مفاهیم درسی در دوره اول ابتدایی و دوم متوسطه بازطراحی می‌شود

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از بازطراحی مفاهیم درسی در دوره اول ابتدایی و دوم متوسطه خبر داد.

حجت‌الاسلام علی ذوعلم در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به حافظه محور بودن مفاهیم کتاب‌های درسی اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر رویکرد حاکم بر برنامه درسی مدارس، ناظر بر حافظه محوری است. در دوره دوم متوسطه به دلیل روندی که ناشی از کنکور است، حافظه محوری دانش‌آموزان شدت پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: امیدواریم با بازطراحی مفاهیم دوره دوم متوسطه و دوره اول ابتدایی تا 2 سال آینده مباحث درسی منطبق با برنامه درسی ملی تغییر کند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به بازطراحی مفاهیم درسی خاطرنشان کرد: در این بازطراحی باید به تمامی رسالت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین پرداخته شود که از جمله آن می‌توان به ساحت تربیتی اعتقادی، عبادی و اخلاقی، ساحت تربیت اقتصادی و حرفه­‌ای، ساحت تربیت علمی و فناوری، ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی، ساحت تربیت زیستی و بدنی و ساحت تربیت زیبایی‌شناختی و هنری اشاره کرد.

وی با بیان اینکه بازطراحی مفاهیم درسی ممکن است با مقاومت‌هایی روبرو شود بیان کرد: برخی از منافع صنفی در این حوزه وجود دارد و ممکن است در این راستا با مقاومت‌هایی مواجه شویم.

ذوعلم خاطرنشان کرد:‌ آموزش و پرورش تصمیمی راسخ دارد که با همدلی تمامی مسئولان، بهره‌برداری از اقناع جامعه، استفاده از توانمندی معلمان و زمینه‌سازی رسانه‌ها به بازطراحی مفاهیم درسی بپردازد.

وی در پایان تاکید کرد:‌ این بازطراحی می‌تواند خانواده‌ها، معلمان و مدیران مدرسه را در جهت آنچه نیاز دانش‌آموزان است، سوق دهد. بیش از هر نکته‌ای می‌بایست به سمت نیازهای واقعی دانش‌آموزان و توانمندی‌هایی که آنان باید در تعلیم و تربیت به فعلیت برسانند، حرکت کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060774

وب گردی

وب گردی