سال آینده وضعیت بودجه آموزش‌و‌پرورش بسیار وخیم است

یک کارشناس آموزش‌و‌پرورش اظهار کرد: در سال جاری وضعیت نسبت به سال گذشته وخیم‌تر است، مرکز پژوهش‌های مجلس و نمایندگان نیز اعلام کرده‌اند بودجه‌ای که امسال لایحه آن نوشته شده، کاملا خیالی است و حدود 50‌درصد آن تامین اعتبار نمی‌شود.

مهدی بهلولی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به تجهیزات نامناسب هنرستان‌ها با توجه به سرانه‌ای که در لایحه بودجه برای دانش‌آموزان روی کاغذ نوشته می‌شود، اظهار کرد: بودجه‌هایی که به عنوان سرانه دانش‌آموزان در نظر گرفته می‌شود، معمولاً تامین‌ نخواهد شد.

وی ادامه داد: سرانه دانش‌آموزان 2 مدل حساب می‌شود، مدل اول سرانه‌ای است که به ازای هر دانش‌آموز به مدرسه اختصاص پیدا می‌کند؛ به عنوان مثال سرانه هر دانش‌آموز در سال گذشته 55 هزار تومان بود، معمولا این هزینه به طور کامل به دانش‌آموزان اختصاص پیدا نمی‌کند. چندی پیش وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده بود از 55 هزار تومانی که به عنوان سرانه دانش‌آموزی در نظر گرفته می‌شود، شاید بتوانیم 20 هزار تومان را به عنوان سرانه بپردازیم.

این کارشناس آموزش و پرورش با اشاره نحوه احتساب به مدل دوم سرانه دانش‌آموزی گفت: در این مدل تعداد دانش‌آموزان کل کشور را در نظر می‌گیرند و بودجه کل کشور را بر تعداد آنان تقسیم می‌کنند، بر این اساس مبلغی مشخص برای هر دانش‌آموز در هنرستان یا دبیرستان در نظر گرفته می‌شود.

لایحه بودجه 99 خیالی است

وی با بیان اینکه حدود 30‌درصد بودجه آموزش و پرورش در سال‌های گذشته کاملا سوری بوده و تامین نشده اظهار کرد: در سال جاری وضعیت نسبت به سال گذشته وخیم‌تر است، مرکز پژوهش‌های مجلس و نمایندگان نیز اعلام کرده‌اند بودجه‌ای که امسال لایحه آن نوشته شده کاملا خیالی است و حدود 50‌درصد آن تامین اعتبار نمی‌شود.

بهلولی با ذکر مثالی یادآور شد: سرانه بودجه برای دانش‌آموزان کار‌و‌دانش 8 میلیون تومان و برای دانش‌آموزان فنی‌و‌حرفه‌ای 6 میلیون تومان در نظر گرفته می‌شود؛ ولی در اصل نباید به این اعداد و ارقام توجه کرد. واقعیت آن است که این مبالغ برای دانش‌آموزان محقق نخواهد شد.

وی با اشاره به امکانات نامناسب هنرستان‌ها بیان کرد: متاسفانه تجهیزات و امکانات لازم در هنرستان‌ها وجود ندارد، اگر با معلمان و دانش‌آموزان هنرستان‌ها صحبت کنید در‌می‌یابید از نظر ابزار و تجهیزات در مضیقه قرار دارند. کافی است در یک کارگاه یک مته بشکند یا وسیله‌ای دچار آسیب شود، معمولا این وسایل یا تعمیر نمی‌شود یا به روش‌های متفاوت مانند جمع‌آوری پول از والدین باید تعمیر شود.

وظیفه آموزش و پرورش، تربیت تکنسین نیست

این کارشناس آموزش و پرورش گفت: اگر به روش‌های غلط دانش‌آموزان را مجبور به تحصیل در رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای کنیم و تجهیزات و زیرساخت‌های لازم مانند شرایط کنونی در مدارس وجود نداشته باشد، انتقال مفاهیم درسی به صورت تئوری پیش می‌رود و خبری از آموزش مهارت به صورت عملی نیست.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش در کشورهای پیشرفته در زمینه مهارت‌آموزی چندان موفق نبوده اظهار کرد: در جهان کنونی «کار» متغیر و دگرگون‌شونده است و آموزش و پرورش از مسیر این تغییر عقب می‌مانند.

بهلولی با بیان اینکه آموزش و پرورش برای مهارت‌آموزی و پرورش تکنسین نیست خاطرنشان کرد: اگر امکانات خوبی در هنرستان‌ها فراهم شود، باز هم نمی‌توان از آموزش و پرورش انتظار چندانی داشت تا بتواند خروجی متخصص داشته باشد. در نهایت آموزش و پرورش می‌تواند نیرو را در حد یک کارگر ساده با مهارت‌های جزئی پرورش دهد. اگر امکانات لازم در هنرستان‌ها فراهم نشود، نتیجه خروجی از هنرستان‌ها کاملاً مشهود و مشابه به شرایط کنونی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060764

وب گردی

وب گردی