فجر عجایب!/ حمایت از بداخلاقی به سبک جشنواره فیلم فجر

معرفی برگزیدگان سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر سبب شد حرف و حدیث‌ها درباره انتخاب‌های این جشنواره بالا بگیرد و رویه‌ای را تثبیت کرد که در آن بداخلاقی اصل اول است!

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با سیمرغ‌های بلورین ساخت ایران و فیلم‌های نه‌خیلی قوی و هزینه برگزاری که خیلی دقیق اعلام نشد شب گذشته با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد. جشنواره‌ای که پیش از برگزاری با حاشیه همراه بود تا روز پایانی! جشنواره‌ای که کارگردان‌های صاحب‌نام در آن با فیلم‌هایی شرکت کردند که در اندازه نامشان نبود و وقتی با انتقاد روبه‌رو شدند یا واکنش‌های سختی نشان دادند یا ترجیح دادند این‌بار صدای منتقدان که همیشه از آنها تعریف می‌کردند را نشنیده بگیرند. سیمرغ‌ها در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر بر شانه کسانی نشست که نه‌تنها شایستگی نداشتند بلکه حق‌شان هم نبود.

می‌توان تصور کرد که برگزار کنندگان در صدد به دست آوردن دل فیلمسازها بوده‌اند ولی این سوال ایجاد می‌شود که مگر چقدر دل شکسته داشتیم که اینطور کار را به پایان رساندید؟ ولی هیات داوران و دبیر جشنواره آن‌قدر دنبال به دست آوردن دل‌ها بوده‌اند که از اصل دور افتاده‌اند. در میان نامزدهایی که اعلام شد اثری از کسانی که اغلب درباره شایستگی آن‌ها اظهار نظر کردند ردی دیده نشد. جواد عزتی بازیگر فیلم تحسین شده «شنای پروانه» یکی از کسانی بود که در بین نامزدها جایش خالی بود و شب اعلام نامزدها پس از اعلام اسامی، در صفحه اینستاگرامش نوشت: «کار خوبه خدا درست کنه سلطان محمود خر کیه.» این واکنش در حالی از سوی وی اتخاذ شده بود که زمزمه‌ها از اعطای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد به «پیمان معادی» خبر می‌داد. بازیگری که پس از اعلام خبر شلیک به هواپیمای اوکراینی اعلام کرده بود که «جشنواره باشد برای روزهای روشن‌» و این جمله را در کنار تحریم‌های جشنواره تفسیر و تعبیر کردند، هرچند دبیر جشنواره و کارگردان فیلم معادی گفتند حرف از تحریم نبوده و سعی کردند ماجرا را خاتمه دهند. ولی معادی دست بردار نبود و با وجود اینکه ایران نبود در نشست خبری فیلم «درخت گردو» به صورت تلفنی شرکت کرد و در همان ابتدای صحبت‌هایش گفت سیمرغ اهمیتی ندارد و با این جمله نه‌تنها تحریم را تایید کرد بلکه توهین را نیز چاشنی رفتار خود کرد تا مسیر تازه‌ای در فعالیت هنری برای سایر هنرپیشه‌ها باز کند.

اما شب اهدای سیمرغ‌ها هیات داوران و دبیر جشنواره چشمان خود را بر روی این حقیقت بستند تا بتوانند دل معادی را به دست بیاورند. آنها حتی چشم خود را به روی بازی درخشان جواد عزتی بستند تا بازی متوسط معادی را ببینند و او را مورد تقدیر قرار دهند. آنها حتی فیلم متوسط «درخت گردو» که حتی برخی آن را ضدملی معرفی کردند را به در بخش کارگردانی برگزیده کردند و باز هم فیلم‌هایی نظیر «شنای پروانه»، «روز صفر» و ... را قربانی مصلحت‌اندیشی کردند.

برگزیده شدن «خورشید» مجید مجیدی نیز از دیگر عجایب اختتامیه جشنواره بود. در حالی که فیلم «شنای پروانه» اثر محمد کارت به عنوان برگزیده از نگاه تماشاگران معرفی شد و نشان داد که مخاطبان چه سینمایی را می‌پسندند اما با این حال هیات داوران با آن ترکیب عجیب و غریب به فیلم‌هایی سیمرغ دادند که احتمالا عوامل آن فیلم‌ها نیز انتظار نداشتند.

سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با سیمرغ‌های تولید ملی این بار در حالی به کار خود پایان داد که یک درس برای اهالی سینمای ایران داشت. اینکه توهین کن، تحریم کن و بر صدر بنشین. این دوره از جشنواره با فیلم‌های متوسط و رو به ضعیف به پایان رسید در حالی که فیلم خوبی مانند «لباس شخصی» از مسیر داوری بیرون ماند و هیات داوران و دبیر جشنواره پاسخ ندادند که چرا این فیلم بیرون مانده ولی فیلمی مانند «ابر بارانش گرفته» در بین فیلم‌های مسابقه قرار بگیرد تا بازیگر زن آن سیمرغ بگیرد.

هرچند جشنواره فیلم فجر بر خلاف سال‌های نه خیلی دور دیگر نمایی از تقویم سینمای سال آتی ایران نیست، زیرا با یک مورد می‌توان ثابت کرد که این جشنواره در بین مخاطبان جایگاهی که سابق داشته را ندارد، ولی به هر صورت رویه بداخلاقی کردن در میان اهالی فرهنگ را تثبت کرد و به آن ضریب داد و این پیام مخفی را ارسال کرد که بداخلاقی کن تا دیده شوی!

انتهای پیام/

کد خبر: 1060761

وب گردی

وب گردی