مورد پذیرش و یا رد قرار بگیرد در این سامانه ثبت شده و پژوهشگاه نظارت دقیقی بر تمام مراحل از سابجت تا پذیرش مقاله و داوری‌ها را خواهد داشت.

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: بنابراین اگر اخلالی در عملرد نشریات وجود داشته باشد و یا سوگیری‌های خاصی شکل بگیرد مطمئنا نظارت و ارزیابی پژوهشگاه از طریق این سامانه انجام می‌شود تا این نوع رفتارهای غیر حرفه‌ای و غیر اخلاق علمی را با نظارت متمرکز و دقیق به حداقل برسانیم.

نگاهداری در پایان گفت: در صورت تداوم تخلفات و کج کارکردهای نشریات نیز نسبت به تغییر ترکیب آنها از طریق معاونت‌های موضوعی اقدام خواهد شد. در حال حاضر اعضای هیئت علمی اگر شکایتی دارند اعتراض خود را به اداره کل نشریات و مجلات دانشگاه ارسال کرده تا در اسرع وقت به آن رسیدگی کنیم؛ اما بعد از راه‌اندازی سامانه، تمام اقدامات و پیگیری تخلفات از طریق این سامانه خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060609

وب گردی

وب گردی