مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در23 بهمن

«جزئیات اشتغال‌زایی مهارت‌محور، ۸ ‌حوزه ورزشی؛ آماده ورود دانش‌بنیان‌ها و فراخوان پذیرش بدون آزمون برگزیدگان علمی» از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 23 بهمن به شرح زیر است:

جزئیات اشتغال‌زایی مهارت‌محور

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با فرهیختگان طرح سکوی توسعه فناوری میزبان را تشریح کرد و گفت: الان فضای استارتاپ‌ها خیلی نمود دارد و مانند گذشته که فضای صنعتی در کشور غلبه داشت، نیست. دانشجویان در استارتاپ تیم می‌شوند و رشد می‌کنند، اما متاسفانه بیشتر جنس این استارتاپ‌های کشور خدماتی است و مغزهای ما به‌جای اینکه تولید‌کننده شوند، دلال و کاسب می‌شوند. مثلا افراد بااستعداد در زمینه خرید یا فروش یک اپلیکیشن راه‌اندازی می‌کنند، بعد حدود 500 نفر از کارگران خرد و کوچکی را که در این زمینه فعالیت داشتند، بیکار می‌کنند و خودشان می‌شوند ارباب و آن کارگران بَرده. این جنس استعداد چندان مفید نیست. زیرا وقتی فردی که بااستعداد و نخبه بوده به راحتی به پول می‌رسد، دیگر به‌دنبال پژوهش نیست و اصطلاحا دلال می‌شود.

وی افزود: این نوع تفکر به‌خاطر شرایط فرهنگی و اجتماعی تهران نیز دوچندان می‌شود، چراکه این شهر شلوغ و پرجمعیت است و نیاز به نیروهایی دارد که برخی فعالیت‌های مردم را مدیریت کنند، اما برعکس در شهرها بیشتر فضای کسب‌وکارها تولیدی است. دانشگاه آزاد اسلامی بررسی کرده که مثلا در شهرستان ملایر یا همدان سالانه چندین نفر برای ادامه تحصیل به تهران می‌آیند و چگونه می‌توان این افراد را به شهر خود برگرداند. ما باید یک سکو یا زیرساخت ایجاد کنیم که این همدانی‌ها یا ملایری‌های مشغول به تحصیل در تهران را دور هم جمع کنیم. سپس به کمک بزرگان ملایر یا همدان ساکن در تهران و فارغ از اینکه این دانشجویان در چه دانشگاهی تحصیل می‌کنند، تیم‌های اولیه را زیر نظر تعدادی مربی قرار دهیم. این مربیان در زیرساختی که تحت عنوان «سکوی توسعه فناوری، میزبان» راه‌اندازی شده است، دانشجویان را آموزش می‌‌دهند و آنها میهمان میزبان می‌شوند. وقتی فضایی در اختیار این افراد قرار گیرد، امکانات، وام و تسهیلاتی به آنها ارائه شود و مربی و تجهیزات و آزمایشگاه برای آنها برقرار کنیم، به شرطی‌که کسب‌وکاری را حول ویژگی‌های شهر همدان یا ملایر مانند مبل و منبت، فرآوری انگور، گردو یا غیره راه‌اندازی کنند، دیگر به راحتی می‌توانند پس از پایان تحصیل برگردند و صنعت منطقه را رونق بخشند.

معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشجویان در این فضا از ترم‌های 3 یا 4 تیم‌بندی می‌شوند و پس از پایان تحصیل در کارشناسی، ارشد یا دکتری می‌توانند در آن صنعت فعالیت کنند و چاره‌ای جز بازگشت به شهره ای خود برای ادامه فعالیت و استارتاپ خود ندارند. این افراد در این مدتی که در تهران هستند و تحصیل می‌کنند، به‌راحتی آموزش می‌بینند و حرفه‌ای می‌شوند. برای اینکه فرد با علاقه‌مندی و رغبت به‌سراغ استارتاپ‌های بومی منطقه خود برود، ابتدا درصدی از سهام استارتاپ از او گرفته می‌شود و زمانی که به شهر خود بازگردد، مقداری از آن سهام به خود او بازگردانده می‌شود. این جاذبه‌هایی است که دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند ایجاد کند و برای این قضیه با همتی که دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران داشته، فضای حدودا 30 هزار مترمربعی از بهترین ساختمان‌هایی که در مرکز شهر است، در اختیار معاونت نوآوری و فناوری قرار داده شده است که برای توسعه این زیرساخت مورد استفاده قرار گیرد. در این زمینه معاونت علمی ریاست‌جمهوری نیز کمک کرده است و امید داریم تا پایان بهمن این مرکز تجهیز شود.

۸ ‌حوزه ورزشی؛ آماده ورود دانش‌بنیان‌ها

خبرنگار فرهیختگان در این عنوان فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ورزش و سلامت را بررسی کرده است. صاحب‌نظران و پژوهشگران معتقدند شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ورزش و سلامت محصولات خود را بر پایه هفت فناوری مهم تولید می‌کنند. به عبارت دیگر، محصولات و خدمات دانش‌بنیان حوزه ورزش و سلامت به هفت روش تولید می‌شود. فناوری برخی محصولات بر پایه دستیابی به فرمولاسیون‌های شیمیایی است که محققان با یافتن فرمول‌های جدید و فناور می‌‌توانند محصولات ورزشی دانش‌بنیانی را تولید کنند. بینایی ماشین و ابزار دقیق نیز دو نوع دیگر از فناوری مورد استفاده دانش‌بنیان‌ها در تولید محصولات ورزشی است. تجهیزات تولید شده در حوزه رباتیک و لیرز، بیشتر از این دو فناوری استفاده می‌کنند. مواد پیشرفته، نوع دیگر از فناوری مورد استفاده دانش‌بنیان‌هاست که برای تولید پارچه، الیاف و البسه ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تجزیه و تحلیل داده‌ها، وبسایت، اپلیکیشن و نرم‌افزار و اینترنت اشیا نیز ازجمله فناوری‌های دیگر مورد استفاده در تولید محصولات ورزشی دانش‌بنیان است.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در 23 بهمن به شرح زیر است:

برگزاری آزمون تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی به صورت الکترونیک

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، آزمون دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی صرفا برای داوطلبان ورودی سال 96 برگزار می‌شود و این افراد باید همه بخش‌های آموزشی خود را به پایان رسانده باشند.آزمون به دو صورت کتبی و عملی برگزار می‌شود و به دلیل ماهیت غیررقابتی آزمون، نمره منفی ندارد. سوالات آزمون جنبه پاراکلینیکی دارد. تعداد سوالات آزمون کتبی 120 سوال است که به صورت الکترونیک شنبه 10 اسفند در مرکز سنجش آموزش پزشکی واقع در تهران برگزار می‌شود. شرط شرکت در آزمون عملی، قبولی داوطلب در آزمون کتبی است و آزمون عملی دوشنبه 12 اسفند در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار خواهد شد. حدنصاب قبولی برای هر یک از آزمون های کتبی و عملی 63 درصد نمره تراز شده هر آزمون است.هر داوطلب حداکثر 3 بار می‌تواند در هر یک از آزمون‌های کتبی و عملی شرکت کند و چنانچه داوطلب در آزمون کتبی قبول نشود، میتواند در نوبت بعد (سال بعد) در آزمون شرکت کند و چنانچه بار دوم نیز قبول نشود، به تشخیص کمیته منتخب آزمون، در دروسی که نمره کمتری کسب کرده است، ملزم به گذراندن مجدد دوره آموزشی با پرداخت شهریه است. منبع و محتوای آزمون به همراه ضرایب مربوطه در هر درس در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی درج شده است.

فراخوان پذیرش بدون آزمون برگزیدگان علمی

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، دانشگاه تربیت مدرس به منظور فراهم کردن زمینه جذب برگزیدگان علمی و مستعد از بین دانش آموختگان کارشناسی ارشد دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی کشور، به استناد آیین نامه ها و بخش نامه های «پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در دوره تحصیلی دکتری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» و «شیوه نامه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان (برگزیدگان علمی) مصوب شورای دانشگاه»، برگزیدگان علمی واجد شرایط عمومی و اختصاصی را در دوره‌های دکتری تخصصی سال 1399 پذیرش می‌کند.

داوطلبان واجد شرایط حداکثر تا پایان جمعه 16 اسفند 98 مهلت دارند تا نسبت به ثبت نام الکترونیکی از طریق سامانه گلستان دانشگاه اقدام کنند. نتیجه بررسی اولیه درخواست متقاضیان و راه یافتگان به جلسه آزمون شفاهی در اردیبهشت ماه 99 از طریق سامانه مذکور اعلام می‌شود.طبق اعلام روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، متقاضیان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر، آگاهی از شرایط عمومی و اختصاصی و همچنین دریافت فرم های مربوطه به وبگاه دانشگاه تربیت مدرس (بخش آموزش) مراجعه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060728

وب گردی

وب گردی