مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 24 بهمن

«اثرگذاری یا توهم اثرگذاری؟، درآستانه نمونه‌سازی از موتورهای دوگانه‌سوز و  آغاز ثبت نام آزمون ارشد گروه پزشکی» از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 24 بهمن به شرح زیر است:

اثرگذاری یا توهم اثرگذاری؟

کیوان ابراهیمی در این عنوان روزنامه فرهیختگان در پاسخ به این سوال که برای تحصیل در آمریکا و حتی کار در این کشور عذاب وجدان ندارید و اگر این‌گونه است، برای آرام شدن وجدان‌تان چه می‌کنید، گفت: بنده شهریورماه سال 68 در کرمان به دنیا آمدم و ورودی سال 86 به دانشگاه شریف بوده‌ام و از آنجایی که رتبه زیر 100 را در کنکور داشتم به بنیاد نخبگان رفتم و درنهایت در سال 2015 در دانشگاه ایالتی آیووا برای تحصیل در مقطع دکتری پذیرفته شدم.

او با بیان اینکه در ابتدای سفر به آمریکا به هیچ‌وجه قصدش این نبود که در این کشور ماندگار شود، بلکه تنها می‌خواست تحصیل کرده و به ایران بازگردد، تصریح کرد: طبیعی است افرادی که از کشورشان می‌روند، به نوعی احساس انقطاع نسبت به وطن‌شان دارند، در حالی که متاسفانه هیچ‌کس پای صحبت آنها نمی‌نشیند که بپرسد اصلا چرا دست به چنین اقدامی زده‌اند؟ با این حال اینکه مستند میراث آلبرتا به این مهم پرداخته خوشحالم و تصور می‌کنم این مهم یک نقطه مثبت در بحث مهاجرت نخبگان به شمار می‌رود.

این دانشجوی دکتری دانشگاه ایالتی آیووا گفت: اصلا نمی‌توانم به‌طور قطع بگویم که می‌خواهم پنج یا 10 سال دیگر در آمریکا بمانم بلکه همه مسائل به شرایط بستگی دارد. یکی از مباحث بسیار مهمی که خانواده‌های مذهبی حاضر در آمریکا با آن روبه‌رو هستند، مساله آینده اعتقادی فرزندان‌شان است. براساس آمار یک درصد از نسل اول مهاجران مسلمان به آمریکا دیگر اعتقادی به اسلام ندارند، به همین دلیل باید ببینم که برای فرزندانم چه اتفاقی خواهد افتاد و قطعا اگر مسلمانی آنها تحت تاثیر قرار بگیرد، قطعا به کشورم بازخواهم گشت، البته ممکن است این اتفاق یک یا پنج سال دیگر بیفتد.
ابراهیمی درباره دلایل عدم بازگشت نخبگان به کشور افزود: عده‌ای به دلیل شرایط خانوادگی مجبور هستند در همان کشوری که تحصیل می‌کنند، بمانند که نسبت به آنها ما دو کار می‌توانیم انجام دهیم، اول اینکه به آنها بگوییم به‌طور کامل از ایران دل بکنند یا اینکه علی‌رغم عدم بازگشت‌شان به ایران کمک کنند. به عبارت دیگر کسی که در جامعه غرب مانده و قصد بازگشت ندارد، می‌تواند بر رسانه‌های غربی اثرگذار باشد، البته منظور این نیست که روی همه رسانه‌ها اثرگذار باشد، اما می‌تواند روی برخی از آنها مانند نیویورک تایمز زمانی که خبری دروغ علیه ایران منتشر می‌کند، اثرگذار باشد. به عبارت دیگر یک ایرانی که به جایگاه دانشمندی در آمریکا رسیده، به راحتی می‌تواند در مقابل موضع‌گیری این رسانه‌ها واکنش نشان دهد.» او بیان داشت: «بسیاری از نخبگانی که به آمریکا می‌آیند، به‌طور کامل کشورشان را فراموش می‌کنند و کاملا آمریکایی می‌شوند . متاسفانه ایرانی‌هایی که به آمریکا می‌‌آیند روز اول لباس‌شان را غربی می‌کنند، روز دوم غذا خوردن‌شان و روز سوم مابقی جنبه‌های زندگی‌شان را به سبک غربی در می‌آورند. در مقابل نیز اقلیتی هم هستند که علی‌رغم سفر به آمریکا، به ایران فکر می‌کنند و به دنبال این هستند که چطور از آمریکا می‌توانند به ایران کمک کنند و شاید بدیهی‌ترین اقدامات‌شان جمع‌آوری پول برای کمک به محرومان ایران باشد.

درآستانه نمونه‌سازی از موتورهای دوگانه‌سوز

علیرضا فیروزگان، رئیس دانشکده‌های فنی- مهندسی و فناوری اطلاعات در گفت‌وگویی که با فرهیختگان انجام داده، ویژگی مطرح این دانشگاه را داشتن گروه مکانیک خودرو با ظرفیت‌های بالای کارگاهی و آزمایشگاهی اعلام کرده است.

وی ابتدا با تشریح وضعیت دانشکده فنی- مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند می‌گوید: ما در این واحد دانشگاهی پنج گروه آموزشی داریم که دانشجویان در دو ساختمان مجزا تحصیل می‌کنند. این پنج گروه آموزشی که زیرمجموعه دانشکده فنی- مهندسی هستند، گروه مهندسی عمران، مهندسی صنایع، مهندسی کامپیوتر، مهندسی مکانیک و مهندسی معماری را شامل شده‌اند و مجموع دانشجویان این دانشکده بیش از 5500 نفر هستند. رشته مهندسی مکانیک ما یکی از گروه‌های آموزشی قدیمی این واحد محسوب می‌شود که از سال 83 دانشجو پذیرش کرده و دو گرایش مهندسی مکانیک جامدات و سیالات در تحصیلات تکمیلی و همچنین در رشته‌های خودرو، مهندسی تکنولوژی خودرو و مهندسی کاردانی خودرو نیز در کارشناسی و کاردانی پذیرش دانشجو انجام داده که از نقاط قوت این گروه کارگاه‌های آموزشی این واحد دانشگاهی است.

فیروزگان ادامه می‌دهد: یکی از بهترین کارگاه‌ها در زمینه خودرو و تکنولوژی‌های خودرو در دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند وجود دارد که بیش از 30 نمونه از موتور‌های برش‌خورده، زنده، دیزل، قدیمی، مدرن و در حال تولید کشور و خارجی در آن وجود دارند که حتی برخی از این موتورها در حال حاضر روی خودروهای مختلف نصب می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

رئیس دانشکده‌های فنی- مهندسی و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه غیر از موتور‌های مختلف موجود در آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های این دانشگاه برخی قطعات نیز در این واحد دانشگاهی وجود دارد، عنوان می‌کند: بدنه کامل خودرو، سیستم‌های الکتریکی، روشنایی و برق خودرو، سنسور‌ها و عملگرها و بردهای آموزشی بسیار زیادی در اینجا وجود دارند که کارآمد هستند و قابلیت نصب شدن روی خودروها را دارند و اساتید برای دانشجویان نمونه‌هایی از آنها را تجزیه و تحلیل می‌کنند که به جرات می‌توان گفت کارگاه‌های این دانشگاه در کل کشور چنین تجهیزاتی ندارند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در 24 بهمن به شرح زیر است:

امروز؛ آخرین مهلت ثبت نام کنکور

حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور در این عنوان روزنامه آفرینش با بیان اینکه تاکنون بیش از 581 هزار نفر برای شرکت در آزمون سراسری ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: این فرصت امروز پنج‌شنبه 24 بهمن ماه پایان می‌پذیرد. وی ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: ثبت‌نام برای شرکت در آزمون سراسری به منظور پذیرش دانشجو در رشته‌های با آزمون دوره‌های روزانه، شبانه، نیمه‌حضوری، مجازی و پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌ پیام نور، موسسات آموزشی غیرانتفاعی و غیردولتی و همچنین رشته‌های با آزمون دانشگاه آزاد از روز چهارشنبه، 16 بهمن ماه جاری منحصرا از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور آغاز شد.

وی در ادامه با بیان اینکه تعداد 581 هزار و 340 داوطلب در کنکور شرکت کردند، تصریح کرد: ثبت‌نام برای آزمون تا ساعت 24 امروز پنج‌شنبه، 24 بهمن‌ماه ادامه دارد و داوطلبان در مهلت تعیین‌شده باید نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. همچنین دفترچه راهنما و اطلاعیه تکمیلی در خصوص ثبت‌نام رشته‌های با آزمون دانشگاه‌ها برای همزمان با شروع ثبت‌نام از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور قابل دسترسی است.

به گفته توکلی، گزینش دانشجو در رشته‌های با آزمون کنکور سراسری بر اساس نمره کنکور و سوابق تحصیل (معدل دیپلم)، صورت خواهد گرفت. داوطلبانی که دارای دو مدرک دیپلم هستند، می‌توانند بر اساس شرایط اعلام شده در دفترچه اقدام کنند.

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور یادآور شد: کلیه داوطلبان واجد شرایط می‌توانند در این آزمون ثبت‌نام کنند. اخذ دیپلم نظام آموزشی جدید 3-3-6، دارا بودن مدرک پیش‌دانشگاهی و یا اخذ مدرک پیش‌دانشگاهی، دارا بودن دیپلم نظام قدیم و یا مدرک کاردانی (فوق دیپلم) دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی که تا 31 شهریور 99 اخذ شده باشد، از مدارک مورد نیاز است.مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور یادآور شد: کارت ورود به جلسه رشته‌های با آزمون کنکور از 9 تیر ماه روی سایت این سازمان قرار می‌گیرد و داوطلبان تا 11 تیر ماه فرصت دارند نسبت به دریافت پرینت کارت خود اقدام کنند.

توکلی با بیان اینکه نتیجه نهایی کنکور 99 در دهه دوم شهریور ماه از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور اعلام خواهد شد، گفت: آزمون سراسری سال آینده در روزهای 12 و 13 تیرماه در حوزه‌های امتحانی برگزار می‌شود و کارنامه اولیه این آزمون دهه دوم مرداد ماه روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر می‌شود و داوطلبان به صورت اینترنتی می‌توانند نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند.

آغاز ثبت نام آزمون ارشد گروه پزشکی

آبتین حیدرزاده رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی در این عنوان روزنامه آفرینش اظهار کرد: آزمون کارشناسی ارشد سال 1399 گروه پزشکی در روزهای 26 و 27 تیرماه برگزار می‌شود. دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون هفته آخر بهمن ماه از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی منتشر می‌شود.

وی افزود: ثبت نام از 28 بهمن ماه آغاز می‌شود و تا نیمه اول اسفندماه ادامه دارد. رشته های امتحانی، دروس و ضرایب امتحانی به همراه منابع آزمون ورودی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته‌های گروه پزشکی سال تحصیلی 1399 -1400 در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی منتشر شده است.

وی یادآور شد: در رابطه با زبان انگلیسی، بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش وزارت بهداشت مصوبه «لزوم کسب 25 درصد نمره درس زبان» از آزمون پذیرش کارشناسی ارشد گروه علوم پزشکی حذف شده است. مدارک مورد پذیرش، دروس امتحانی و ضرایب مربوط به رشته های آزمون ورودی کارشناسی ارشد سال تحصیلی 1400-1399 نیز برای 83 رشته علوم پزشکی و 4 رشته داروسازی اعلام شده است و آزمون کارشناسی ارشد گروه پزشکی برای 83 رشته گروه علوم پایه پزشکی و 4 رشته داروسازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060809

وب گردی

وب گردی